Gå till innehåll

Magnus nya projekt


Draedon

Rekommenderade inlägg

  • Svar 96
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ja va bra... Då vet jag att paketet kommit fram. Lycka till nu och hoppas det blir bra.

Som icke etta att visa intresse för dina pumpar kan jag bara konstatera att de har kommit till fel person! ;)

Slit dem väl och visa upp ett grant kar så jag får njuta av resultatet ändå!:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

uppdatering, har köpt LS nu.. ca 100+ kg riktigt fin sten! hittade massa roligt på den, knappar, skivanemoner, fragment av både sten och mjukkoraller och ett gäng små vita sjöstjärnor.

det enda som fattas nu är tid och nya lampor... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

uppdatering, har köpt LS nu.. ca 100+ kg riktigt fin sten! hittade massa roligt på den, knappar, skivanemoner, fragment av både sten och mjukkoraller och ett gäng små vita sjöstjärnor.

det enda som fattas nu är tid och nya lampor... :)

Fan va kul, vars köpte du den? =)

Jag har ju också hittat massa kul på min sten, men en jävla massa krabbor och otrevliga maskar också, så det är baksidan av sten med mycket levande i :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta brukar klaga på att de har för mycket tid efter att de köpt stenen och man kan lägga i levande!;)

ja jag kommer nog dit jag med.. ;) men just nu räcker inte tiden till, övertalade svärfar att bygga en överdel. han gick med på det konstigt nog, så nu ska jag "bara" köpa lite pvc och börja limma facken i sumpen.

Fan va kul, vars köpte du den? =)

Jag har ju också hittat massa kul på min sten, men en jävla massa krabbor och otrevliga maskar också, så det är baksidan av sten med mycket levande i :P

köpte den beg av en kille som bytte ner sig från ett 1500l till ett 400l. så det blev lite sten över ;)

massa roligt liv på den.. räknade nyss till 16 små vita stjärnor på rutan. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lite bilder av de senaste dagarnas stenkaos :)

Var mer sten än jag räknat med.. de gröna tunnorna är på 100l och burken på 100l, då förstår ni att det var lite sten.. :)

skickar med en bild på 105'an som tuffar på, har fått i ännu mer sps nu.

och sist en bild på kaoset i mitt hobbyrum. MEN, det heter ju hobbyrum och salt är min hobby... då ska man väl fylla rummet med sin hobby ;)

fotade med mobilen, orkade inte hämta systemkameran...

post-2037-14468913129621_thumb.jpg

post-2037-14468913129803_thumb.jpg

post-2037-14468913129984_thumb.jpg

post-2037-14468913130265_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu fick ju fredrik på övervåningen för sig att byta upp sig till strax över 600l, så stenen kommer nog gå åt ändå. sen har jag fått klartecken av sambon att sätta upp ett till akvarium (med en liten drake och ev muräna). så nu fick jag helt plötsligt användning av stenen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

uppdatering!

bänken är KLAR! tänk att det ska ta ett en hel sommar och en halv höst att bygga en bänk :skrattar:

igår slipade jag upp hålen i ytavrinningsfacket (som av någon anledning var 40mm) till 43mm så jag fick igenom mina genomföringar. använde mig utav en dremel med diamanttrumslip. gick hur smidigt som helst, fast man är bra nojig när man står och nöter med dremeln i akvariet...

imorgon åker jag och köper lite liggerunderlag eller frigolit att ställa burken på samt beställer lite mer pvc. så i slutet av kommande vecka ska nog burken stå på plats så jag kan börja fylla vatten och slänga över lite sten så det får börja puttra igång.

tänkte "göra en lasse" och kasta i sten + ett par fiskar direkt och tillsätta bakteriekultur för att kickstarta akvariet.

vad tror ni om belysning till den här burken? tänkte köpa nya grejer från fastlight om en månad eller två. räcker det med 2x150w eller ska jag skaffa 2x250w?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte illa att gå från långtidsbygge till snabbstart! ;) Skämt å sido. Visst känns det bra när man kommer så långt att karet kan ställas på plats och PVC får dras samtidigt som man drömmer om innehållet!

En nyfiken fråga bara (hoppas det är OK fråga). Är det verkligen så mycket billigare att handla från fastlight? Verkar vara poppis ställe att handla från.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag vet inte om det är så billigt. men dom har det jag vill ha, kan hända att det finns på hemmaplan till liknande priser? tips mottages gärna isåfall :)

hade tänkt mig 2 "fularmaturer", 2 st. aquabay 250w.

aqua1_s.jpg

blir inte ens 1900,- för två 250w armaturer. det får man ju inte ens beg prylar för i sverige. dom flesta tror ju att mh-armaturer är gjorda av guld..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det bättre grejer än aquabay armaturerna? utseende spelar ingen roll då allt byggs in.

Nja de du skriver om ovan är väll komplett de jag skrev är den bästa reflektorn på marknaden vad andra säger. Mest utbud avljus rätt ner i karet. Den bygger på en 12 prisma så all ljus skall riktas ner i karet

Se även denna tråd

Diamond lumen arc III reflektor

skulle jag byggt idag så hadde jag köpt Lumen Arc reflektorer!

Kolla månadens Akvarium på Reefcentral Chris Ward's (cward) Reef Aquarium

så ser man dessa reflektorer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

belysningen är ett senare "problem". kör på 250w MH med BLV 14 000k lampa, och 2 st. 30w T8 Sylvania coralstar till en början. sen skaffar jag en till 250w mh-armatur och uppgraderar blårören till 2x54w T5

Nu går jag och väntar likt ett barn på julafton... kan inte göra så mycket mer innan jag får mina sista pvc-delar. funderar på att ställa upp akvariet och börja fylla i vatten och sen koppla in sumpen när pvc-grejerna kommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en liten sammanfattning av utrustningen, har varit mycket velande men så här blev det:

akvarium, 120x50x60 ~360l, bottenborrat med limmat ytavrinningsfack

sump, 90x35x30 alt. 100x30x35 (vet inte vilken burk jag tar än)

belysning, 250w MH (fularmatur, ska komplettera med en till) med BLV 14 000k lampa, 2x30w T8 med Sylvania coralstar.

skummare, ViaAqua SK388 med Atman 2600l/h pump

cirkulation, 2x Tunze 6000 med Multicontroller 7095

returpump, New-Jet 3000

autopåfyllning, Aqua Medic SP3000 Niveaumat

Sen ska det till ett UVC framöver och ev. doseringspumpar för automatisk balling.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...