Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Hej, från en som varit med ett tag så har man hört mkt, och det finns anledning att ibland försöka slå hål på myter och reda ut ganska basala begrepp. 

Jag skall prata kort om min syn, tolkning, på detta med prick, odinium. kan en fisk bli immun? kan det ligga latent i ett system eller på en fisk, vad är stressprick, osv osv. Återigen, jag är ingen veterinär, detta är min syn baserat på min erfarenhet och det jag läser. (som för oss alla). 

1) När vi säger vita prick så menar vi cryptocation irritans och absolut inget annat. Ich i Engelsk folkmun. Detta är inte en direkt dödlig sjukdom, men på lång sikt om fisken inte antingen blir helt frisk, eller utvecklar immunitet, så förkortas fiskens livslängd avsevärt. Ibland vid svåra angrepp dör fisken mer akut. Parasiten har den kända cykeln, där de 2 frisimmande stadierna som bara är på 0.5-1 dygn, är enda fönster då medicinen ( tex kopparsulfat) tar kål på den. Däremellan når man inte parasiten. 

2) Vita pricks cykel är temp beroende, men oavsett temp avsevärt långsammare än odiniumcykeln (som i övrigt är snarlik)

3) Vissa fiskar kan utveckla partiell (eller kanske total) immunitet, och därmed när parasiten kommit till det stadiet att den fastnar på fisken, så är det fiskens immunförsvar som därmed bromsar hela cykeln. MEN, enligt min uppfattning, aldrig till 100%, alltid ngn parasit kommer lyckas få fäste på fisken, sen lossna och sedan föröka sig i substratet. Dvs även om det vore så att alla fiskar utvecklat immunitet, så kommer det alltid finnas prickparasiter i systemet om det väl kommit in. 

4) Scenariot, du köper ny fisk, den ser frisk ut, lägger i den i karet, och alla gamla fiskar blir sjuka (plus den nya), och du skyller på den nya fisken, eller kanske på butiken. Detta är ofta ett feltänk: ponera att den nya fisken är HELT frisk (inte osannolikt om den kommit från medicinbehandlat system). Du lägger i den i ditt befintliga system med prick, FAST denna prick har under lång tid knappt varit synlig på grund av fiskarnas immunitet. MEN, nu med den nya fisken sker följande: Den nya fisken som är frisk från butik, har INTE ngn immunitet för prick, så de befintliga prickparasiterna i ditt akvarium får äntligen en fisk att angripa som EJ kan stöta bort dom. Den nya fisken kan således EJ bromsa cykeln, (som de gamla klarade),  då  den saknar immunitet , och den nya från början friska fisken blir nu mediator till att starta upp cryptocarioncykeln igen! NU kommer parasiterna kunna föröka sig exponentiellt tack vare den nya fisken som mediator, och DÅ kommer mängden parasiter bli så många så även de gamla fiskarna med vissa immunitet klarar EJ stå emot, och dessa blir också sjuka. NU har parasiterna plötsligt ALLA fiskar som hjälp att medierna förökningscykeln, och ett stort antal av de gamla, och sannolikt den nya, kommer ej klara sig. Detta scenario är vanligt och berodde alltså INTE på att den nya fisken var sjuk, utan på grund av att den tvärtom var frisk samt saknade immunitet (det vanliga) och därmed kunde fungera som katalysator för den vilande pricken i ditt system. Och att pricken dessförinnan var vilande berodde på de befintliga fiskarnas immunitet. 

5) odinium , nästan 100% dödlighet i ett slutet system, i ett öppet system, läs havet, säkert lägre. Orsaken är att parasiten sätter sig direkt på gälarna o gör därmed fisken sämre snabbare, syrebrist=)multiorgansvikt=död.  Snabbare cykel, samt på grund av dess höga mortalitet finns heller ingen tid att hinna utveckla immunitet. 

6) Det finns inga mediciner som fungerar som samtidigt inte dödar ryggradslösa djur o koraller. Man måste behandla i särskilt akvarium. En del företag säljer probiotika. Enligt min övertygelse helt verkningslöst, men däremot en risk att skada systemet, för du vet inte vad du häller ner i burken. I bästa fall helt verkningslöst även på den negativa sidan. 

7) Har du fått in prick i ditt system blir vitsen med karantän väldigt relativ. Se scenariot i punkt 4. Det enda rätta är egentligen att köra karantän och behandla vid behov i karantänen, från fisk 1 och framåt. 

Finns massor att säga men det är framför allt punkt 4 som jag tycker är intressant att resonera kring. 

Ngr korta om mediciner:

1) Mediciner är inte riskfritt, men tanken är att boten är värre än soten. I väl valda fall(=ej överbehandla) , med rätt o noggrann dosering, är jag säker på att det är så. Vi som varit med i många år, so oerhört mkt fisk som dött och dör. Jag är säker på att vi skulle kunna sänka mortaliteten avsevärt om alla körde karantän, samt behandlade rätt (gällande tidpunkt, preparat och dos). 

2) Koppar bra, men svårt. Det terapeutiska fönstret är smalt o kräver DAGLIG mätning. Dessutom svårt  att mäta då en Hanna checker har viss onogranhet. Enklast är att dosera i ett system som bara består av glas o plast, samt att du vet EXAKT vattenmängd , och sedan räknar . Då får du minst lika exakt dosering som en perfekt mätning med en Hanna checker. 

3) Vissa fiskar sägs eh tåla koppar. Jag tror det oftast handlar om överdosering, samt att man går upp i dos för snabbt. Handhavandefel. 

4) Långvarig koppar är definitivt skaldigt. Koppar skall doseras bara om det behövs , i rätt dos och ej längre än avsedd tid (max 2 veckor säger jag). Problemet är att om du en dag går för lågt i koppardos, måste du börja om o dosera i 14 dagar till, dvs vid suboptimala doser riskerar du att förlänga behandlingstiden till en för fisken skadlig sådan, alternativt inte göra fisken frisk. 

5) Formalin, med eller utan Tank Transfer, enlig mig enklare o säkrare, samt tar fler parasiter. 

6) TT, utan formalin , tar ej Brook o flukes. Men kombinerar man (formalinbad 45 min mellan förflyttningen) tar man "allt". 

7) Jag kör personligen en egen variant som påminner lite om TT+formalin, fast har bara ett kar. (praktiska skäl o lite lathet).  Har fungerat bra.

/Jonas

• Tack 1
Postat

Jag kör HTTM och det har fungerat bra för mig hittills (snart 3 år och lite över 20 fiskar). 

Jag skulle skriva att fiskarna kan vara resistenta mot ich istället för immuna. Är  de resistenta så har de antagligen en låg belastning som gör att mängden ich inte ökar i karet. Hade de varit verkligt immuna så skulle ich försvinna av sig självt.

Postat (ändrat)

Håller med Roman om att formalin är en bra dip-metod - problemet är att det inte speciellt nyttigt för oss att hantera och inte helt lätt att få tag på.

Kopparbehandling är skadligt för interna organ vid längre användning, men fuckar också upp immunförsvaret hos fiskarna du köper inför flytt, så de kommer till en ny miljö, nya bakterier med nedsatt immunförsvar - lite vad som händer med din egen tarmflora efter en Penicillinkur.

De enda Ich resistenta firrar jag känner till är Chromis och comet-abboren Altivelis, men det finns säkert fler.

Den enda karantänsmetoden som egentligen fungerar är ju ett eget karantänssystem som använder vatten från akvariet dit firrarna ska.

Butikskarantäner är ett plus, men det är slutligen oftast miljöombytet, som triggar sjukdomsutbrott - jag brukar jämföra med barn som byter dagis eller kommer tillbaka till dagis efter skolloven.

Ändrat av greger
  • Gilla 1

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...