GÄ till innehÄll

Rekommenderade inlÀgg

Postat

Remiss finns nu ute för L80, som avser hÄllning av sÀllskapsdjur. 

Vi pÄverkas av förslaget. Alla djurgrupper kommer bli ganska hÄrt pÄverkade av de nya riktvÀrdena för storlekar pÄ s.k. förvaringsutrymmen (akvariet i vÄrt fall). SÄ den största förÀndringen för oss blir om det gÄr igenom:

9 § Fiskars akvarium ska uppfylla samtliga följande krav:

1. Vattenvolymen ska vara minst 40 liter.

2. Vattenytans storlek ska vara minst 7 dm2 .

3. Vattnets djup, mÀtt frÄn bottensubstratets yta till vattenytan ska vara anpassat efter den aktuella artens naturliga levnadssÀtt.

4. Akvariets kortaste sida ska vara minst tre gÄnger den lÀngsta fiskens lÀngd, dock minst 25 cm.

5. Akvariets lÀngsta sida ska vara minst fyra gÄnger den lÀngsta fiskens lÀngd.

Saltvattensguiden.se kommer högst troligen samla ihop och skicka in synpunkter antingen som egen organisation eller i samarbete med SARF, men vi vill gÀrna höra era tankar kring detta. 

Synpunkter ska vara Jordbruksverket tillhanda senast 9 april 2025.

Andra viktiga punkter:

2 kap. 4 § och 2 kap. 7 §. I nuvarande föreskrifter stÀlls krav pÄ att den som yrkesmÀssigt sÀljer djur för sÀllskap och hobby ska lÀmna över ett faktablad till köparen. Detta krav stÀlls dÀremot inte pÄ den enskilde som i större omfattning sÀljer eller förmedlar djur. TillrÀcklig kompetens hos djurhÄllaren Àr avgörande för att skapa den djurvÀlfÀrd som djurskyddslagen stÀller krav pÄ. I förslaget Àr skyldigheten att lÀmna över ett faktablad dÀrför utökat Àven till den som sÀljer djur i större omfattning privat samt den som sÀljer reptiler, groddjur eller fiskar under en försÀljningsmÀssa. Om ingen förÀndring införs kommer det att innebÀra att de som sÀljer djur utan att göra det yrkesmÀssigt inte har nÄgon skyldighet att lÀmna över viktig information om djuret. Eftersom en ökande andel djur förmedlas eller sÀljs via andra kanaler Àn genom zoobutikerna sÄ innebÀr det att om regleringen inte införs sÄ kommer en ökande andel djurÀgare köpa djur utan att fÄ ett medföljande faktablad med grundlÀggande information om det djur de köpt.

3 kap. GrundlÀggande bestÀmmelser för hÄllande av djur AllmÀnt om hÄllande av djur  2 § Djur av arter som i vilt tillstÄnd lever i par, familj, flock, grupp eller stim ska normalt sett hÄllas tillsammans med minst ett annat djur av samma art. Könsmogna djur av solitÀra arter ska hÄllas ensamma förutom den tid som de ingÄr i ett aktivt avelsarbete. Djur som före dessa föreskrifters ikrafttrÀdande har hÄllits sÄ att deras behov av social kontakt uppfyllts pÄ annat sÀtt Àn enligt första stycket fÄr Àven fortsÀttningsvis hÄllas sÄ under förutsÀttning att detta inte pÄverkar djurets vÀlfÀrd negativt.

7 § Ett akvarium med fiskar ska vara försett med tÀckglas, nÀtlock eller liknande, eller ha kanter ovanför vattenytan av sÄdan höjd som sÀkerstÀller att fiskarna inte kan hoppa ut.

18 § Fiskar ska hÄllas i vatten med god vattenkvalitet som inte innehÄller för fiskarna skadliga eller giftiga Àmnen. Vattnets innehÄll av ammonium, ammoniak, nitrit, nitrat, klor, pH-vÀrde och hÄrdhet ska mÀtas med sÄdant intervall att det sÀkerstÀller att dessa vÀrden motsvarar den aktuella artens behov. I saltvattensakvarier ska Àven salthalten mÀtas

36 § Djur ska normalt ges tillsyn minst tvÄ gÄnger per dygn (tidigar en gÄng). Djur som Àr i större behov av omvÄrdnad ska ges tillsyn sÄ ofta som deras behov av omvÄrdnad krÀver. Detta gÀller sÀrskilt nyfödda, högdrÀktiga, nyförlösta, sjuka eller skadade djur samt djur som uppvisar ett avvikande beteende.

Postat

En vÀldigt viktig frÄga bÄde för vÄr del av hobbyn och akvariehobbyn i stort! Superviktigt att det svars pÄ remissen pÄ ett bra sÀtt!

Postat

Det positiva Àr vÀl att just hobbyakvarister inte drabbas speciellt hÄrt, jag kan tycka att mÄtten Àr fullt rimliga. De stora problemen blir för butiker samt nÀr fisk skickas vilket sekundÀrt drabbar oss.

Grod/reptil/kaninÀgarna kommer drabbas betydligt hÄrdare.

Postat

Det Àr problem för hobbyn ocksÄ.

Till exempel det hÀr med att fiskar mÄste hÄllas i minst par om de Àr parlevnde, flock eller stimmande.

Wrassar till exempel lever i harem i naturen. Gör man det i ett akvarie sÄ kommer de alla efter ett tag bli hanar och ett blodbad följa.

Kraven pĂ„ lĂ€ngden pĂ„ akvariet gör att det i princip blir förbjudet att hĂ„lla murĂ€nor. Även andra djur som engineer gobys, mĂ„nga kirurger, kaninfiskar och kejsare kommer vara olagliga i alla massproducerade akvarier.

Postat
8 minuter sedan, Oscarhaglund skrev:

Det Àr problem för hobbyn ocksÄ.

Till exempel det hÀr med att fiskar mÄste hÄllas i minst par om de Àr parlevnde, flock eller stimmande.

Wrassar till exempel lever i harem i naturen. Gör man det i ett akvarie sÄ kommer de alla efter ett tag bli hanar och ett blodbad följa.

Kraven pĂ„ lĂ€ngden pĂ„ akvariet gör att det i princip blir förbjudet att hĂ„lla murĂ€nor. Även andra djur som engineer gobys, mĂ„nga kirurger, kaninfiskar och kejsare kommer vara olagliga i alla massproducerade akvarier.

Problem skulle jag sÀga Àr en definitionsfrÄga. Jag tror att mycket egentligen Àr en bra utveckling. Det finns egentligen ingen anledning att hÄlla starkt parbildande fiskar sÄ som vissa gobys ensamma och arter som Àr starkt beroende av att stimma sÄ som mÄnga anthias skulle jag ocksÄ sÀga Àr olÀmpliga att hÄlla ensamma. Det blir givetvis ett problem om de tolkar det hÄrt och krÀver stim av exempelvis kirurger. AngÄende lÀngden tror jag det Àr ganska oproblematiskt med nÄgra fÄ undantag, ex vissa murÀnor. En engineer goby och de flesta kejsare skulle vÀl krÀva ett kar pÄ 120 i lÀngd vilket Àr lagom/för litet i de flesta fall. Regeln om kortaste sida pÄ tre gÄnger fiskens lÀngd blir dÀremot problematisk, och dÀr kan jag hÄlla med om att det Àr ett feltÀnkt.

Jag inser ocksÄ att det i vissa fall kan bli problematiskt men det mesta kommer göra liten skillnad eller vara rimliga förÀndringar. Som sagt, det stora problem jag ser Àr för handeln. HÄller helt med om att man bör ligga pÄ för att Àndra vissa delar 

Postat

Om jag minns rÀtt stÄr det Àven att vildfÄngad broskfisk ska vara olaglig. Jag förstÄr tanken bakom grÀnser för storlek pÄ kar, ensamhÄllning etc men det Àr mÀrkligt att förbjuda en hel djurgrupp oavsett om arten Àr hotad eller ej.

Postat

Tycker man Àr inne och försöker detaljstyra tok för mycket. Det viktigaste Àr att djuren mÄr bra och "förvaringsutrymmen" borde vara utformade efter detta, inte bara nÄgr arbitrÀra grÀnser som det inte rÄder nÄgon rim eller reson pÄ.

T.ex för mÄnga fiskarter sÄ Àr de angedda minimummÄtten tok för litet, för att de ska mÄ bra. Medan andra arter hÄller sig till smÄ revir och behöver inte alls sÀrskilt mycket utrymme.

Även utformningen för "kortaste" sida Ă€r problematisk, dĂ„ det inte tar icke-kvadratiska kar i beaktning. Mitt 61 liters kar Ă€r ett panorama kar, vilket betyder att Ă€ndorna Ă€r 20cm med vinklade paneler pĂ„ bara 13cm, Ă€ven om karet Ă€r 29cm frĂ„n bak till framkant.

Paragraf 7 Àr ocksÄ vÀldigt problematisk om man jÀmför med rÄdande lagstiftning som lyder:

"2 § Ett akvarium med fiskar ska vara försett med tÀckglas, nÀtlock eller liknande, eller

med höga kanter ovanför vattenytan, om det behövs för att fiskarna inte ska hoppa ut."

Det nya förslaget skulle kunna tolkas som att man ska tÀcka över eller ha högt i kant som krav, vilket skulle göra alla mina kar olagliga pÄ direkten, trots att jag aldrig haft en endaste fisk som hoppat ut, pÄ över 10-Är.

Postat
3 minuter sedan, Alexraptor skrev:

Tycker man Àr inne och försöker detaljstyra tok för mycket. Det viktigaste Àr att djuren mÄr bra och "förvaringsutrymmen" borde vara utformade efter detta, inte bara nÄgr arbitrÀra grÀnser som det inte rÄder nÄgon rim eller reson pÄ.

T.ex för mÄnga fiskarter sÄ Àr de angedda minimummÄtten tok för litet, för att de ska mÄ bra. Medan andra arter hÄller sig till smÄ revir och behöver inte alls sÀrskilt mycket utrymme.

Även utformningen för "kortaste" sida Ă€r problematisk, dĂ„ det inte tar icke-kvadratiska kar i beaktning. Mitt 61 liters kar Ă€r ett panorama kar, vilket betyder att Ă€ndorna Ă€r 20cm med vinklade paneler pĂ„ bara 13cm, Ă€ven om karet Ă€r 29cm frĂ„n bak till framkant.

Paragraf 7 Àr ocksÄ vÀldigt problematisk om man jÀmför med rÄdande lagstiftning som lyder:

"2 § Ett akvarium med fiskar ska vara försett med tÀckglas, nÀtlock eller liknande, eller

med höga kanter ovanför vattenytan, om det behövs för att fiskarna inte ska hoppa ut."

Det nya förslaget skulle kunna tolkas som att man ska tÀcka över eller ha högt i kant som krav, vilket skulle göra alla mina kar olagliga pÄ direkten, trots att jag aldrig haft en endaste fisk som hoppat ut, pÄ över 10-Är.

Jag hÄller i stort med dig, Àr inte heller jÀtteförtjust över stora mÀngder regler. Problemet jag ser Àr att utan relativt detaljerade regler sÄ Àr det vÀldigt svÄrt att komma Ät dem som verkligen missköter sina djur, dÀrför Àr jag inte helt negativ till denna typ av regelverk. I detta fall tror jag snarast att det som blivit fel beror pÄ att mycket Àr skrivet av folk utan bra kunskap om djurslagen, att lobbyorganisationer har fÄtt stort inflytande samt att den i mÄnga fall inte grundar sig pÄ vetenskap utan Àr relativt godtycklig. 

Postat (Ă€ndrat)

Bara vÀnta ni till djurrÀttsaktivisterna som styr jordbruksverket fÄr reda pÄ att majoriteten av fisk i vÄra kar Àr vildfÄngade. DÄ ryker denna hobbyn ocksÄ.
Mina grodor och gisselskorpion ska enligt de nya reglerna avlivas eftersom de inte fÄr Àta levande insekter lÀngre.
Blennys 50 liters revskÄl ska mer eller mindre slÀngas, fast den uppnÄr alla krav pÄ fiskvÀlfÀrd i nulÀget.
Min ödla som jag haft i 10 Är sedan han var en liten bebis, har ett terrarium som Àr 130x70x70 cm. Om lagen gÄr genom kommer ett terrarium pÄ 2,5 x 0,9 x 2 meter vara för litet.  

TÀnk pÄ att bara för att det inte pÄverkar er nu, betyder det inte att ni gÄr sÀkra nÀr nÀsta lag kommer.
Ni vet vÀl om att det pratas om positiva listor? De sÀtts ihop as we speak.
Det innebÀr att alla djur som inte Àr med pÄ listan automatiskt blir olagliga att Àga.

Jag Àr arg som ett bi. 

Ändrat av Eremit
  • Gilla 3
Postat

Jag har rÀknat lite pÄ hur kraven pÄ akvariestorlek kommer att pÄverka oss.

Jag har tittat upp lite olika fiskar (mestadels de lite större) i FishBase och tittat pÄ den dÀr specificerade maxlÀngden.

Sedan har jag applicerat Jordbruksverkets förslag pÄ dessa och jÀmfört med alla akvarier som sÀljs av Red Sea, Nyos och Aquaforest. Jag har Àven jÀmfört mot nÄgra av de största och vÀlkÀnda akvarierna hÀr pÄ guiden.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/10M2AUeVS2bx-29sy_QkTRXsJQR5zQlN63WBd_VinEsE/edit?usp=sharing

Detta Àr ett urval av fiskar sÄ Àven om det inte Àr med hÀr sÄ kan det komma att bli olagligt.

Resultatet Àr att om man anvÀnder Fishbases maxstorlek rakt av sÄ finns det inga komersiella akvarium som blir tillÄtna för följande fiskar:

Kirurger: Segelfenor, scopas, Lila, Svarta, ALLA Acanthurus, ALLA Naso, samt Dory.

Kejsare: Gold flake, Lamarck, Queen, Regal, Imperator, Majestic, Blueface, Annularis

Kaninfiskar: Alla utom one spot.

Övriga: Alla murĂ€nor, Alla triggers, spotted boxfish, röd drakfisk.

MurÀnor blir olagliga i alla privata akvarier i sverige.

Tycker man att akvariefiskar ÀndÄ aldrig uppnÄr maxstorlek sÄ har jag Àven gjort samma övning nÀr jag anvÀnt 80% av maxstorleken.

Gör man det sÄ gÄr det att ha achilles, chronixis, japonicus, trigostegus, lamarck, xanthopunctatus, diacanthus, alla kaninfiskar, samt spotted boxfish i vissa kommersiella akvarier. Men inte nÄgra av de andra.

• Tack 1
Postat
1 timme sedan , Oscarhaglund skrev:

Jag har tittat upp lite olika fiskar (mestadels de lite större) i FishBase och tittat pÄ den dÀr specificerade maxlÀngden.

Sedan har jag applicerat Jordbruksverkets förslag pÄ dessa och jÀmfört med alla akvarier som sÀljs av Red Sea, Nyos och Aquaforest. Jag har Àven jÀmfört mot nÄgra av de största och vÀlkÀnda akvarierna hÀr pÄ guiden.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/10M2AUeVS2bx-29sy_QkTRXsJQR5zQlN63WBd_VinEsE/edit?usp=sharing

Detta Àr ett urval av fiskar sÄ Àven om det inte Àr med hÀr sÄ kan det komma att bli olagligt.

Resultatet Àr att om man anvÀnder Fishbases maxstorlek rakt av sÄ finns det inga komersiella akvarium som blir tillÄtna för följande fiskar:

Kirurger: Segelfenor, scopas, Lila, Svarta, ALLA Acanthurus, ALLA Naso, samt Dory.

Kejsare: Gold flake, Lamarck, Queen, Regal, Imperator, Majestic, Blueface, Annularis

Tycker man att akvariefiskar ÀndÄ aldrig uppnÄr maxstorlek sÄ har jag Àven gjort samma övning nÀr jag anvÀnt 80% av maxstorleken.

Gör man det sÄ gÄr det att ha achilles, chronixis, japonicus, trigostegus, lamarck, xanthopunctatus, diacanthus, alla kaninfiskar, samt spotted boxfish i vissa kommersiella akvarier. Men inte nÄgra av de andra.

Fast just kirurger ser jag inte problemet med? De ska ju redan ha rejÀlt stora kar, för att mÄ bra. Men hÄller med, det Àr ett galet arbitrÀrt krav de vill stÀlla, som inte tar hÀnsyn till fiskararternas levnadssÀtt.

Men kan tÀnka mig att detta kommer att fÄ rejÀlt med motthugg frÄn SARF om inget annat, dÄ mÄnga klassiska sötvattensfiskar kommer att drabbas av detta. PÄfÄgelciklider, harneskmalar, guldfiskar, m.m.

Postat
12 minuter sedan, Alexraptor skrev:

Fast just kirurger ser jag inte problemet med? De ska ju redan ha rejÀlt stora kar, för att mÄ bra. Men hÄller med, det Àr ett galet arbitrÀrt krav de vill stÀlla, som inte tar hÀnsyn till fiskararternas levnadssÀtt.

Men kan tÀnka mig att detta kommer att fÄ rejÀlt med motthugg frÄn SARF om inget annat, dÄ mÄnga klassiska sötvattensfiskar kommer att drabbas av detta. PÄfÄgelciklider, harneskmalar, guldfiskar, m.m.

SARF Ă€r pĂ„ g 😁

Postat
1 timme sedan, Oscarhaglund skrev:

Som sagt, jag stöder absolut inte ett flertal av de regler som föreslÄs, framförallt inte reglerna kring kortaste sida.  Samtidigt tycker jag inte man ska överdriva effekterna. Alla de listade arterna skulle inte bli förbjudna i privata akvarier. Exempelvis listas diacanthus som 25 cm max. Dvs om man rÀknar pÄ 100% skulle det innebÀra att ett 80 cm djupt akvarium skulle funka. Om man rÀknar pÄ 80% rÀcker ett 60 djupt vilket inte Àr helt ovanligt. Och dÄ Àr det ÀndÄ som jag tolkar det ok att ha fisken mindre tills den uppnÄtt denna storlek.

Postat
1 timme sedan , Alexraptor skrev:

Jag sÀger inte att det inte ör bra för enskillda arter. Jag ville bara göra en uppstÀllning sÄ att folk kan se vilka effekter det faktiskt fÄr.

Postat

För uppdatering sÄ kommer vi frÄn föreningen Saltvattensguiden.se att skriva ett remissvar, som sedan synkas med SARF (Sveriges akvarieföreningars riksförbund). 

Vill man som privatperson lÀmna sina synpunkter (vi rekommenderar att dessa Àr sakliga för att fÄ slagkraft) gör man det via detta formulÀr:

https://url41.mailanyone.net/scanner?m=1trfEl-000000003Zc-2nqf&d=4|mail%2F90%2F1741621200%2F1trfEl-000000003Zc-2nqf|in41n|57e1b682|13082317|7901527|67CF07DF64369C69CFE7BE6EBB333DF1&o=%2Fphts%3A%2Fetseema%2F.ntkrs%2Fnxx.ap2sd%3D%3Fi8949dabef850&s=3iCZihF_Y7Day2v3iXIJONYFjTY

Postat

Generellt tycker jag vÀl att de nya förslagen verkar ganska rimliga, men har problem med direkta förbud som inte tar hÀnsyn till en rad andra omstÀndigheter. Exempelvis tycker jag ett 40L krav för att hÄlla fisk Àr rimligt, men dÄ behöver man inte samtidigt förbjuda klotformade akvarium. SÄ hÀr skriver jordbruksverket: 

Screenshot_20250318_110221_OneDrive.thumb.jpg.023507fa9cc857535d89ccfadcfc0a61.jpg

Har förstÄelse för varför de vill införa ett förbud med tanke pÄ vÄr historia med guldfiskar i smÄ skÄlar. DÀremot tycker jag vi ska kunna hÄlla fisk i akvarium med andra mÄtt Àn kuber och rÀtblock om vi sÄ vill, förutsatt vi ser till att det finns tillrÀckligt med cirkulation, filtrering etc. 

Jag noterade ocksÄ det som nÄgra andra nÀmnt pÄ förslag om minimÄtt pÄ kortsidan baserat pÄ största fiskens lÀngd. OcksÄ ganska orimligt med tanke pÄ den stora variation i kroppsform och levnadssÀtt fiskar uppvisar. 

En annan sak som kanske berör nÄgra av oss Àr förslaget pÄ förbud mot att hÄlla blÀckfiskar. Tankar om detta? 

OcksÄ frÄn jordbruksverket:

Screenshot_20250318_111435_OneDrive.thumb.jpg.0f4bdd6063170c029ba5008b6cf45f75.jpg

• Gilla 1
Postat
5 timmar sedan, AWaterFlea skrev:

Jag noterade ocksÄ det som nÄgra andra nÀmnt pÄ förslag om minimÄtt pÄ kortsidan baserat pÄ största fiskens lÀngd. OcksÄ ganska orimligt med tanke pÄ den stora variation i kroppsform och levnadssÀtt fiskar uppvisar. 

En annan sak som kanske berör nÄgra av oss Àr förslaget pÄ förbud mot att hÄlla blÀckfiskar. Tankar om detta? 

OcksÄ frÄn jordbruksverket:

Just det med kortsidan har blivit en het potatis. Tanken Àr god men det har inte tÀnkts till hela vÀgen gÀllande det du Àr inne pÄ. 

Förslaget att förbjuda blÀckfiskar som sÀllskapsdjur anser jag Àr bra. Vet inte mÄnga som har försökt i Sverige sÄ tror inte det blir sÄn stor pÄverkan. 

DÀremot broskfiskar kommer det att bli tufft med. Lutar mot att om detta gÄr igenom sÄ behöver man gÄ till L108 och lÀsa (sÄ kanske det Àr redan idag, lÄter det vara osagt) och dÀr anges att  en rocka pÄ under 1 m behöver 10m2 yta. Hajar har ocksÄ ganska strÀnga krav, vilket iofs kanske inte heller Àr orimligt nÀr man tÀnker efter.  

Postat

Är sjĂ€lv blankt emot ett förbud för blĂ€ckfiskar. Tycker det Ă€r alldeles för mycket generaliserande och svepande argumentation som framförs av jordbruksverket, i överlag. Man skulle ju till exempel kunna förbjuda Mandariner med exakt samma argumentation.

Om djurarter ska tillÄtas baserat pÄ lÀgsta gemensamma nÀmnare, sÄ blir det i slutÀndan ingenting kvar för oss veteraner.

Postat

Jag stÀller mig faktiskt positivt till det mesta dessa krav medför oss "saltisar". 

Det som oroar mig Àr:

3 kap. GrundlÀggande ...... 2 § Djur av arter som i vilt tillstÄnd lever i par, familj, flock, grupp eller stim ska normalt sett hÄllas tillsammans med minst ett annat djur av samma art.

Kommentar: hÀr Àr min okunskap stor gÀllande art. @AWaterFlea kan 2 olika kirurger rÀknas som samma art? 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

mina kommentarer som inte nÀmnts tidigare:

Kap 4. 

2 § Djur som har smittsamma sjukdomar eller parasiter fÄr inte föras in i eller hÄllas i en zoobutik, djurgrossistanlÀggning eller liknande anlÀggning om de inte kan isoleras pÄ ett tillfredsstÀllande sÀtt. Djur som uppvisar tecken pÄ sjukdom och djur som kan ha smittats ska hÄllas i ett isolerat avskilt utrymme tills misstanken har utretts och djuren inte lÀngre kan anses utgöra en smittorisk för andra djur.

Kommentar: Jag tolkar detta kommer innebÀra att vÄra butiker kommer behöva ha karantÀn för fiskarna. Kan medföra rÀtt stora kostnader för de butiker som inte har det idag. Dock kan jag tycka att detta Àr positivt för hobbyn pÄ lÀngre sikt (djuren som sÀljs Àr förhoppningsvis vid bÀttre vigör, och dÄ ökar överlevnaden). 

Postat
On 2025-03-16 at 11:25, Oscarhaglund skrev:

Eftersom att det inte anger att lÀngden pÄ fisken gÀller vid fullvuxen storlek, sÄ förutsÀtter jag dÄ att det gÀller en nuvarande lÀngd pÄ fisken. DÄ tÀnker jag vet inte om detta Àr sÄ stort problem i praktiken, eftersom de flesta jag vet som fÄr stora fiskar sÀljer/ger dem vidare till större system. De flesta fiskar vÀxer relativt lÄngsamt. De flesta blir aldrig i nÀrheten "fullvuxna" i storlek i vÄra system.

Min erfarenhet Àr att kirurger exempelvis brukar börja pÄvisa stressymptom nÀr de vÀxer ur karet, och dÄ sÀljer eller ger man bort fisken. (Min achilles har jag nu haft i 2 Är och tanken Àr att jag har den 1 Är till, innan jag sÀljer den till nÄgon mer större kar. )

TvÀrtom sÄ kan detta vara en vÀgledning vid inköp, men kommer att begrÀnsa vissa fiskar som ni redan kommenterat (exempelvis murÀnor). Dock kan det sÄ klart medföra att mÄnga med mindre system behöver "göra sig av" med fisk tidigare Àn de hade behövt/tÀnkt göra annars. 

Postat

@nike83 artbegreppet har jag diskuterat otaliga gĂ„nger med professorer after work 😂. Inte helt lĂ€tt. Men for our purposes: en art Ă€r en individ av samma slĂ€kt- och artnamn. Dvs Acanthurus leucosternon (vitbröstad kirurg) Ă€r en art. Acanthurus nigricans Ă€r en annan, Ă€ven om de Ă€r vĂ€ldigt nĂ€rbeslĂ€ktade och kan hybridisera (fĂ„ avkomma). 

DÀremot skriver de "ska normalt sett hÄllas med minst ett annat djur av samma art". Detta tolkar jag som att det inte Àr definitivt, utan kan bero pÄ vilken art eller sammanhang det handlar om. 

Postat
1 timme sedan , nike83 skrev:

Jag stÀller mig faktiskt positivt till det mesta dessa krav medför oss "saltisar". 

Det som oroar mig Àr:

3 kap. GrundlÀggande ...... 2 § Djur av arter som i vilt tillstÄnd lever i par, familj, flock, grupp eller stim ska normalt sett hÄllas tillsammans med minst ett annat djur av samma art.

Kommentar: hÀr Àr min okunskap stor gÀllande art. @AWaterFlea kan 2 olika kirurger rÀknas som samma art? 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2 Zebrasoma Scopas Àr samma art, en Z scopas och en Z Veliferum Àr det inte.

Det första namnet Àr genus och det andra definierar arten och Àr unikt innom ett genus men kan vara samma i olika genus.

Detta Àr ju lite knÀppt eftersom kirurger har ett stimmande födosöksbetende med andra arter i akvarier

Postat
43 minuter sedan, nike83 skrev:

Eftersom att det inte anger att lÀngden pÄ fisken gÀller vid fullvuxen storlek, sÄ förutsÀtter jag dÄ att det gÀller en nuvarande lÀngd pÄ fisken. DÄ tÀnker jag vet inte om detta Àr sÄ stort problem i praktiken, eftersom de flesta jag vet som fÄr stora fiskar sÀljer/ger dem vidare till större system. De flesta fiskar vÀxer relativt lÄngsamt. De flesta blir aldrig i nÀrheten "fullvuxna" i storlek i vÄra system.

Min erfarenhet Àr att kirurger exempelvis brukar börja pÄvisa stressymptom nÀr de vÀxer ur karet, och dÄ sÀljer eller ger man bort fisken. (Min achilles har jag nu haft i 2 Är och tanken Àr att jag har den 1 Är till, innan jag sÀljer den till nÄgon mer större kar. )

TvÀrtom sÄ kan detta vara en vÀgledning vid inköp, men kommer att begrÀnsa vissa fiskar som ni redan kommenterat (exempelvis murÀnor). Dock kan det sÄ klart medföra att mÄnga med mindre system behöver "göra sig av" med fisk tidigare Àn de hade behövt/tÀnkt göra annars. 

Jag skulle gissa att det blir svÄrare att göra sig av med dem ocksÄ eftersom vi har den hÀr 3x kortside begrÀnsningen. De flesta akvarier Àr inte mycket mer Àn 60-65 breda Àven om de Àr 2m lÄnga

Postat

@Oscarhaglund FörlÄt för att jag Àr den. Vill bara försöka förtydliga.

Genus = slÀktnamn.

Species = artnamn. 

ex. Zebrasoma (slÀktnamn) scopas (artnamn) 

GÄr man sedan upp ett steg till i den taxonomiska rangordningen kommer man till familjnamn (Family). Kirurger tillhör familjen Acanthurinae, och dÀr finner vi bÄde bla slÀktena (Genus) Zebrazoma och Acanthurus. 

Postat
26 minuter sedan, AWaterFlea skrev:

@Oscarhaglund FörlÄt för att jag Àr den. Vill bara försöka förtydliga.

Genus = slÀktnamn.

Species = artnamn. 

ex. Zebrasoma (slÀktnamn) scopas (artnamn) 

GÄr man sedan upp ett steg till i den taxonomiska rangordningen kommer man till familjnamn (Family). Kirurger tillhör familjen Acanthurinae, och dÀr finner vi bÄde bla slÀktena (Genus) Zebrazoma och Acanthurus. 

Det jag menade Àr att artnmnet i sig inte Àr unikt och inte kan anvÀndas för sig för att identifiera en art (förutom innom et genus) Finns ju massor med fiskar som till exempel har samma artnamn och att det Àr dÀrför man skriver ut bÄde genus och art.

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehĂ„ll har Ă„terskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...