Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat
11 timmar sedan, Oscarhaglund skrev:

Jag skulle gissa att det blir svårare att göra sig av med dem också eftersom vi har den här 3x kortside begränsningen. De flesta akvarier är inte mycket mer än 60-65 breda även om de är 2m långa

precis, jag skulle säga 60cm är rätt vanligt. då får man ha en fisk som är max 20cm lång. känns inte det rimligt? 

jag känner flera som har större kar som kan ta emot större fiskar. de får nog i sin tur lämna dem till våra större publika akvarium (om de skulle växa ur även dem). 

Postat

@Oscarhaglund Stämmer 😊 släktnamnet är unikt, artepitetet är det inte, men hjälper till att definiera exakt vilken art vi pratar om. Ibland, om vi inte kan identifiera den exakta arten, skriver vi så här: Zebrasoma sp.

Det här kanske vi borde prata om oftare. Skulle bli väldigt glad om vi alla kunde använda vetenskapliga namn lite oftare, förstå varför vi använder ett binomialt system, och kanske också när det blir problem med artbegreppet (när det finns underarter, vid hybridisering, ekotyper etc). 

Postat
10 timmar sedan, AWaterFlea skrev:

@Oscarhaglund Förlåt för att jag är den. Vill bara försöka förtydliga.

Genus = släktnamn.

Species = artnamn. 

ex. Zebrasoma (släktnamn) scopas (artnamn) 

Går man sedan upp ett steg till i den taxonomiska rangordningen kommer man till familjnamn (Family). Kirurger tillhör familjen Acanthurinae, och där finner vi både bla släktena (Genus) Zebrazoma och Acanthurus. 

10 timmar sedan, Oscarhaglund skrev:

Det jag menade är att artnmnet i sig inte är unikt och inte kan användas för sig för att identifiera en art (förutom innom et genus) Finns ju massor med fiskar som till exempel har samma artnamn och att det är därför man skriver ut både genus och art.

Ni diskuterar ett svenskt regelsystem från 1758 🤣

praeterea censeo att varken broskfiskar eller bläckfiskar hör hemma i hemakvarier

MVH Lasse

Postat
41 minuter sedan, nike83 skrev:

precis, jag skulle säga 60cm är rätt vanligt. då får man ha en fisk som är max 20cm lång. känns inte det rimligt? 

jag känner flera som har större kar som kan ta emot större fiskar. de får nog i sin tur lämna dem till våra större publika akvarium (om de skulle växa ur även dem). 

Ett problem är väl att det känns som att det strider mot beprövad erfarenhet inom saltvärden där jag får kännslan att vi kommit fram till att det är längden på långsidan som gör mest för stora aktiva fiskars mentala hälsa

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...