nike83 Postat 19 mars Postat 19 mars 11 timmar sedan, Oscarhaglund skrev: Jag skulle gissa att det blir svårare att göra sig av med dem också eftersom vi har den här 3x kortside begränsningen. De flesta akvarier är inte mycket mer än 60-65 breda även om de är 2m långa precis, jag skulle säga 60cm är rätt vanligt. då får man ha en fisk som är max 20cm lång. känns inte det rimligt? jag känner flera som har större kar som kan ta emot större fiskar. de får nog i sin tur lämna dem till våra större publika akvarium (om de skulle växa ur även dem). Citera
AWaterFlea Postat 19 mars Postat 19 mars @Oscarhaglund Stämmer släktnamnet är unikt, artepitetet är det inte, men hjälper till att definiera exakt vilken art vi pratar om. Ibland, om vi inte kan identifiera den exakta arten, skriver vi så här: Zebrasoma sp. Det här kanske vi borde prata om oftare. Skulle bli väldigt glad om vi alla kunde använda vetenskapliga namn lite oftare, förstå varför vi använder ett binomialt system, och kanske också när det blir problem med artbegreppet (när det finns underarter, vid hybridisering, ekotyper etc). Citera
Lasse Postat 19 mars Postat 19 mars 10 timmar sedan, AWaterFlea skrev: @Oscarhaglund Förlåt för att jag är den. Vill bara försöka förtydliga. Genus = släktnamn. Species = artnamn. ex. Zebrasoma (släktnamn) scopas (artnamn) Går man sedan upp ett steg till i den taxonomiska rangordningen kommer man till familjnamn (Family). Kirurger tillhör familjen Acanthurinae, och där finner vi både bla släktena (Genus) Zebrazoma och Acanthurus. 10 timmar sedan, Oscarhaglund skrev: Det jag menade är att artnmnet i sig inte är unikt och inte kan användas för sig för att identifiera en art (förutom innom et genus) Finns ju massor med fiskar som till exempel har samma artnamn och att det är därför man skriver ut både genus och art. Ni diskuterar ett svenskt regelsystem från 1758 praeterea censeo att varken broskfiskar eller bläckfiskar hör hemma i hemakvarier MVH Lasse Citera
Oscarhaglund Postat 19 mars Postat 19 mars 41 minuter sedan, nike83 skrev: precis, jag skulle säga 60cm är rätt vanligt. då får man ha en fisk som är max 20cm lång. känns inte det rimligt? jag känner flera som har större kar som kan ta emot större fiskar. de får nog i sin tur lämna dem till våra större publika akvarium (om de skulle växa ur även dem). Ett problem är väl att det känns som att det strider mot beprövad erfarenhet inom saltvärden där jag får kännslan att vi kommit fram till att det är längden på långsidan som gör mest för stora aktiva fiskars mentala hälsa Citera
Thomas Salt Postat 19 mars Postat 19 mars Tack @Oscarhaglund jag slap at se hvilke fisk jag snart måste döda... Jag läggar mig i den linie at förslaget generelt är bra, och citat: "praeterea censeo" att varken broskfiskar eller bläckfiskar hör hemma i hemakvarier. Helt enig. Flera problemer har jag dock med förslaget, 1) Dom ej tar hensyn till indredning, da man kan scape et akvarium så simyten blir 10 cm. 2) Kan vi inte alle argumentera at vi bara har fisk temporert, tills vi uppgradera eller gir bort/sälger. 3) Jag har aldrig och kommar aldrig mäte Klor, Nitrit, eller amonium, skal jag då lägge net akvariet? 4) När man köpar fisk skal man ha information, en brosur. Dett kommar fordyra fisken, ser at dett är "bra" om man inte kan google och har andra problem. Men så kansche denne hobby är lite overkill. Dårligt att der ej er krav på att denne ocså skall finnes som blindskrift, KRÄNKT! 5) BRA att alla butikker skal ha karantän, men som dett skrivs då kommar priserne at gå upp rejelt, fins vel bara 1 saltvatten butik i Svea som har fisk-karantän? Dette krav fins i nogon form i dag. At butikker skal ha et seperat ställe at placera sjyke djyr. Skal få läst igennem hele förslaget såklart. Citera
MattiasN Postat 19 mars Postat 19 mars Jag funderar också på punkt 3 i Thomas inlägg, ska klor, nitrit och ammonium tvingas mätas regelbundet i alla akvarier? Det gör ju att man blir fundersam när de skriver att de utgått från vetenskap och nya rön när de tagit fram förslaget..... 2 Citera
Christian J Postat 19 mars Postat 19 mars Det grundläggande problemet med remissen är förstås nivån av byråkratisk detaljstyrning (corruptissima re publica plurimae leges), men det vill de nog inte höra... On 3/12/2025 at 11:07 PM, kaptenen said: 9 § Fiskars akvarium ska uppfylla samtliga följande krav: 1. Vattenvolymen ska vara minst 40 liter. 2. Vattenytans storlek ska vara minst 7 dm2 . 3. Vattnets djup, mätt från bottensubstratets yta till vattenytan ska vara anpassat efter den aktuella artens naturliga levnadssätt. Istället för absoluta mått skulle jag föreslå frasen "anpassat efter den aktuella artens naturliga levnadssätt" även för längd och volym ovan. On 3/12/2025 at 11:07 PM, kaptenen said: 2 kap. 4 § och 2 kap. 7 §. I nuvarande föreskrifter ställs krav på att den som yrkesmässigt säljer djur för sällskap och hobby ska lämna över ett faktablad till köparen. Måste detta "blad" vara tryckt på papper eller kan en miljövänligare webbsida räcka? Kanske frasen "skriftlig information" passar bättre. On 3/12/2025 at 11:07 PM, kaptenen said: 7 § Ett akvarium med fiskar ska vara försett med täckglas, nätlock eller liknande, eller ha kanter ovanför vattenytan av sådan höjd som säkerställer att fiskarna inte kan hoppa ut. Överflödig regel, eftersom akvarister knappast vill att fiskarna skall hoppa ut. Även en mer generell formulering som t ex "säkerställ att fiskarna inte kan ta död på sig själva" vore ganske överflödig. On 3/12/2025 at 11:07 PM, kaptenen said: 36 § Djur ska normalt ges tillsyn minst två gånger per dygn (tidigar en gång). Innebär detta att även kortare resor iväg från akvariet förbjuds? Att försäljning av foderautomater innebär uppmuntran till djurplågeri? Den mer generella frasen "tillsyn så ofta som deras behov av omvårdnad kräver" passar kanske bättre. 3 1 Citera
Oscarhaglund Postat 19 mars Postat 19 mars 3 hours ago, Christian J said: Måste detta "blad" vara tryckt på papper eller kan en miljövänligare webbsida räcka? Kanske frasen "skriftlig information" passar bättre. Det står redan att det kan vara digitalt. Citera
mikoto Postat torsdag vid 16:33 Postat torsdag vid 16:33 Verkar som Jordbruksverket fick fler reaktioner än de räknat med. Så vi får avvakta lite och se vad de gör för förändringar. Källa: https://jordbruksverket.se/djur/omtag-kring-forslaget-om-nya-regler-for-djur-som-halls-for-sallskap-och-hobby 1 Citera
Oscarhaglund Postat torsdag vid 20:12 Postat torsdag vid 20:12 Jag tror det var korkat av dem att ge sig på kaninerna. Hade det bara varit fiskar och reptiler hade det nog kunnat smuga förbi Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.