Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat
On 2025-04-04 at 15:06, Oscarhaglund skrev:

Jag har lyckats boosta min ph på ett lite udda sätt.

IMG_6097.thumb.jpeg.7c209ca1150594f9542a86a6ef8fee87.jpeg

Så här såg ph ut innan.

IMG_6096.thumb.jpeg.0e676c7667e77b9686e9376770c5e138.jpeg

samt efter.

Det enda jag gjorde var att stänga av skummaren på natten (jag kör den en timme mitt i natten för att blanda in ny luft).

Det verkar som att skummaren blandar in massor med co2 och på natten när fotosyntesen är mindre (bara min lilla fraggdel i sumpen) så blir resultatet att detta ackumulerar. Men stänger jag av skummaren så blir inte denna effekt alls lika tydlig.

Hos mig är det precis tvärtom. Stänger jag av skummaren så faller pH under natten. Här har skummaren stannat och startas igen vid 7 riden på morgonen

image.thumb.png.9c74273d38391cb9d01590898f28ac60.png

MVH Lasse

• Gilla 1
Postat
50 minuter sedan, Lasse skrev:

Hos mig är det precis tvärtom. Stänger jag av skummaren så faller pH under natten. Här har skummaren stannat och startas igen vid 7 riden på morgonen

image.thumb.png.9c74273d38391cb9d01590898f28ac60.png

MVH Lasse

Jag doserar ju 10l kalk på natten vars ph effekt skummaren motverkar . Kan tänka mig att det är det som gör skillnaden?

Postat

Som du ser så doserar jag pH höjande Natriumkarbonat just på natten. Höjer nästan lika bra som ditt kalkvatten - strecken. under kurvan. det doserades även under natten skummaren stod stilla.

MVH Lasse

Postat

Det är tydligt så att i mitt akvarium är den interna produktionen av CO2 högre än det externa trycket av koldioxid i rummet - i ditt fall - precis tvärtom. 

Vi är två personer som vistas i lägenheten - hur många är ni? Mitt är nästan 9 år med nåde aktiv DSB och and. Mycket fisk. mycket "fläskiga" koraller

MVH Lasse

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...