GÄ till innehÄll

Oscars 850l multi system


Rekommenderade inlÀgg

I have bestÀmt mig att köpa @Gierth restarts akvarium och planen Àr att dÄ koppla in mitt nuvarande red sea 300G2 pÄ dess sump. Resultatet blir tvÄ displays pÄ ca 850 liter. 
 

HÀr kommer man kunna följa min resa med bÄde bygget att koppla ihop dessa akvarier, lite ombyggnation pÄ dem samt förstÄss följa bÄda akvarierna över tid.

 

Planen att koppla ihop dem Àr för att dra ner pÄ mÀngden teknik och vad som behöver testas mm.

 

Den nuvarande planen Àr att anvÀnda det nya karet som ett mixed reef med sps som huvudnummer. Tanken Àr Àven att ha fiskar som jag inte kan ha just nu sÄ som kejsare.
 

rsr300 karet blir dÄ för lps, min mussla samt koraller som kan komma att bli uppÀtna i det stora akvariet.

  • Gilla 8
LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

3 hours ago, jeber said:

SpĂ€nnande 👍 smart att ha tvĂ„ istĂ€llet för ett jĂ€tte stort.

Nackdelen Àr att om ett crashar sÄ crashar bÄda samt att jag inte kan köra lite kallare lps vatten i den ena. Men jag tycker nog fördelarna med att slippa dubbla skummare, akvariedatorer, probes, doseringsutrustning osv samt att slippa testa dubbelt sÄ mycket Àr vÀrt det

  • Gilla 1
LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

Kul ide, du har nÀstan exakt samma tanke som mig. Sedan mina kejsare bytte diet har jag hÀlften av mina lps i sumpen, tvÄ kar ger ju fin möjlighet att bÄde ha alla fiskar och koraller man vill ha. Ser fram emot att följa detta!

  • Gilla 1
LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

Postat (Ă€ndrat)

HÀr Àr min nuvarande plan för utförandet. 

Create cad drawing of system

 

Check size of eurobracing for red sea. How to deal with overflow tower? Can you reach into the box with a brace?

 

Order glass for bracing:

Peninsula Perimiter brace

Peninsula bottom brace?

Peninsula cross brace?

Sump brace?

Red sea brace

Red sea bottom brace?

 

Silicone bracing onto peninsula 

 

order pvc, pvc cutter and glue, drill bit for third drain

Check that ato cables long enough

Drill wall for pvc and ato

Measure ato pipe and order more if needed

Order sump modification kit

Design sump layout

Fix sump

Drill third drain and plumb peninsula 

Leak test peninsula 

Check if existing gyres will work

 

Design canopy.

How do i hang lights and make them easy to remove?

How to attach fan?

How to attach extractor fan?

Outlets for lights and flow pumps

How to attach doors

Opening large enough to get scape in/out

 

Cabinet considerations:

How to replace side panels with doors?

Exctractor fan?

Attaching outlets

 

Order extruded aluminum and other canopy materials

Build canopy

Move livestock and equipment to peninsula 

Drain rsr300 and move it.

Add bracing to rsr300

Make sure it has been 45 days at 27 degrees for peninsula rock in storage

Plumb rsr to peninsula sump

Leak test rsr300

Move livestock to rsr300

Scape peninsula 

Buy new lights in china (a8se, a7)

Split livestock across both tanks

 

 

De största frÄgetecknen rör sjÀlva flytten av djuren mellan de olika akvarierna. Gillar inte att det blir flera gÄnger sÄ hÀr men Àr inte sÀker pÄ hur jag skulle utföra de uppgraderingar jag behöver utan att göra pÄ detta viset. 
Ett alternativ Àr Àven att om tiden gÄr fort skippa att koppla in rsr300an pÄ peninsula sumpen förren absolut sist för att slippa vÀnta de 45 dagarna (ich fallow period) innan jag kan ha i det slutliga scapet i peninsulan

Ändrat av Oscarhaglund
LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

HjÀlp mig designa min drÀnering till sumpen.

 

min red sea reefer har tvÄ stycken 32mm rör som avrinning med durso princip dÀr ett rör Àr under helt under vatten och det andra sÄ det precis rinner lite över kanten.

 

det nya akvariet har tvÄ 40mm rör dÀr det rinner ner i det ena och det andra Àr enbart ett nödrör. Detta vill jag göra om till en bean animal (typ durso plus ett nödrör).

 

det innebÀr alltsÄ 5 rör ner i sumpen. Plus tvÄ returrör upp.

 

det enklaste och snyggaste vore nog att alla de fem rören gÄr ner i början av sumpen lÀngst frÄn returen men reefmatten behöver stÄ 10 cm frÄn mitten pÄ röret för att det ska gÄ att böja in slangen. Totalt blir det dÄ vÀldigt mycket yta som försvinner som jag egentligen skulle vilja ha som fraggomrÄde.


dÀrför ser min nuvarande design ut sÄhÀr.

 

sump1.thumb.jpeg.bd73ec5a262ae032b9d70a065c03607f.jpegsump3.thumb.jpeg.40718632cf66412ec2ec947a9df68996.jpegsump2.thumb.jpeg.fb25737c0a2fbc77d6a56179eb93f388.jpeg

 

det kÀnns dock vÀldigt plottrigt med rör överallt sÄ feedback pÄ hur det skulle kunna förbÀttras Àr vÀlkommet

 

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

Har Àndrat planerna pÄ sumpen sÄ att alla drÀneringsrör gÄr till samma sida.

 

Detta Àr fortfarande en work in progress. Kvar att designa Àr hur jag ska förvara utrustning runt sumpen och hur huven ska se ut.

 

full.thumb.jpeg.d7905a50b8255b68d7d388bc7b9d4326.jpeg

detta visar hela systemet. Jag har gjort vÀggen mellan karen transparent sÄ man kan se allt. Det gÄr tre rör frÄn mitt red sea 300 igenom en garderob och sedan en vÀgg för att gÄ ner i den delade sumpen.


Tanken i peninsulan Àr att leda returröret  upp till framsidan av karet för att försöka hÄlla den sidan ren frÄn nÄgra pumpar sÄ lÀnge som möjligt.

 

sump2.thumb.jpeg.fe71e2194c80d31b3cb3df1c20073e8b.jpegsump1.thumb.jpeg.00ee19bc1bad3acf99a0192bdc73e476.jpeg

sumpen Àr dimensionerad för min nuvarande fleeceroller som jag bara kopplar in pÄ ena karet, en bk supermarin 200 (tÀnkte börja med min nuvarande maxspect 400 skummare men eventuellt uppgrader till en royal exclusiv nÀr det behövs), ett mindre fraggsystem som jag gÀrna vill prova att spawna acropora i sÄ smÄningom. Sist Àr det plats för tvÄ returpumpar samt en nyos torq g2 reaktor.

 

vattentillförsel tÀnker jag mig frÄn en stor tank i red sea skÄpet som nÀstan blir tomt nÀr man plockar bort sumpen.

 

  • Gilla 2
LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

  • 2 veckor senare...

I morgon sÄ hÀmtas akvariet. 
Idag var jag och hÀmtade lite extra levande sten, alltid bra att ha extra nÀr man ska göra sitt scape senare.

IMG_5071.thumb.jpeg.903a93adef44713a9fa8dc4e85b56cf4.jpeg

HÀmtade Àven lite fisk frÄn samma nerlÀggning.

IMG_5072.thumb.jpeg.2cad5892efd513652e9d0463db5969c8.jpeg

2 clowner, en gul kirurg med spÄr av hlle och skadad fena samt en anthias.

Clownerna fÄr vi se om jag behÄller men kirurgen och anthiasen var ett kap tycker jag. HLLEn kommer nog lÀka.

 

Efter karantÀnen sÄ kommer Ätminstonde kirurgen och clownerna fÄ gÄ i den nya sumpen tills stora karet Àr klart.

  • Gilla 2
LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

Tack Oscar för en ”rolig” kvĂ€ll 😆

 

Ja trappan Ă€r lite brant men som tur Ă€r rĂ€tt bred. NĂ€r man bĂ€r ned ett typ 200 kg akvarium förstĂ„r man bĂ€ttre innebörden av ordet ”vilplan” i en trapp😅. Ni kĂ€mpade bra och jag var slavdrivare, en roll som var helt Ok!

 

PÄ denna bild ser ni bedriften! OBS den bruna figuren lÀngst upp, det Àr vÄr sÀkerhetsansvarige, Toby, som övervakar sÄ allt gÄr rÀtt till.

IMG_1872.thumb.jpeg.edf73be17b6e17ac5ab3758b2f05bd59.jpeg

 

NÀr Oscars starka hejdukar lÀmnade sÄg vardagsrummet ut som om IS haft trÀningslÀger med granater (nja, det mesta hade jag stÀllt till med). 
IMG_1869.thumb.jpeg.9c2a9803a5cf07713de6d93e0c3ea5ec.jpeg
 

Sist en solnedgÄngsbild som hÀmtad frÄn ett reklamblad för denna underbara hobby - kommer att sakna den och er mina vÀnner! Men nu börjar Livet 2.0!

IMG_1867.thumb.jpeg.09602c71664adc43a26668cd6c554d8a.jpeg
 

Lycka till Oscar med det fortsatta bygget, ska kika in pÄ trÄden dÄ och dÄ!

 

 

  • Gilla 3
  • Haha 1
LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

Den hÀr kirurgen Àr lite korkad, fattar inte att man kan Àta nori frÄn varken klÀmma eller frÄn pvc. Funkar bara om det flyter omkring i akvariet.

IMG_5077.thumb.jpeg.5d055c21a74f9eb2d3007d836b0dd905.jpeg

vi fÄr hoppas att den kan lÀra sig kÀka alger pÄ riktigt.

  • Gilla 1
  • Haha 1
LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

Bafflarna i sumpen Àr nu borttagna. 
De flesta gick att ta med en vanlig brytkniv men det var nĂ„gra som hade varit helt omöjliga utan red seas ”sump modification kit”.

 

före:

IMG_5095.thumb.jpeg.b3b376a8ca73c19dcf43b3f9772b5dd2.jpeg

 

Efter:

IMG_5096.thumb.jpeg.35e59a0ad9e0a02c1e91f6ed06200ef7.jpeg

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

Sitter och vÀntar pÄ svar om glas till eurobrace men efter en vecka utan att fÄ svar eller kunna kontakta personen (men Àn första gÄngen jag ringde) sÄ Àr det nog dags att ge upp dÀr och gÄ vidare med att se om jag kan köpa glas frÄn ett vanligt glasmÀsteri.

 

En rolig sak i varje fall, ny gammal skummare. En bubbleking supermarin 200 dc.

IMG_5098.thumb.jpeg.db24e621127401e9260021bfaabc95c1.jpeg

  • Gilla 1
LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

2 timmar sedan, salar skrev:

Ring igen och jaga.

TrÀffade glas gubben imorse pÄ fiket.

Patrik

Flera sms, ringt kanske fem gĂ„nger
 ska försöka igen pĂ„ mĂ„ndag. GĂ„r det inte dĂ„ sĂ„ ger jag upp.

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

Försökte sÀtta upp de pvc klÀmmor jag köpt men helvete vad hÄrt rören satt i dem. NÀr jag försökte fÄ loss det sÄ slet jag ur skruven ur plyfan den var bortad i.

Lösningen var att ta dremeln och slips bort bitar pÄ klÀmman sÄ att det inte sitter sÄ vansinnigt hÄrt.

IMG_5099.thumb.jpeg.ade94c0ddd7fb5a4d557cac48b6894ba.jpeg

före och efter slipning. Nu sitter rören fast men gÄr att fÄ ur utan ha sönder andra saker

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

Nya clownerna i fÄr bo tillsammans med den gula kirurgen i ett temporÀrt hem tills allt Àr fixat. 
De hĂ€r clownerna verkar gilla min sarcophyton, till skillnad frĂ„n mina gamla som bara gillar min överrinningslĂ„da


240511__OSH0036.thumb.jpeg.d3943c9fa9020822acc95263905cda3f.jpeg240511__OSH0040.thumb.jpeg.fc0de460255e63feee233837935b5ffb.jpeg240511__OSH0033.thumb.jpeg.2ff39b104e76efe165e837f58cca0f5a.jpeg240511__OSH0048.thumb.jpeg.86072123f5df0176f69a4cee925a20e2.jpeg

  • Gilla 3
LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

Nu har jag gÄtt loss med tÄng och dremel pÄ stenen som sitter fastklistrad pÄ bakrutan.

IMG_5113.thumb.jpeg.ce953cba5f8740453354084ec0b5cf30.jpeg

syftet har varit att öppna upp för att kunna sÀtta tvÄ flödespumpar dels halvvÀgs ner samt nere mot botten (utöver platsen som finns för ett par gyres nÀra ytan).

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehĂ„ll har Ă„terskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...