Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Jag förstår inte varför min neongröna candy cane mår så dåligt när den andra trivs och frodas.

Det har varit fyra blommor på den. Ibland ser den bättre ut men vad kan jag göra?

IMG_3163.jpeg

Postat

Ibland kan LPS:er sura av tillsynes oförklarliga fenomen, men med Caluastrea har jag märkt att de blir extra känsliga när fosfaten kryper uppåt skyarna. Då vittrar huvudena bort i omgångar. Sen vill gärna de gärna ha lite lugnare flöde/ cirkulation. 

  • Gilla 1
Postat

Värden idag (Salifert tester)
Ph 8.15
KH/Alk 5.7

N02 0

Amm 0-0.15
Mg 1140
Ca 410
N03 0

Salinitet 1.024

 

Tänker att Mg är lågt, vill väl ligga på 1350?
KH också lågt, vill väl ligga på 7-8?

Om jag höjer saliniteten till 1.026 blir det väl mer av nitrat, magnesium, ca mm som finns i saltet. Hmm.

Postat

Om som tidigare nämnts fosfatvärdena är ok så skulle jag peka på bristen på nitrat som ett problem. Salthalten är ok dock som du själv är inne på att KH väldigt lågt och magnesuim lågt.. Eftersom du är off ganska  mycket i dessa värden kan det va bra att höja allt i små doser under lång tid med förslagsvis vattenbyten tex 5% vattenbyte 2 gånger i veckan tills du är tillbaka på rimliga värden(KH 7-9, Magnesium 1300-1500). Om det verkligen är så att nitrat är 0 så är vattnet för rent och korallerna svälter. En lösning kan vara att skaffa mer fisk eller mata mer alternativt prova stänga av skummaren under några dagar om du har en sån för att släppa upp nitraten lite.

Även att värdena är utanför vad man önskar är det förändringen som kommer ta kål på korallerna så långsamt långsamt över en lång tid speciellt när det gäller KH.
 

Postat

Tack, tack!
Jag har inget test för fosfat hemma, så jag vet inte hur det är. Däremot har jag en medium för att sänka fosfat.
Med tanke på de andra värdena, och att candy cane kan bli tjuriga av för högt fostfat, kan man anta att fosfat ligger högt?

Eremiterna fick en mussla att snutta på, så nu blir det lite smutsigare ;) 

Postat

Höjde saliniteten till 1.025 (nästan 1.026) och då gick KH upp från 5.7 till 7.7
Hoppas det inte gick för fort för korallerna nu, bara.
Jag vill ju upp till KH 9 så vi får se om det blir att köpa KH och Ca buffrar.

Postat
On 2024-11-29 at 13:53, izfisk skrev:

Om som tidigare nämnts fosfatvärdena är ok så skulle jag peka på bristen på nitrat som ett problem. Salthalten är ok dock som du själv är inne på att KH väldigt lågt och magnesuim lågt.. Eftersom du är off ganska  mycket i dessa värden kan det va bra att höja allt i små doser under lång tid med förslagsvis vattenbyten tex 5% vattenbyte 2 gånger i veckan tills du är tillbaka på rimliga värden(KH 7-9, Magnesium 1300-1500). Om det verkligen är så att nitrat är 0 så är vattnet för rent och korallerna svälter. En lösning kan vara att skaffa mer fisk eller mata mer alternativt prova stänga av skummaren under några dagar om du har en sån för att släppa upp nitraten lite.

Även att värdena är utanför vad man önskar är det förändringen som kommer ta kål på korallerna så långsamt långsamt över en lång tid speciellt när det gäller KH.
 

Nitrat är ju 0, men fosfat vet jag inte. Fick har jag fått både bruna håralger och röd cyano och de gillar väl högt fostfat? Eller varför har de dykt upp?

Postat
On 2024-11-29 at 16:50, Aqualung skrev:

Jag tror fortfarande på att en högre salinitet kan ge högre värden vad gäller Kh, Ca och Mg...

Det är klart eftersom du höjer din salthalt med ett fullvärdigt havssalt men du kan aldrig höja det över angett kalcium och magnesium för den salthalt som receptet säger. Om ett salt säger 440 mg/L Ca vid 35 psu kan du aldrig komma över det men om du har 34 psu - blir Ca lägre och om du har 36 psu så blir Ca högre med det saltet

 

13 timmar sedan, Aqualung skrev:

Nitrat är ju 0, men fosfat vet jag inte. Fick har jag fått både bruna håralger och röd cyano och de gillar väl högt fostfat? Eller varför har de dykt upp?

Cyano är för mig mer förknippad med låga näringsvärden (i de flesta fall åtminstone) och vad de bruna håralgerna är i verkligheten är svårt att veta. Finns åtminstone en art av Cyano som liknar bruna håralger

 

12 timmar sedan, Oscarhaglund skrev:

Det är ingen ide att försöka svälta ut alger med låga näringsvärden. De växer bra i havet också där det är nästan noll.

Helt riktigt - enda botemedlet mot alger är betare

 

MVH Lasse

Postat
On 2024-11-29 at 15:43, Aqualung skrev:

Tack, tack!
Jag har inget test för fosfat hemma, så jag vet inte hur det är. Däremot har jag en medium för att sänka fosfat.
Med tanke på de andra värdena, och att candy cane kan bli tjuriga av för högt fostfat, kan man anta att fosfat ligger högt?

Eremiterna fick en mussla att snutta på, så nu blir det lite smutsigare ;) 

 

Fosfat kan vara en orsak men det kan finnas hundratals möjliga orsaker till varför en korall inte vill växa eller börjar dö av. I bästa fall kommer man fram till en hyfsat kvalificerad gissning i den här hobbyn och hoppas på att ens teori stämmer, med stöd av hobbytester, ICP, ens ögon, erfarenhet och lite googlande. 

 

Utifrån de testresultat du visa så kan KH, Mg och NO3 vara parametrar som även har haft ett finger med i spelet. Ett vettigt riktvärde med näringsvärden som jag alltid försöker eftersträva är 0,05 - 0,1 ppm i fosfat och 5 - 10 i nitrat för att dels ha svängrum för mätfel, och dels svängrum för att de varken är för lågt eller för högt. De flesta koraller trivs alldeles utmärkt i dessa förhållanden. Alger har du städpatrull till och vid "balans" i akvariet så kommer alger inte vara ett stort problem sålänge du inte har otur om du håller näringsvärden stabila. 

On 2024-11-29 at 16:50, Aqualung skrev:

Jag tror fortfarande på att en högre salinitet kan ge högre värden vad gäller Kh, Ca och Mg...

 

Du trycker ju in mer salter så ja, men KH kan inte öka hur högt som helst bara för att du ökar salthalten. Doserar du något till akvariet, och vad för salt använder du?

On 2024-11-30 at 14:10, Aqualung skrev:

Höjde saliniteten till 1.025 (nästan 1.026) och då gick KH upp från 5.7 till 7.7
Hoppas det inte gick för fort för korallerna nu, bara.
Jag vill ju upp till KH 9 så vi får se om det blir att köpa KH och Ca buffrar.

KH svängning på 2 är en väldigt hög svängning på en dag. Det hade varit bättre om du hade ökat gradvis under låt säga 1 - 2 veckor. Om behovet finns ökar jag ca 0,3 kH max på en dag. KH svängning uppåt slår hårdare än svängning neråt enligt min erfarenhet. 

 

Varför vill du upp i 9 i KH? De mest "optimala" KH värdet har du enligt mig redan uppnått (7,5 - 8 )

 

18 timmar sedan, Aqualung skrev:

Nu upptäckte jag rödaktiga blobbar nere vid korallens fot. Kan det vara nån elak svamp eller annat som ansätter den?

Bild? 

 

18 timmar sedan, Aqualung skrev:

Nitrat är ju 0, men fosfat vet jag inte. Fick har jag fått både bruna håralger och röd cyano och de gillar väl högt fostfat? Eller varför har de dykt upp?

Om det är Dinos och Cyano så triggas de av lite olika saker, men instabilitet i näringsvärden (oftast nollade eller en skevhet i förhållandet mellan N/P) är en trigger. 

 

Hijackar @jonasroman dokument  nedan:

Dino_cyano.pdf

Postat

Jag vill veta fosfat-nivån för att se om det är för rent i karet. Antagligen detta som välkomnat cyano och bruna hår alger (det är inte dino vad jag kan se)
Men jag har börjat mata mer iaf.

Jag doserar balling.... och korallnäring/vitaminer .... har slutat med chaeto, men den innehåller ju magnesium
Ha beställt KH och kalk

Jag låg lågt med salt mot vad jag brukar så jag höjde och då gick KH upp. Tyvärr, som sagt, lite för fort. Hoppas allt klarar sig.
Så siktar jag på att hålla en stabil nivå framöver (med tillsatser). Varför vill jag ha KH på 9? Tyckte jag sett det på nätet... men jag ska nog lita på experterna här på SG
Utan er hade jag inte kommit långt som reefer :D

Blobbarna på korallen var en synvilla visade det sig. Det är mer röda fläcker, typ cyano men går inte att få bort.

Vad jag förstår så är det 0 nitrat och fosfat i havet, men det är för att koraller käkar upp allt som finns.
Således matar jag korallerna lite extra nu, tills jag fått hem KH och kalktillsatserna.

Tack för all ovärderlig hjälp. Ett stort problem är mitt dåliga tålamod, så det blir för drastiska ändringar när det är nåt. Försöker lära mig...

Postat

i jämförelsen mellan havet och våra akvarium, så är en jättestor skillnad att i havet har man oändligt med plankton som koraller kan äta. 

vad mäter du nitrat med? om du är säker på att du har 0 i nitrat, så behöver du dosera det. 

Postat

Jag har 2st candy cane, acroporor, ephyllior mm som växer så det knakar i karet. 

Mina värden är:

salt-1,025 

Kh-10,5

Ca-450

Mg-1430

po4-0,08

no3-16-32 ( red sea tester)

jag doserar följande varje dag 3 ml nopox, 10ml red sea abcd elements. Jag hade inte försökt ha så låga värden pga cyanon kommer direkt i karet. 

Postat

Tack Pelle mfl

 

Du har rätt höga värden med kh över 10 och mycket mg ser jag

 

tror jag hittat lösningen och återgår till all-for-reef balling med kh, ca, mg som jag hade förut.

 

testade PO4 nu och den är noll, zip, zilch!

 

doserar nitrat med salpeterllsning nu och slänger i seafood från frysen samt glädjematar

 

ska prova att pulverisera torrfoder så ingen äter upp det

 

skummaren får gå utan uppsamlingskopp (så det blir syresättning iaf)

 

samtidigt ska jag försöka göra allt med tålamod…

 

 

Postat

Nya värden:
Kh 7.3
Ca 450
NO3 5

PO4 0

Doserat Kh och Ca, men det är mest Ca som stiger.
Doserat salpeter och övermatat; Nitrat ser bra ut men hur sjutton får jag upp fosfatet?
Jag har smulat ner torrfoder till pulver och tillsatt så inte fiskarna käkar upp det.

Enl anvisningar på all-for-reef kh,ca, mg... så doserar jag ca 20 ml varje dag.
Flaskan kommer ju ta slut om jag ska fortsätta så här.
Är det meningen att man ska fortsätta dosera så mycket eller blir det ordning på det här på nåt sätt?
KH och Ca borde ju inte ta stryk av vattenbyten, men däremot fosfat och nitrat.

Nu har jag iaf en refraktometer och den visade 1.023 så jag har nog legat väldigt lågt med salt.

Postat

Vad för fosfat test köpte du?

 

Ja, balling tar slut då och då. Det är en förbrukningsvara och ju mer koraller osv du har i akvariet som behöver dessa ämnen för kalkbildning, desto mer behöver du dosera och köpa nya flaskor. Kalcium kan ibland förbrukas lite mindre än en 1:1 ratio med det som anges för dosering per dag för att hålla upp KH. Därför kan det blir svårt i det långa loppet att köra med "all for reef" och dylikt för vissa system. Detta kan ändras över tid också men mäter man alla värden en gång varje - varannan vecka så snappar man upp detta hyfsat snabbt. 

 

KH och Ca tar "inte stryk" sålänge saltet ger ungefär likvärdiga värden som det i akvariet, och ja det stämmer att nitrat och fosfat går ner vid ett vattenbyte. 

 

Det kanske du redan har skrivit men vad mäter du salthalt med? 

 

 

Postat
On 2024-12-01 at 20:15, Aqualung skrev:

Balling: Microbe Lift all-in-one trace elements


Korallnäring: Red Sea Reef Energy Plus

 

Salt: Aqua Forest Reed Salt+

Med det saltet landar du högt i KH enligt AF:s hemsida. Sålänge du håller KH stabilt så kommer inte korallerna ta skada av det, men det jag kunnat se är att mina koraller trivs bättre när man håller KH så stabilt som det bara går någonstans mellan 7 - 8 KH. 

 

Reef-Salt_tabelka_2_709x200.png

 

Så ska man kolla på dina mätresultat så ser jag tre alternativ som har skett parallellt som gör korallerna sura:

1. Salthalten har varit låg 

2. Förbrukningen har inte matchat doseringen

3. Varit ont om näring i vattnet

 

Postat

Nu skal du inte slänge den salt du har, der er en del som använder den, typ hvert 3 vattenbyte (nu indser jag også hvärtför Svampas hadde skit hög KH, da han hedde precis bytet vatten med dett salt). 

Kansche jag skulle testa nogon gång, daglig vattenbyte och ingen reaktor, eller om jag vil buffra KH, kansche inte helt dum ide. Nu har jag 10 liter ATI essencial som backup om noget går snett och det er jo inte direkt gratis det heller. 

 

Enlig TritonLAB får man snyggest och snabbest väksende koraller vid KH 7, jag kan holle med. Da mit system mådde bäst var med Alkatronic och ATI, men det var aldelses för dyrt, der lå jag på KH 7,2 - 7,3 dett för at holla PH konstant på 8,2 - 8,3. Lägra KH och PH gik under 8,0 på natten. 

 

Så jag mener 8,0 till 9,0 är bra, ja lat mellam 7,0 och 10,0 fungera faktisk, bara dett är stabilt. Derav TritonLab rekkomendera 8,0. 

KH på 14 kan også fungera jäkligt bra om man har veldig högt närring. 

 

https://tidalgardens.com/articles/coral-care-articles/candy-cane-coral-care.html 

Kejsera och fjerillar gillar max Candy cane :) dett är som candy för dom... 

Postat

Tack för era tips.

doserar nu ATI (P) men PO4 ligger kvar på noll.

 

Kan det vara så att mina BTA tar all näring i karet? Jag matar dem nästan aldrig för de tar över. Provade ge dem seafood igår så nu är de mätta. Får se om det blir skillnad.

 

Jag smular ner flera matskedar torrfoder och doserar korallnöring, övermatar fiskar och eremiter… inget hjälper ju!

 

Postat (ändrat)
3 timmar sedan, Aqualung skrev:

Tack för era tips.

doserar nu ATI (P) men PO4 ligger kvar på noll.

 

Kan det vara så att mina BTA tar all näring i karet? Jag matar dem nästan aldrig för de tar över. Provade ge dem seafood igår så nu är de mätta. Får se om det blir skillnad.

 

Jag smular ner flera matskedar torrfoder och doserar korallnöring, övermatar fiskar och eremiter… inget hjälper ju!

 

Ta det piano nu. Om du doserar PO4 och fortfarande dina tester visar 0 så är det ett bevis på att det tas upp eller lagras i din inredning. PO4 kan lagras i inredningen - oftast som olika metall-fosfat föreningar.  Det kommer alltid att finnas ett förhållande mellan lagrade mängder av fosfat och den del som är fri i vattenkolumnen. Om den fria delen konsumeras av någon organism via fotosyntes - ny PO4 kommer att läcka ut för att hålla balansen. 

 

Om du nu övermatar, doserar korallnäring och även doserar PO4 kemiskt så riskerar du att fä så mycket PO4 lagrat att jämnvikten gör att du får en skenande PO4 ökning i det fria vattnet.  Många. många som doserat PO4 har råkat ut för detta. Håll dig till en metod och kontrollera den noga. I ditt fall skulle jag dosera PO4 i små portioner under den tid som belysningen är tänd. På så sätt så ger du in PO4 under tider där det är mest sannolikt att det kommer att användas i fotosyntesen och inte lagras i inredningen. Övermatar du och låter spill bli kvar i akvariet så kommer bakterier att producera fri PO4 under dygnets alla timmar - även då det är mörkt. Sannolikheten är då att mycket PO4 binds i inredningen.

 

Lagrad PO4 är också orsaken till att det kan vara väldigt svårt att få ner PO4 - speciellt om den är hög. Vattenbyten hjälper inte och "fällningen" per dag måste vara över den tillförda och bakterieproducerad PO4 på daglig basis. 

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 4
  • 2 veckor senare...
Postat

Fick en vattenrapport från kommunen där det står bla:

Konduktivitet 22 mS/m 10% SS-EN 27888:1994 b)
Ammonium < 0.013 mg/l 20% ISO 15923-1:2013 Annex B b)
Ammoniumkväve (NH4-N) < 0.010 mg/l 20% ISO 15923-1:2013 Annex B b)
Järn Fe (end surgjort) 0.0016 mg/l 20% SS-EN ISO 17294-2:2023. c)
Mangan Mn (end surgjort) 0.00015 mg/l 20% SS-EN ISO 17294-2:2023. c)

 

Ser inte ut att vara några problem. Frågade om de vet mer om koppar och silikat också.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...