Lasse Postat lördag vid 16:48 Postat lördag vid 16:48 On 2025-04-04 at 15:06, Oscarhaglund skrev: Jag har lyckats boosta min ph på ett lite udda sätt. Så här såg ph ut innan. samt efter. Det enda jag gjorde var att stänga av skummaren på natten (jag kör den en timme mitt i natten för att blanda in ny luft). Det verkar som att skummaren blandar in massor med co2 och på natten när fotosyntesen är mindre (bara min lilla fraggdel i sumpen) så blir resultatet att detta ackumulerar. Men stänger jag av skummaren så blir inte denna effekt alls lika tydlig. Hos mig är det precis tvärtom. Stänger jag av skummaren så faller pH under natten. Här har skummaren stannat och startas igen vid 7 riden på morgonen MVH Lasse 1 Citera
Oscarhaglund Postat lördag vid 17:41 Författare Postat lördag vid 17:41 50 minuter sedan, Lasse skrev: Hos mig är det precis tvärtom. Stänger jag av skummaren så faller pH under natten. Här har skummaren stannat och startas igen vid 7 riden på morgonen MVH Lasse Jag doserar ju 10l kalk på natten vars ph effekt skummaren motverkar . Kan tänka mig att det är det som gör skillnaden? Citera
Lasse Postat igår vid 07:41 Postat igår vid 07:41 Som du ser så doserar jag pH höjande Natriumkarbonat just på natten. Höjer nästan lika bra som ditt kalkvatten - strecken. under kurvan. det doserades även under natten skummaren stod stilla. MVH Lasse Citera
Lasse Postat igår vid 12:02 Postat igår vid 12:02 Det är tydligt så att i mitt akvarium är den interna produktionen av CO2 högre än det externa trycket av koldioxid i rummet - i ditt fall - precis tvärtom. Vi är två personer som vistas i lägenheten - hur många är ni? Mitt är nästan 9 år med nåde aktiv DSB och and. Mycket fisk. mycket "fläskiga" koraller MVH Lasse Citera
Lasse Postat 5 timmar sedan Postat 5 timmar sedan Jag använder uteluft som filtreras genom media som binder CO2. Igår bytte jag halva mängden media i reaktorn vilke innebär att luft med lägre CO2 halt sugs in i akvariet och med går ut. Det gjorde ca 0,1 i pH Helt klart att skummaren påverkar mitt pH positivt - tar ur CO2 ut karet under nattetid MVH Lasse Citera
Oscarhaglund Postat 4 timmar sedan Författare Postat 4 timmar sedan Vi är två vuxna och ett barn men på en hyfsat stor yta 112 kvadrat. Att du suger in bra luft i skummaren måste ju vara en stor del av förklaringen. För mig blir det ju snarare så att jag suger in ”dålig” luft då jag inte kan ta uteluft till skummaren (tror inte det är poppis att borra hål i ytterväggen i en bostadsrätt) Citera
Lasse Postat 3 timmar sedan Postat 3 timmar sedan 41 minuter sedan, Oscarhaglund skrev: Vi är två vuxna och ett barn men på en hyfsat stor yta 112 kvadrat. Att du suger in bra luft i skummaren måste ju vara en stor del av förklaringen. För mig blir det ju snarare så att jag suger in ”dålig” luft då jag inte kan ta uteluft till skummaren (tror inte det är poppis att borra hål i ytterväggen i en bostadsrätt) Jag hyr men vi har ett luftventil sittande 5 meter från akvariet. En 15 mm slang gömd i en kabelränna för nätverk gjorde susen. Borrade ett hål i ventilens lock bara. MVH Lasse Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.