linen351 Postat tisdag vid 21:13 Dela Postat tisdag vid 21:13 Jag har nu skrollat igenom ett par sidor sökträffar och bara hittat köp- och säljtrådar, så jag känner att jag kan fråga utan att skämmas. Att Hanna checker mäter rätt och har kvalitet utgår jag ifrån, men bortom det hur mycket gör de livet lättare? Är det fortfarande en massa blandande för att mäta, bara att avläsningen görs av en maskin? Har det förändrat hur ni mäter? Till exempel att ni mäter mer för att det är enkelt, eller att ni mäter mindre för att ni vet att resultatet är exakt och rätt? Finns det redan en Hanna-tråd så peka mig gärna i den riktningen 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Oscarhaglund Postat onsdag vid 06:41 Dela Postat onsdag vid 06:41 Framför allt fosfat är svårt att få mätresultat för som är aktionsbara med andra tester, det är helt enkelt för små koncentrationer som ska mätas. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat onsdag vid 07:39 Dela Postat onsdag vid 07:39 För alla där färgseendet inte är det samma som tillverkarnas är Hannas mätare bra. Vissa av dem har en hög osäkerhet (men inte nära den osäkerhet som finns vid färgjämförelse) - där är värdet inte så viktigt men trenden, MVH Lasse 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PerS Postat onsdag vid 12:09 Dela Postat onsdag vid 12:09 Jag tycker inte att de underlättar mätningen, man måste fortfarande hälla i pulver (från små påsar), blanda, vänta osv, däremot så blir nog avläsningen via en sensor mer korrekt än när jag själv ska jämföra mot en färgskala. Man måste även hålla koll på noggrannheten, för ett värde större än noll kan faktiskt vara noll. (Ovanstående gäller för fosfat, det är den enda Hanna Checkern jag har) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Thomas Salt Postat onsdag vid 19:25 Dela Postat onsdag vid 19:25 Älskar mina Hanna checkers och jag har haft stor success med dom hemma och hos Svempas. Jag mätar KH, NO3 och PO4. Dett räckor (Salinitit såklart også) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
adels_reef Postat onsdag vid 19:37 Dela Postat onsdag vid 19:37 Fosfat är ett måste med Hanna. Köpte även den nyare för nitrat som bara har en påse. Supermysigt. Speciellt om man kör med kolkälla så ser man tydligt om den går ner bara någon PPM, vilket kan vara svårt med färgskala. Kör även kh samt salt med hanna Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
linen351 Postat onsdag vid 19:40 Författare Dela Postat onsdag vid 19:40 14 minuter sedan, Thomas Salt skrev: Älskar mina Hanna checkers och jag har haft stor success med dom hemma och hos Svempas. Jag mätar KH, NO3 och PO4. Dett räckor (Salinitit såklart også) Varför älskar du dom? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Thomas Salt Postat onsdag vid 19:57 Dela Postat onsdag vid 19:57 Bra fråga @Linus dett är enkelt, samme process och tar bara 10 min at göra NO3, PO4 och KH. Jag får en ciffar jag kan jobba med och inget giss med färgar. Svårast med dom 3 är at få glasset rent, utroligt enkalt test. Sen är dett nok dom värdar som kan flukturera mest, och dom som betydar mest, gissar det är anledningen til at Neptune hat tagat fram en maskin som enbart mätar NO3 och PO4. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
AWaterFlea Postat onsdag vid 20:01 Dela Postat onsdag vid 20:01 Sedan jag skaffade Hanna KH, PO4 och NO3 har jag börjat mäta regelbundet varje vecka. Ca och Mg testar jag fortfarande med Salifert. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
linen351 Postat onsdag vid 20:04 Författare Dela Postat onsdag vid 20:04 Månge tack Nån som har erfarenhet av deras större maskiner som mäter 8-10 parametrar? Är det som många Hanna Checkers i en? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat onsdag vid 21:45 Dela Postat onsdag vid 21:45 1 timme sedan, linen351 skrev: Månge tack Nån som har erfarenhet av deras större maskiner som mäter 8-10 parametrar? Är det som många Hanna Checkers i en? Jag har kört Hanna Marin Master Bluetooth i ett halvår - väldigt nöjd med den. Ett tips om reagensen till alkalinitetsmätaren - wfter det att den är öppnad - ställ den i kylskåp - om man inte gör det så brukar mätvärdet sjunka efter någon månad. Jag har all flytande reagenser i kylskåp efter öppnandet. MVH Lasse 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jonasroman Postat 20 timmar sedan Dela Postat 20 timmar sedan (ändrat) Det handlar ju en del om noggrannhet och det skiljer sig en hel del från de olika mätarna. Hannas KH mätare, tycker jag har ett alldeles för stort mätfel. +-0.3 dKH är enligt min uppfattning för dåligt. Ungefär samma noggrannhet som ett manuellt KH test som då är oerhört mycket snabbare och enklare att utföra. vad gäller fosfat så funkar det om man är noggrann med pulvret o alla moment, men noggrannheten blir inte bättre än 0,02 ( 0,04 ppm för en del checkers). Kan man acceptera det så kan det fungera ok men i trubbigaste laget ändå. Nitrat är den parameter jag tycker Hanna har sin plats. Noggrannheten på +_ 2 ppm kan vara tillräckligt i många fall. Och manuella tester för nitrat är ju oftast väldigt trubbiga. Jonas Ändrat 20 timmar sedan av jonasroman Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jonasroman Postat 20 timmar sedan Dela Postat 20 timmar sedan (ändrat) 9 timmar sedan, linen351 skrev: Månge tack Nån som har erfarenhet av deras större maskiner som mäter 8-10 parametrar? Är det som många Hanna Checkers i en? de är likvärdiga med de små handhållna med samma accuracy Ändrat 20 timmar sedan av jonasroman Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Oscarhaglund Postat 18 timmar sedan Dela Postat 18 timmar sedan 1 timme sedan, jonasroman skrev: vad gäller fosfat så funkar det om man är noggrann med pulvret o alla moment, men noggrannheten blir inte bättre än 0,02 ( 0,04 ppm för en del checkers). Kan man acceptera det så kan det fungera ok men i trubbigaste laget ändå. Jonas Frågan är vad det finns för rimligt prissatta alternativ. Saliferts fosfat test är ju tex mycket mycket trubbigare Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
linen351 Postat 15 timmar sedan Författare Dela Postat 15 timmar sedan 4 timmar sedan, jonasroman skrev: Det handlar ju en del om noggrannhet och det skiljer sig en hel del från de olika mätarna. Hannas KH mätare, tycker jag har ett alldeles för stort mätfel. +-0.3 dKH är enligt min uppfattning för dåligt. Ungefär samma noggrannhet som ett manuellt KH test som då är oerhört mycket snabbare och enklare att utföra. vad gäller fosfat så funkar det om man är noggrann med pulvret o alla moment, men noggrannheten blir inte bättre än 0,02 ( 0,04 ppm för en del checkers). Kan man acceptera det så kan det fungera ok men i trubbigaste laget ändå. Nitrat är den parameter jag tycker Hanna har sin plats. Noggrannheten på +_ 2 ppm kan vara tillräckligt i många fall. Och manuella tester för nitrat är ju oftast väldigt trubbiga. Jonas Vad är alternativet för att mäta fosfat? IPC? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Oscarhaglund Postat 13 timmar sedan Dela Postat 13 timmar sedan Ipc kan ju inte ens mäta fosfat eftersom det är en molekyl och inte en atom. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
linen351 Postat 11 timmar sedan Författare Dela Postat 11 timmar sedan 2 timmar sedan, Oscarhaglund skrev: Ipc kan ju inte ens mäta fosfat eftersom det är en molekyl och inte en atom. Ah, IPC är sånt där när man lyser en laser på eller? Så inte IPC alltså. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 11 timmar sedan Dela Postat 11 timmar sedan (ändrat) https://www.google.com/search?q=ICP+OES&rlz=1C1CHBF_svSE917SE917&oq=ICP+OES&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOdIBCTgxMjNqMGoxNagCCLACAQ&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Det finns ett ICP bolag som även mäter den verkliga fosfaten. Då använder man normal spektrofotometri. Om man tar deras ICP-OES mätning så får man dessutom totalfosfor. Deras ICP-MS metod ger dock ingen totalfosfor men man får även där fosfaten. I den metoden stabiliserar man dessutom provet, De mäter även nitrit och nitrat med vetenskapliga metoder separat från ICP mätningen. Det är OCEAMO i Österrike MVH Lasse Ändrat 11 timmar sedan av Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Oscarhaglund Postat 10 timmar sedan Dela Postat 10 timmar sedan Jag menade bara att icp tekniken i sig inte kan mäta fosfat direkt. Får man det från ett ICP test så är det antingen uppmätt med en annan teknik som lasse sa eller att man har uppskattat fosfat värdet utifrån de andra parametrarna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.