Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Remiss finns nu ute för L80, som avser hållning av sällskapsdjur. 

Vi påverkas av förslaget. Alla djurgrupper kommer bli ganska hårt påverkade av de nya riktvärdena för storlekar på s.k. förvaringsutrymmen (akvariet i vårt fall). Så den största förändringen för oss blir om det går igenom:

9 § Fiskars akvarium ska uppfylla samtliga följande krav:

1. Vattenvolymen ska vara minst 40 liter.

2. Vattenytans storlek ska vara minst 7 dm2 .

3. Vattnets djup, mätt från bottensubstratets yta till vattenytan ska vara anpassat efter den aktuella artens naturliga levnadssätt.

4. Akvariets kortaste sida ska vara minst tre gånger den längsta fiskens längd, dock minst 25 cm.

5. Akvariets längsta sida ska vara minst fyra gånger den längsta fiskens längd.

Saltvattensguiden.se kommer högst troligen samla ihop och skicka in synpunkter antingen som egen organisation eller i samarbete med SARF, men vi vill gärna höra era tankar kring detta. 

Synpunkter ska vara Jordbruksverket tillhanda senast 9 april 2025.

Andra viktiga punkter:

2 kap. 4 § och 2 kap. 7 §. I nuvarande föreskrifter ställs krav på att den som yrkesmässigt säljer djur för sällskap och hobby ska lämna över ett faktablad till köparen. Detta krav ställs däremot inte på den enskilde som i större omfattning säljer eller förmedlar djur. Tillräcklig kompetens hos djurhållaren är avgörande för att skapa den djurvälfärd som djurskyddslagen ställer krav på. I förslaget är skyldigheten att lämna över ett faktablad därför utökat även till den som säljer djur i större omfattning privat samt den som säljer reptiler, groddjur eller fiskar under en försäljningsmässa. Om ingen förändring införs kommer det att innebära att de som säljer djur utan att göra det yrkesmässigt inte har någon skyldighet att lämna över viktig information om djuret. Eftersom en ökande andel djur förmedlas eller säljs via andra kanaler än genom zoobutikerna så innebär det att om regleringen inte införs så kommer en ökande andel djurägare köpa djur utan att få ett medföljande faktablad med grundläggande information om det djur de köpt.

3 kap. Grundläggande bestämmelser för hållande av djur Allmänt om hållande av djur  2 § Djur av arter som i vilt tillstånd lever i par, familj, flock, grupp eller stim ska normalt sett hållas tillsammans med minst ett annat djur av samma art. Könsmogna djur av solitära arter ska hållas ensamma förutom den tid som de ingår i ett aktivt avelsarbete. Djur som före dessa föreskrifters ikraftträdande har hållits så att deras behov av social kontakt uppfyllts på annat sätt än enligt första stycket får även fortsättningsvis hållas så under förutsättning att detta inte påverkar djurets välfärd negativt.

7 § Ett akvarium med fiskar ska vara försett med täckglas, nätlock eller liknande, eller ha kanter ovanför vattenytan av sådan höjd som säkerställer att fiskarna inte kan hoppa ut.

18 § Fiskar ska hållas i vatten med god vattenkvalitet som inte innehåller för fiskarna skadliga eller giftiga ämnen. Vattnets innehåll av ammonium, ammoniak, nitrit, nitrat, klor, pH-värde och hårdhet ska mätas med sådant intervall att det säkerställer att dessa värden motsvarar den aktuella artens behov. I saltvattensakvarier ska även salthalten mätas

36 § Djur ska normalt ges tillsyn minst två gånger per dygn (tidigar en gång). Djur som är i större behov av omvårdnad ska ges tillsyn så ofta som deras behov av omvårdnad kräver. Detta gäller särskilt nyfödda, högdräktiga, nyförlösta, sjuka eller skadade djur samt djur som uppvisar ett avvikande beteende.

Postat

Det positiva är väl att just hobbyakvarister inte drabbas speciellt hårt, jag kan tycka att måtten är fullt rimliga. De stora problemen blir för butiker samt när fisk skickas vilket sekundärt drabbar oss.

Grod/reptil/kaninägarna kommer drabbas betydligt hårdare.

Postat

Det är problem för hobbyn också.

Till exempel det här med att fiskar måste hållas i minst par om de är parlevnde, flock eller stimmande.

Wrassar till exempel lever i harem i naturen. Gör man det i ett akvarie så kommer de alla efter ett tag bli hanar och ett blodbad följa.

Kraven på längden på akvariet gör att det i princip blir förbjudet att hålla muränor. Även andra djur som engineer gobys, många kirurger, kaninfiskar och kejsare kommer vara olagliga i alla massproducerade akvarier.

Postat
8 minuter sedan, Oscarhaglund skrev:

Det är problem för hobbyn också.

Till exempel det här med att fiskar måste hållas i minst par om de är parlevnde, flock eller stimmande.

Wrassar till exempel lever i harem i naturen. Gör man det i ett akvarie så kommer de alla efter ett tag bli hanar och ett blodbad följa.

Kraven på längden på akvariet gör att det i princip blir förbjudet att hålla muränor. Även andra djur som engineer gobys, många kirurger, kaninfiskar och kejsare kommer vara olagliga i alla massproducerade akvarier.

Problem skulle jag säga är en definitionsfråga. Jag tror att mycket egentligen är en bra utveckling. Det finns egentligen ingen anledning att hålla starkt parbildande fiskar så som vissa gobys ensamma och arter som är starkt beroende av att stimma så som många anthias skulle jag också säga är olämpliga att hålla ensamma. Det blir givetvis ett problem om de tolkar det hårt och kräver stim av exempelvis kirurger. Angående längden tror jag det är ganska oproblematiskt med några få undantag, ex vissa muränor. En engineer goby och de flesta kejsare skulle väl kräva ett kar på 120 i längd vilket är lagom/för litet i de flesta fall. Regeln om kortaste sida på tre gånger fiskens längd blir däremot problematisk, och där kan jag hålla med om att det är ett feltänkt.

Jag inser också att det i vissa fall kan bli problematiskt men det mesta kommer göra liten skillnad eller vara rimliga förändringar. Som sagt, det stora problem jag ser är för handeln. Håller helt med om att man bör ligga på för att ändra vissa delar 

Postat

Om jag minns rätt står det även att vildfångad broskfisk ska vara olaglig. Jag förstår tanken bakom gränser för storlek på kar, ensamhållning etc men det är märkligt att förbjuda en hel djurgrupp oavsett om arten är hotad eller ej.

Postat

Tycker man är inne och försöker detaljstyra tok för mycket. Det viktigaste är att djuren mår bra och "förvaringsutrymmen" borde vara utformade efter detta, inte bara någr arbiträra gränser som det inte råder någon rim eller reson på.

T.ex för många fiskarter så är de angedda minimummåtten tok för litet, för att de ska må bra. Medan andra arter håller sig till små revir och behöver inte alls särskilt mycket utrymme.

Även utformningen för "kortaste" sida är problematisk, då det inte tar icke-kvadratiska kar i beaktning. Mitt 61 liters kar är ett panorama kar, vilket betyder att ändorna är 20cm med vinklade paneler på bara 13cm, även om karet är 29cm från bak till framkant.

Paragraf 7 är också väldigt problematisk om man jämför med rådande lagstiftning som lyder:

"2 § Ett akvarium med fiskar ska vara försett med täckglas, nätlock eller liknande, eller

med höga kanter ovanför vattenytan, om det behövs för att fiskarna inte ska hoppa ut."

Det nya förslaget skulle kunna tolkas som att man ska täcka över eller ha högt i kant som krav, vilket skulle göra alla mina kar olagliga på direkten, trots att jag aldrig haft en endaste fisk som hoppat ut, på över 10-år.

Postat
3 minuter sedan, Alexraptor skrev:

Tycker man är inne och försöker detaljstyra tok för mycket. Det viktigaste är att djuren mår bra och "förvaringsutrymmen" borde vara utformade efter detta, inte bara någr arbiträra gränser som det inte råder någon rim eller reson på.

T.ex för många fiskarter så är de angedda minimummåtten tok för litet, för att de ska må bra. Medan andra arter håller sig till små revir och behöver inte alls särskilt mycket utrymme.

Även utformningen för "kortaste" sida är problematisk, då det inte tar icke-kvadratiska kar i beaktning. Mitt 61 liters kar är ett panorama kar, vilket betyder att ändorna är 20cm med vinklade paneler på bara 13cm, även om karet är 29cm från bak till framkant.

Paragraf 7 är också väldigt problematisk om man jämför med rådande lagstiftning som lyder:

"2 § Ett akvarium med fiskar ska vara försett med täckglas, nätlock eller liknande, eller

med höga kanter ovanför vattenytan, om det behövs för att fiskarna inte ska hoppa ut."

Det nya förslaget skulle kunna tolkas som att man ska täcka över eller ha högt i kant som krav, vilket skulle göra alla mina kar olagliga på direkten, trots att jag aldrig haft en endaste fisk som hoppat ut, på över 10-år.

Jag håller i stort med dig, är inte heller jätteförtjust över stora mängder regler. Problemet jag ser är att utan relativt detaljerade regler så är det väldigt svårt att komma åt dem som verkligen missköter sina djur, därför är jag inte helt negativ till denna typ av regelverk. I detta fall tror jag snarast att det som blivit fel beror på att mycket är skrivet av folk utan bra kunskap om djurslagen, att lobbyorganisationer har fått stort inflytande samt att den i många fall inte grundar sig på vetenskap utan är relativt godtycklig. 

Postat (ändrat)

Bara vänta ni till djurrättsaktivisterna som styr jordbruksverket får reda på att majoriteten av fisk i våra kar är vildfångade. Då ryker denna hobbyn också.
Mina grodor och gisselskorpion ska enligt de nya reglerna avlivas eftersom de inte får äta levande insekter längre.
Blennys 50 liters revskål ska mer eller mindre slängas, fast den uppnår alla krav på fiskvälfärd i nuläget.
Min ödla som jag haft i 10 år sedan han var en liten bebis, har ett terrarium som är 130x70x70 cm. Om lagen går genom kommer ett terrarium på 2,5 x 0,9 x 2 meter vara för litet.  

Tänk på att bara för att det inte påverkar er nu, betyder det inte att ni går säkra när nästa lag kommer.
Ni vet väl om att det pratas om positiva listor? De sätts ihop as we speak.
Det innebär att alla djur som inte är med på listan automatiskt blir olagliga att äga.

Jag är arg som ett bi. 

Ändrat av Eremit

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...