Gå till innehåll

Oscars 850l multi system


Rekommenderade inlägg

Nu har @Thomas Salt varit här och hämtat ungefär hälften av mina koraller till hans korallhotell. Så får vi se hur det går, jag kanske tar någon provfragg i månaden eller så tills det känns stabilt igen innan jag hämtar tillbaka det som överlevt (minus provisionen förståss).

 

Känns faktiskt bra, även om det är väldigt tomt i karet just nu. Det har i varje fall en bättre chans hos honom än hos mig.

 

6 hinkar blev det

IMG_5687.thumb.jpeg.6c4535c3f2b52f6216ea9af0919e04cd.jpegIMG_5688.thumb.jpeg.c7fb52f359b896f98eb6fff07f2644dc.jpegIMG_5689.thumb.jpeg.a53deff0626160a9b635cd4d276ebbc5.jpegIMG_5690.thumb.jpeg.5b34bc64fbb462c3b5e73e6691ef82c0.jpegIMG_5691.thumb.jpeg.51358fc1a1170f3be92b84791b271dd2.jpegIMG_5692.thumb.jpeg.e19302fe74eaaefb3f8f2c77b2b7d468.jpeg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Veldig stolt och lite stresset over at ta hand om så fine koraller. Dett är VELDIG fine kolonier och koraller så jag är top motiveret på at dett skal gå rigtig bra da jag vil ha små fragger på alla :)

 

Efter dipp av en stor koral på en ganske stor sten fik jag dette i hinken. Nogon som vet om dett kan vära förklaringen?? 

 

Jag användte FM Dip i 20 min.

 

5 små kom i DT, resten i karantän, har kollet på mine wrassar som nu har inspekteret hver mm 10 000 ggr. 

 

Kejsarna rör generelt bara koraller som redan holler på at dö, och dom bryr sig inte rigtig om disse småpinnar. 

20240923_215913.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De bitar jag doppat förut har varit rena så det är väldigt intressant. Jag ska prova att doppa de jag har kvar för att se vad som ramlar av.

 

Det som talar mot ohyra är väl att det brukar vara sånt som är specifikt för ett genus medan kag har förlorat mycket av flera olika genus (acropora, montipora, stylophora, seriatopora, goniopora, cyphastrea). Men det är absolut intressant.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo vänta nu vet jag nog vad det är. Det är nog en sorts plattmask som kommer från gierth. Men det är en mask som bara är på stenen och inte på själva korallerna. De kom nog från levande stenen från hans system. Det är därför jag inte sett några bitmärken eller nått som ramlat när jag doppat enbart koraller utan sten.

 

Kan de vara ett problem ändå? Det vet jag inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom har ingen chans i mit DT , jag har månge fisk hjälpar till med platmask. 

Får bara vära försäktig med inte at ta upp för månge åt gången. Har 2 potteri i karantän, men tveksamt dom kan göra noget vettigt på så månge koraller. 

 

Svempas har haft enorme mängder av röd platmask, dom sat på korallerne, men skadedet dom som så inte. När han fik ideen at bekempe dom med medicin dog dom såklart, men efter et tag började fisk at må illa och han forlorade i princip alle fisk. 

Min teori är at när dom dör då kan dom sleppa grejer vi inte vill ha i akvariet. 

 

Dom er iaf dippet nu, och inget har döt under natten, PE ser ut bra på fisk i sumpen, såklart inte like mycke på dom  i DT, men det är hvad jag förventer mig. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2024-09-16 at 16:43, Oscarhaglund skrev:

Allt verkar bara blivit sämre av vattenbytet. Kh konsumtionen har nästan halverats och nu håller till och med min handbollsstora green slimer på att dö…

 

ett sådant stort vattenbyte skapar så klart en stor förändring och vilken i sig inte är bra.

dock har du minskat risken för att det är något i vattnet som gör att dina koraller dör. dock är risken att du gjort vattenbyte med ett salt som kan vara din felkälla från början. vad kör du med för salt? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

37 minuter sedan, nike83 skrev:

 

ett sådant stort vattenbyte skapar så klart en stor förändring och vilken i sig inte är bra.

dock har du minskat risken för att det är något i vattnet som gör att dina koraller dör. dock är risken att du gjort vattenbyte med ett salt som kan vara din felkälla från början. vad kör du med för salt? 

Fauna marin

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...