Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Då har jag fått svar på ny ICP
Efter att ha ballat all-for-reef några veckor ligger Ca högt. Detta också för att mitt salt innehåller rätt mycket Ca.
Vissa ämnen är för höga, andra för låga. Problemet att mina bland-ballingar innehåller alla sorter.
Ska man behöva köpa ämnen separat och dosera?

Ser ut som att jag har för mycket salt i vattnet, vilket påverkar en del av de här ämnena. Saliniteten är upp emot 1.026 nu, så jag han sänka lite långsamt kanske.

Mest utanför ramarna ligger dessa:
Potassium 330ml    (82%)

Calcium     526mg   (125%9

Iodine       0.23mg   (34%)

Silicon       0.055mg (37%)

Silicate       0.118mg (26%)

Nickel        2.28ug    (51%)

Manganese Iron 0.281ug (161%)

Dessa ämnen ligger på "gult": Sodium Sulfate Strontium Bromine Zinc Barium

Frågan är vilka ämnen som är värda att åtgärda. Fauna Marin vill förstås sälja på mig saker.

Postat (ändrat)

Jag skulle byta saltsort för att sakta få ned Ca- värdet.

Kalium och jod skulle jag tillsätta från liten flaska. Silicon och silicate är i grunden samma sak så det är utomordentligt märkvärdigt att det är olika procent av optimalt värde.

Det är också fel att det bara är ett värde för järn och mangan. Helt otroligt att de skulle vara exakt samma och önskat värde skall också vara olika.

Det tyder på att det blivit något fel i beräkningarna hos FM om du har skrivit av rätt. Jag skulle vilja att du bifogar filen med alla mätvärden så kan vi kolla på nytt.

Ändrat av stigigemla
Postat
4 timmar sedan, Aqualung skrev:

Ser ut som att jag har för mycket salt i vattnet, vilket påverkar en del av de här ämnena. Saliniteten är upp emot 1.026 nu, så jag han sänka lite långsamt kanske.

1.026 är inte för högt. Det är värdet jag har haft i princip jämt i mina kar. Kan vara värt att dubbelkolla salthalten alltid för att vara säker men känns som ytterligare en grej som snurrar till det ifall du nu haft lågt och höjer och när det sedan är på bra nivå så sänks den igen. 

Skevheten i värden tror jag med största sannolikhet är för att du kör 1-partsprodukt. Calcium och KH förbrukningen tycks inte vara 1:1 i ditt kar vilket är en förutsättning vid användandet av all for reef. Det uppstår även skevhet i 2-part men det brukar ta längre tid och vattenbyten är bästa sättet att få allt i balans igen.. Där kan du säkert passa på med ett salt som har lägre utgångspunkt på bla. Ca. 

Så jag skulle göra två saker nu om jag vore du:

Vattenbyte med nytt salt. 

Byta till 2-part eller klassisk balling. 

Detta skriver jag dock utan att ha sett hela testet så reserverar mig en aning :) 

Postat
16 minuter sedan, Aqualung skrev:

Tack vad oerhört snällt av dig att vilja studera ICP:n!

Jo, planen är att när det här saltet är slut så ska jag köra ett mer neutralt salt. Då kommer jag köra ATI balling med dossör så det blir jämna värden hela tiden.

analysis-184489 med kommentarer.pdf

Bifogat är mina tankar kring ICP:n. Tycker den överlag ser bra ut. 

Postat (ändrat)

Du ligger väldigt lågt i PO4 - den tiden är förbi när nollat PO4 var den våta drömmen. Bara det värdet och (vilket inte ICP mäter) hög NO3 är ingen bra eller önskvärd kombination.

För övrigt enig med Kaptenen. En sak är jod. Den är väldig svår att mäta med ICP därför är alltid trender bra för den parametern. Om du skall dosera upp Kalium - gör det väldigt försiktigt

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Postat

Korallerna lår inte märkbart bättre än. Cyanon har lugnat ner sig men långhåriga brunalger trivs bra. Särskilt där det är starkt flöde.

jo planen är att byta salt och köra ATI Balling med automat dosering

Postat

håller med föregående talare. ditt kalium är skadligt lågt, och jag tror ditt calcium kan vara skadligt högt också.

det var länge sedan jag såg så låga kalium-värden. sist var vid dåliga batcher av salt (tror det har hänt alla märken vad jag vet). vad kör du med för salt nu? 

Postat

Jag kör med Aqua Forest Reef Salt+
tänkte göra slut på det innan jag byter metod, men kanske lika bra att byta direkt. Fick tips av Thomas Salt om neutralt salt och 2parts ATI pro balling.

Ska jag ändå dosera bristämnena? låter ju akut med kalium. 

vad gör jag åt brunalgerna?

Postat

Låt PO4 gå upp lite så kommer grönalger och annat konkurrera ut brunalgerna.

Vad gäller Kalium så är jag av den meningen att bättre för lågt än för högt. Men du skall höja det sakta. Här är ett exempel på vad du kan använda

image.thumb.png.00df8fff318810171e1cc1c931446863.png

MVH Lasse

• Tack 1
Postat

Vad som hänt är alltså att jag hade lågt Ca, Kh och Mg så jag började dosera all-for-reef ca,kh, mg
Samtidigt bytte jag saltsort och det visar sig att det innehåller mycket mer av dessa tre än tidigare salt.
Då dessa värden är för höga nu kan jag inte dosera mina bland-ballingar för att få upp jod, potassium etc för de innehåller också calcium.

Nu skaffar jag jod och kalium, kör slut på saltet jag har utan att dosera all-for-reef. Fortsätter dosera P04 och kollar värdena.

När saltet är slut köper jag Red Sea Salt och ATI pro balling med doserpump.

Tack för all hjälp! Ni är fantastiska!

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...