Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat
13 timmar sedan, kaptenen skrev:

Hoppas det håller! Trist att se nedläggning för sån skitsak. 

Om det visar sig lyckat kommer jag högst troligen kopiera metoden på mitt av samma modell så snart garantin gått ut. 

hur mycket buktar din framruta sig?

• 4 månader senare...
Postat

uppdatering:

då har det gått en tid och tyvärr så har bubblan ej slutat att växa. dock växer den uppåt och är nu hela 7cm. bredden är fortfarande den samma. bubblan har ca 4 cm tills den når "toppen" av kanten.

jag har en tanke om att ta en lång och tjock kanyl på ca 12 cm och sticka ner ner i bubblan och fylla med antingen svart silikon eller "orca" lim. 

det jag blir orolig för gällande Orca, är att den ska bli hård och istället göra mer skada än nytta. 

silikon har jag fått uppgift om att det har svårt att fästa i annan silikon. 

sen vet jag inte riktigt vad denna åtgärd ska ha för positiv effekt, annat än att få in något som fäster mot glaset igen...

någon som har tanke om detta?

Postat

När det släppte för mig, på mitt Red Sea Reefer så läste jag på en hel del å vattentrycket är som mest just där, tyvärr så när det är så stort som du skriver skulle jag snarare tro att du måste agera väldigt snart (typ inom någon dag!).

Steg ett är lämpligen att köpa sådan bygg spänn-grej, tror kallas tving. Inte snyggt men genom att pressa in så vinner du tid så att det inte plötsligt brakar ut en massa vatten. På reef2reef skämtar de nu om hur det vore ett standard tillbehör till Red Sea kar…

Steg två blir sedan att bestämma, nytt kar eller lägga ner som du skrev. Nytt kar kan vara rätt kul, för nästan alltid är det något man ångrar från förra bygget ju… men ja, det kostar inte bara pengar utan tid…

Akvarielagret (som jag köpte nytt kar av) menade att det går att göra reperation på ett kar som är igång, men att det inte är snyggt. Pratade inte vidare med dem om det, men det finns alltså sätt att fixa till det i ett kar, men hur vet jag inte.

Om du bestämmer dig för custom-bygge så har jag nog lite tips på sådant som jag missade (blir nästa gång), hojta till då.

Postat
On 5/28/2024 at 10:57 AM, Christian J said:

Har silikonet där någon praktisk betydelse för att hålla ihop rutorna? Däremot kanske en ny bubbla kan indikera att resten av limfogen också är dålig, även mellan glasen.

On 5/28/2024 at 2:48 PM, nike83 said:

Jag gissar på att det bidrar med att hålla ihop sidorutan och framrutan som ett "stag". Största risken är nog att det sprider sig.

På mitt eget kar har algskrapan minskat bredden på silikonfogen från 20mm till 10mm. Jag tror inte den ursprungliga millimetertunna kanten på silikonfogen spelar någon roll för hållbarheten. En del akvarietillverkare gör väl rentav fogar utan denna extra kant för att det ska se snyggare ut.

• Gilla 1
Postat
4 hours ago, nike83 said:

jag har en tanke om att ta en lång och tjock kanyl på ca 12 cm och sticka ner ner i bubblan och fylla med antingen svart silikon eller "orca" lim. 

det jag blir orolig för gällande Orca, är att den ska bli hård och istället göra mer skada än nytta. 

silikon har jag fått uppgift om att det har svårt att fästa i annan silikon.

Frågan är varför det släpper från första början. Om det beror på att glaset inte varit tillräckligt avfettat kanske inte nytt silikon kommer att fästa mot glaset heller?

• Gilla 1
Postat
10 timmar sedan, Swann skrev:

När det släppte för mig, på mitt Red Sea Reefer så läste jag på en hel del å vattentrycket är som mest just där, tyvärr så när det är så stort som du skriver skulle jag snarare tro att du måste agera väldigt snart (typ inom någon dag!).

Steg ett är lämpligen att köpa sådan bygg spänn-grej, tror kallas tving. Inte snyggt men genom att pressa in så vinner du tid så att det inte plötsligt brakar ut en massa vatten. På reef2reef skämtar de nu om hur det vore ett standard tillbehör till Red Sea kar…

Steg två blir sedan att bestämma, nytt kar eller lägga ner som du skrev. Nytt kar kan vara rätt kul, för nästan alltid är det något man ångrar från förra bygget ju… men ja, det kostar inte bara pengar utan tid…

Akvarielagret (som jag köpte nytt kar av) menade att det går att göra reperation på ett kar som är igång, men att det inte är snyggt. Pratade inte vidare med dem om det, men det finns alltså sätt att fixa till det i ett kar, men hur vet jag inte.

Om du bestämmer dig för custom-bygge så har jag nog lite tips på sådant som jag missade (blir nästa gång), hojta till då.

jag har redan limmat in stag (euro bracer) , så jag är inte speciellt orolig längre efter snart ½år med dem.

Postat
8 timmar sedan, Christian J skrev:

Frågan är varför det släpper från första början. Om det beror på att glaset inte varit tillräckligt avfettat kanske inte nytt silikon kommer att fästa mot glaset heller?

vad jag har sett, så släpper de flesta uppe till höger på framrutan. 

oklart om varför de gör så, men när glaset buktar ut ca ½cm (som det gjrode på mitt), så "sliter" det ju inåt på silikonet. jag hade en känsla om att när jag gjorde vattenbyten, så blev det värre. 

Spekulation varför:

antingen som du skriver, ej tillräckligt avfettat, alternativt dålig silikon. det som inte talar för dålig silikon, är att det oftast är uppe till höger på framrutan.

kanske "drag" i fabriken just där? varmt eller kallt?

slutar de kanske uppe i höger hörn och det har suttit något som hållit fast framrutan och det är den sista biten som inte blir avfettad?

Postat
16 minutes ago, nike83 said:

jag har redan limmat in stag (euro bracer) , så jag är inte speciellt orolig längre efter snart ½år med dem.

Ok, då slipper du att det brakar ut helt med översvämning.
Tänker mest att om bubblan växer så även med euro brace så är det tydligt tecken på att vattentrycket pressar på (inget som håller glaset fixed i sin position) och tids nog kommer det att börja läcka tyvärr, inte så dramatisk då men kan bli svårt att hantera akut.

• Gilla 1
Postat

Rimligtvis borde det ju gå att lägga på en glasbit längst med fogen som ett nytt hörn om du förstår hur jag menar. Då borde det ju bli liknande styrka som ett nytt har om det är samma glastjocklek. Dock lär det inte bli så snyggt och ganska meckigt att få rent osv med karet igång.

• Gilla 1
Postat

Att spruta in silikon i bubblan tror jag inte kommer vara speciellt effektivt. 
I min mening är det dags att dra spännband runt karet och byta ut det. De potentiella konsekvenserna är för stora för att hålla på med halvdana lösningar. 

• Gilla 3
Postat
12 timmar sedan, Swann skrev:

Ok, då slipper du att det brakar ut helt med översvämning.
Tänker mest att om bubblan växer så även med euro brace så är det tydligt tecken på att vattentrycket pressar på (inget som håller glaset fixed i sin position) och tids nog kommer det att börja läcka tyvärr, inte så dramatisk då men kan bli svårt att hantera akut.

jo, jag är inte längre orolig över att rutan ska lossna på samma sätt som jag var tidigare.  det är möjligt att bubblan kommer fortsätta växa åt något håll. jag misstänker att där bubblan uppstår, finns en högre belastning och den sprider sig vidare till närliggande. än så länge har den inte växt i bredd. när det börjar bli bredare, så får jag nog tänka på att drastisk åtgärd.

11 timmar sedan, izfisk skrev:

Rimligtvis borde det ju gå att lägga på en glasbit längst med fogen som ett nytt hörn om du förstår hur jag menar. Då borde det ju bli liknande styrka som ett nytt har om det är samma glastjocklek. Dock lär det inte bli så snyggt och ganska meckigt att få rent osv med karet igång.

Det slog mig att göra så, men det är som du skriver, väldigt svår att komma åt och att göra rent. sedan vet jag ju inte om problemet bara flyttas vidare. 

8 timmar sedan, MichaelE skrev:

Att spruta in silikon i bubblan tror jag inte kommer vara speciellt effektivt. 
I min mening är det dags att dra spännband runt karet och byta ut det. De potentiella konsekvenserna är för stora för att hålla på med halvdana lösningar. 

tanken med att lägga i ny silikon där är att slippa få in vatten där och eventuella alger. 

spännabandet tror jag är lite väl att ta i, då jag har min förstärkning på plats. dock funderar jag på att köpa en läckagevakt och installera. 

att jag ska köpa ett nytt kar, finns ej på kartan. kanske skulle kunna tänka mig att limma om detta, men även det tar väldigt mycket emot. insatsen skulle vara enorm, och en total nedläggning känns närmare till hands då, tyvärr. 

Postat
44 minuter sedan, nike83 skrev:

Det slog mig att göra så, men det är som du skriver, väldigt svår att komma åt och att göra rent. sedan vet jag ju inte om problemet bara flyttas vidare. 

Det blir förstås fulare men du kan ju limma glas på utsidan av akvariet i kanten mellan de två skivorna. Det skulle ju också stärka och är mycket enklare att göra när akvariet är fullt.

• Gilla 1
Postat
1 hour ago, nike83 said:

tanken med att lägga i ny silikon där är att slippa få in vatten där och eventuella alger. 

spännabandet tror jag är lite väl att ta i, då jag har min förstärkning på plats. dock funderar jag på att köpa en läckagevakt och installera. 

att jag ska köpa ett nytt kar, finns ej på kartan. kanske skulle kunna tänka mig att limma om detta, men även det tar väldigt mycket emot. insatsen skulle vara enorm, och en total nedläggning känns närmare till hands då, tyvärr. 

Nu fungerar inte förstärkningen om jag förstår det rätt då problemet har förvärrats sen den gjordes? 
Det behöver inte bli så dramatiskt att limma om karet egentligen. 
Skaffa en stor balja att ha allt i ink utrustning, få lämplig kompetens på plats för att limma om karet, ner med allt på nytt. Med lite planering och timing borde det kunna gå på ett par veckor. Tråkigt som satan men inte ogörlig. 

Risken att något katastrofalt händer skulle kännas på tok för hög för egen del och det hade verkligen varit tråkigt om det hände dig.

Postat
On 2024-11-26 at 23:07, MichaelE skrev:

Nu fungerar inte förstärkningen om jag förstår det rätt då problemet har förvärrats sen den gjordes? 
Det behöver inte bli så dramatiskt att limma om karet egentligen. 
Skaffa en stor balja att ha allt i ink utrustning, få lämplig kompetens på plats för att limma om karet, ner med allt på nytt. Med lite planering och timing borde det kunna gå på ett par veckor. Tråkigt som satan men inte ogörlig. 

Risken att något katastrofalt händer skulle kännas på tok för hög för egen del och det hade verkligen varit tråkigt om det hände dig.

problemet har inte försvunnit med förstärkningen, tyvärr. dock buktar inte framrutan längre, så jag är väldigt säker på att lösningen lastar av framrutan och gissningsvis så var den operationen ej onödig.

för mig finns inte den arbetsinsatsen, då blir det nedläggning istället. 

du har rätt gällande att det är riskabelt att inte göra något. innan jag beslutat mig nu, så har jag beställt en läckagevakt för att säkerställa att jag får en indikering om det går läck.

Postat

Hej, läste din tråd och funderade på om det skulle gå att göra ett metallstag som går uppe i kanten, på utsidan, längs med kortsidan som tvingar ihop långsidorna. Effekten skulle bli som en tving men mycket diskret(are). Jag tänker på ett sådant järn man använder när man lägger trägolv, tror det kallas "baksmälla" 🙂 , där en liten fals håller om kanten på brädan. Kunde man montera det och sedan spänna ihop på baksidan borde det avlasta silikonfogen. Att höra tankarna på att lägga ned ett så vackert kar gör ont. 

• Gilla 1
Postat
On 2024-12-01 at 22:54, stjarnkvist skrev:

Hej, läste din tråd och funderade på om det skulle gå att göra ett metallstag som går uppe i kanten, på utsidan, längs med kortsidan som tvingar ihop långsidorna. Effekten skulle bli som en tving men mycket diskret(are). Jag tänker på ett sådant järn man använder när man lägger trägolv, tror det kallas "baksmälla" 🙂 , där en liten fals håller om kanten på brädan. Kunde man montera det och sedan spänna ihop på baksidan borde det avlasta silikonfogen. Att höra tankarna på att lägga ned ett så vackert kar gör ont. 

Hej! tack för din tanke.

Jag är faktiskt inte orolig för hållfastheten, i och med att stagen sitter på insida i både fram och bakrutan. 

Det jag är orolig för är att det silikon som sitter inte klarar av de små påfrestningar som återstår, och där uppkommer ett läckage.

Postat

jag har beslutat att lägga på ett lager om ca 5mm med silikon på insidan. 

tanken är att tömma karet till 50% och förstärka hela vägen upp till mitt förstärkningstag. 

lagret med silikon kommer förhoppningsvis göra att det inte går läck om bubblan sprider sig utåt till kanten. 

Hållfasthetsmässigt så är jag inte alls orolig. jag stagen ovantill gör att framrutan ej kommer hoppa loss, men jag är fortfarande orolig för att Red Sea har använt för dåligt silikon och/eller ej har torkat av höger hörn ordentligt. 

image.thumb.png.69a3222efb59ae06f3241026131e8d79.png

• Gilla 1
Postat

Trist med bubbor…

Jag kan försäkra att metoden ”sticka huvudet i sanden och hoppas på att bubblan försvinner” inte fungerar😅

Jag fick lägga ner mitt RS425 efter att det forsat ut 300l från, just det, höger framkant🤬 

Golvläggaren kommer imorgon…

Håller tummarna för ditt kar och hojta till om du kommer på någon smart lösning🙏

Mvh,

Wilhelm

• Gilla 1
  • Ledsen 2
Postat
Trist med bubbor…
Jag kan försäkra att metoden ”sticka huvudet i sanden och hoppas på att bubblan försvinner” inte fungerar
Jag fick lägga ner mitt RS425 efter att det forsat ut 300l från, just det, höger framkant 
Golvläggaren kommer imorgon…
Håller tummarna för ditt kar och hojta till om du kommer på någon smart lösning
Mvh,
Wilhelm

Ojdå, låter inget bra !
Var det uppe till höger som det började för dig? Hur spred den sig och hur lång tid tog det ?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...