linen351 Postat 29 oktober Postat 29 oktober Jag har nu skrollat igenom ett par sidor sökträffar och bara hittat köp- och säljtrådar, så jag känner att jag kan fråga utan att skämmas. Att Hanna checker mäter rätt och har kvalitet utgår jag ifrån, men bortom det hur mycket gör de livet lättare? Är det fortfarande en massa blandande för att mäta, bara att avläsningen görs av en maskin? Har det förändrat hur ni mäter? Till exempel att ni mäter mer för att det är enkelt, eller att ni mäter mindre för att ni vet att resultatet är exakt och rätt? Finns det redan en Hanna-tråd så peka mig gärna i den riktningen 1 Citera
Oscarhaglund Postat 30 oktober Postat 30 oktober Framför allt fosfat är svårt att få mätresultat för som är aktionsbara med andra tester, det är helt enkelt för små koncentrationer som ska mätas. Citera
Lasse Postat 30 oktober Postat 30 oktober För alla där färgseendet inte är det samma som tillverkarnas är Hannas mätare bra. Vissa av dem har en hög osäkerhet (men inte nära den osäkerhet som finns vid färgjämförelse) - där är värdet inte så viktigt men trenden, MVH Lasse 1 Citera
PerS Postat 30 oktober Postat 30 oktober Jag tycker inte att de underlättar mätningen, man måste fortfarande hälla i pulver (från små påsar), blanda, vänta osv, däremot så blir nog avläsningen via en sensor mer korrekt än när jag själv ska jämföra mot en färgskala. Man måste även hålla koll på noggrannheten, för ett värde större än noll kan faktiskt vara noll. (Ovanstående gäller för fosfat, det är den enda Hanna Checkern jag har) Citera
Thomas Salt Postat 30 oktober Postat 30 oktober Älskar mina Hanna checkers och jag har haft stor success med dom hemma och hos Svempas. Jag mätar KH, NO3 och PO4. Dett räckor (Salinitit såklart også) Citera
adels_reef Postat 30 oktober Postat 30 oktober Fosfat är ett måste med Hanna. Köpte även den nyare för nitrat som bara har en påse. Supermysigt. Speciellt om man kör med kolkälla så ser man tydligt om den går ner bara någon PPM, vilket kan vara svårt med färgskala. Kör även kh samt salt med hanna Citera
linen351 Postat 30 oktober Författare Postat 30 oktober 14 minuter sedan, Thomas Salt skrev: Älskar mina Hanna checkers och jag har haft stor success med dom hemma och hos Svempas. Jag mätar KH, NO3 och PO4. Dett räckor (Salinitit såklart også) Varför älskar du dom? Citera
Thomas Salt Postat 30 oktober Postat 30 oktober Bra fråga @Linus dett är enkelt, samme process och tar bara 10 min at göra NO3, PO4 och KH. Jag får en ciffar jag kan jobba med och inget giss med färgar. Svårast med dom 3 är at få glasset rent, utroligt enkalt test. Sen är dett nok dom värdar som kan flukturera mest, och dom som betydar mest, gissar det är anledningen til at Neptune hat tagat fram en maskin som enbart mätar NO3 och PO4. Citera
AWaterFlea Postat 30 oktober Postat 30 oktober Sedan jag skaffade Hanna KH, PO4 och NO3 har jag börjat mäta regelbundet varje vecka. Ca och Mg testar jag fortfarande med Salifert. Citera
linen351 Postat 30 oktober Författare Postat 30 oktober Månge tack Nån som har erfarenhet av deras större maskiner som mäter 8-10 parametrar? Är det som många Hanna Checkers i en? Citera
Lasse Postat 30 oktober Postat 30 oktober 1 timme sedan, linen351 skrev: Månge tack Nån som har erfarenhet av deras större maskiner som mäter 8-10 parametrar? Är det som många Hanna Checkers i en? Jag har kört Hanna Marin Master Bluetooth i ett halvår - väldigt nöjd med den. Ett tips om reagensen till alkalinitetsmätaren - wfter det att den är öppnad - ställ den i kylskåp - om man inte gör det så brukar mätvärdet sjunka efter någon månad. Jag har all flytande reagenser i kylskåp efter öppnandet. MVH Lasse 1 Citera
jonasroman Postat 31 oktober Postat 31 oktober (ändrat) Det handlar ju en del om noggrannhet och det skiljer sig en hel del från de olika mätarna. Hannas KH mätare, tycker jag har ett alldeles för stort mätfel. +-0.3 dKH är enligt min uppfattning för dåligt. Ungefär samma noggrannhet som ett manuellt KH test som då är oerhört mycket snabbare och enklare att utföra. vad gäller fosfat så funkar det om man är noggrann med pulvret o alla moment, men noggrannheten blir inte bättre än 0,02 ( 0,04 ppm för en del checkers). Kan man acceptera det så kan det fungera ok men i trubbigaste laget ändå. Nitrat är den parameter jag tycker Hanna har sin plats. Noggrannheten på +_ 2 ppm kan vara tillräckligt i många fall. Och manuella tester för nitrat är ju oftast väldigt trubbiga. Jonas Ändrat 31 oktober av jonasroman Citera
jonasroman Postat 31 oktober Postat 31 oktober (ändrat) 9 timmar sedan, linen351 skrev: Månge tack Nån som har erfarenhet av deras större maskiner som mäter 8-10 parametrar? Är det som många Hanna Checkers i en? de är likvärdiga med de små handhållna med samma accuracy Ändrat 31 oktober av jonasroman Citera
Oscarhaglund Postat 31 oktober Postat 31 oktober 1 timme sedan, jonasroman skrev: vad gäller fosfat så funkar det om man är noggrann med pulvret o alla moment, men noggrannheten blir inte bättre än 0,02 ( 0,04 ppm för en del checkers). Kan man acceptera det så kan det fungera ok men i trubbigaste laget ändå. Jonas Frågan är vad det finns för rimligt prissatta alternativ. Saliferts fosfat test är ju tex mycket mycket trubbigare Citera
linen351 Postat 31 oktober Författare Postat 31 oktober 4 timmar sedan, jonasroman skrev: Det handlar ju en del om noggrannhet och det skiljer sig en hel del från de olika mätarna. Hannas KH mätare, tycker jag har ett alldeles för stort mätfel. +-0.3 dKH är enligt min uppfattning för dåligt. Ungefär samma noggrannhet som ett manuellt KH test som då är oerhört mycket snabbare och enklare att utföra. vad gäller fosfat så funkar det om man är noggrann med pulvret o alla moment, men noggrannheten blir inte bättre än 0,02 ( 0,04 ppm för en del checkers). Kan man acceptera det så kan det fungera ok men i trubbigaste laget ändå. Nitrat är den parameter jag tycker Hanna har sin plats. Noggrannheten på +_ 2 ppm kan vara tillräckligt i många fall. Och manuella tester för nitrat är ju oftast väldigt trubbiga. Jonas Vad är alternativet för att mäta fosfat? IPC? Citera
Oscarhaglund Postat 31 oktober Postat 31 oktober Ipc kan ju inte ens mäta fosfat eftersom det är en molekyl och inte en atom. Citera
linen351 Postat 31 oktober Författare Postat 31 oktober 2 timmar sedan, Oscarhaglund skrev: Ipc kan ju inte ens mäta fosfat eftersom det är en molekyl och inte en atom. Ah, IPC är sånt där när man lyser en laser på eller? Så inte IPC alltså. Citera
Lasse Postat 31 oktober Postat 31 oktober (ändrat) https://www.google.com/search?q=ICP+OES&rlz=1C1CHBF_svSE917SE917&oq=ICP+OES&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOdIBCTgxMjNqMGoxNagCCLACAQ&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Det finns ett ICP bolag som även mäter den verkliga fosfaten. Då använder man normal spektrofotometri. Om man tar deras ICP-OES mätning så får man dessutom totalfosfor. Deras ICP-MS metod ger dock ingen totalfosfor men man får även där fosfaten. I den metoden stabiliserar man dessutom provet, De mäter även nitrit och nitrat med vetenskapliga metoder separat från ICP mätningen. Det är OCEAMO i Österrike MVH Lasse Ändrat 31 oktober av Lasse Citera
Oscarhaglund Postat 31 oktober Postat 31 oktober Jag menade bara att icp tekniken i sig inte kan mäta fosfat direkt. Får man det från ett ICP test så är det antingen uppmätt med en annan teknik som lasse sa eller att man har uppskattat fosfat värdet utifrån de andra parametrarna. Citera
OR20 Postat 2 november Postat 2 november Min erfarenhet är i linje med övriga som gett sina inspel. Hanna checkers är i vissa fall snabbare och tar bort gissningsleken för de med dålig syn/färgblindhet. Man måste dock komma ihåg att detta 1) är hobby tester och även om vi kan tycka att de är dyra så är det inget mot vad motsvarande utrustning kostar i lab och 2) tillförlitligheten bestäms både av själva utrustningen/kemikalierna men också av hur väl processen följs. Punkt ett måste man bara acceptera medan den andra går att påverka. Jag skulle därför rekommendera att du köper dels två mikropipetter (1-10ml & 100-1000ul) samt ett tidtagarur alt. Använder mobilen för att hålla reda på de olika reagensstegen. Detta kommer att ge dig bästa förutsättningarna att följa instruktionerna och på så sätt få ”bäst” resultat. Själv använder jag Hannas alkalinitet, nitrat hr och fosfat ulr mätare. Kalcium och magnesium har jag testat men upplevde att de var mer omfattande i sina processer. Jag behöll därför dessa som titreringar (salifert eller red sea beroende på pris på reagenserna) Kalium kör jag salifert då jag inte sett att det funnits något alternativ. Även om det inte är Hannas ”ägg” så använder jag även en digital refraktometer som jag är väldigt förtjust i (bordsmodell) så länge som man använder destillerat vatten för att kalibrera den. För att kalibrera temp. Använder jag en digital ir termometer samt en gammal lab termometer. Sensorer kalibreras via lösning. Men det var ju inte det du frågade om Citera
jonasroman Postat 3 november Postat 3 november (ändrat) On 2024-10-31 at 12:32, Oscarhaglund skrev: Ipc kan ju inte ens mäta fosfat eftersom det är en molekyl och inte en atom. exakt,ICPföretagen mäter P o sen bara multiplicerar med 3, och alltså antar att allt P kommer från PO4, vilket inte är helt sant, varvid det uträknade PO4 värdet på ett ICPtest är oftast ngt för högt. OCEAMO mäter däremot PO4 på rätt sätt, dvs direkt, med fotometri. Ändrat 3 november av jonasroman Citera
jonasroman Postat 3 november Postat 3 november On 2024-10-31 at 16:17, Oscarhaglund skrev: Jag menade bara att icp tekniken i sig inte kan mäta fosfat direkt. Får man det från ett ICP test så är det antingen uppmätt med en annan teknik som lasse sa eller att man har uppskattat fosfat värdet utifrån de andra parametrarna. som jag skrev nedan, dom multiplicerar P med 3, och antar att all P kommer från Po4, vilket ej är helt sant, varvid det uträknade PO4 värdet från ICP företaget kan bli falskt högt. 1 Citera
nike83 Postat 3 november Postat 3 november On 2024-10-31 at 06:03, jonasroman skrev: Det handlar ju en del om noggrannhet och det skiljer sig en hel del från de olika mätarna. Hannas KH mätare, tycker jag har ett alldeles för stort mätfel. +-0.3 dKH är enligt min uppfattning för dåligt. Ungefär samma noggrannhet som ett manuellt KH test som då är oerhört mycket snabbare och enklare att utföra. vad gäller fosfat så funkar det om man är noggrann med pulvret o alla moment, men noggrannheten blir inte bättre än 0,02 ( 0,04 ppm för en del checkers). Kan man acceptera det så kan det fungera ok men i trubbigaste laget ändå. Nitrat är den parameter jag tycker Hanna har sin plats. Noggrannheten på +_ 2 ppm kan vara tillräckligt i många fall. Och manuella tester för nitrat är ju oftast väldigt trubbiga. Jonas jag upplever mina Hanna checker som betydligt med exakta än det, men jag tror att Hanna vill vara på "säkra sidan" när de anger +-. det intressanta är kanske inte om Nitraten är 1.2 eller 1,5, utan trenden, dvs om den går upp eller ner. det tycker jag Hannas checker duger gott till. Jag kör Salifert på Mg och Ca, fast deras tester har jag erfaret (igen) att man måste kassera testerna efter 1 år. Vi som kör med Acropora och vill ha en så jämn KH som möjligt, så är maskinerna oslagbara. jag hade aldrig velat varit utan min Alkatronic. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.