Gå till innehåll

Magnus nya projekt


Draedon

Rekommenderade inlägg

Det ska bli spännande att följa projektet. Jag kommer att följa det och lära mig av det. För att lära mig något är det bäst att skicka med en fråga som jag själv inte haft en tanke på än och det är hur man pluggar ett borrat hål på enklaste och SÄKRASTE sättet.

Känner mig lite nöjd med livet och tar tag i akvarioet i morgon så jag avnjuter den underbara kvällen med en whiskey!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 96
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

...hur man pluggar ett borrat hål på enklaste och SÄKRASTE sättet.

jag hade två idéer..

nr1: sätta dit en vanlig genomföring med en rörstump och en end cap.

Fördelar: Man har en färdig genomföring om man vill köra med sqwd och dubbla rör på returpumpen.

Nackdelar: PVC är snordyrt i Sverige, speciellt genomföringar.. men man kan iofs handla från tyskland.

nr2: Skära ut en liten glasbit som man fäster med silikon.

Fördelar: billigt och snabbt gjort.

Nackdelar: jobbigt att skära bort om man i framtiden vill använda hålet.

Hoppas du njöt av whiskeyn, tänkte själv hälla upp en liten Mòr nu och fortsätta glutta på fotboll ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta en glasbit å limma mot hålet med sillicon

Thank you Captain Obvious ;) Precis som jag skrev...

Det är ju det lättaste sättet, anledningen till att jag ens funderade på att sätta en pluggad genomföring var att man ev vill använda hålet i framtiden. då är det lättare att bara koppla på genomföringen än att skära bort glaset osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta en glasbit å limma mot hålet med sillicon

Det låter som en lätt och smidig lösning. Varför jag var tveksamt till detta och trodde ni använde någon annan metod var för jag trodde det var stor risk för sprickor i den "lilla" glasbitet om det kommer ett hörn från någon LS som ligger och trycker på kanten av den.

Är detta en beprövad metod?

EDIT:

Hoppas du njöt av whiskeyn, tänkte själv hälla upp en liten Mòr nu och fortsätta glutta på fotboll ;)

Hur gör man om man inte njuter av en whiskey?;) I detta fall kombinerat med en skön sommarkväll också! Jag vet inte!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har skrotat idén om tunze pumpar med multicontroller, det får bli två marea stream istället.

har massa annat jag vill lägga pengar på just nu, det kanske bli en uppgradering till tunzeprylar i höst, vi får se.

men nu har man fått tummen ur röva och det börjar likna bänk ;)

2x4" reglar, dubbla ben i varje hörn, enkla ben i mitten. lär ju hålla för en elefant eller två..

post-2037-14468912821069_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lite köpråd önskas! har beställt pvc och returpump nu iaf (det blev en newjet 3000), tycker ni returpumpen var ett dåligt val säg till fort så jag kan makulera ordern ;)

ska beställa en stream pump, det blir en marea, men vad för modell?

burken är 120x50x60, tänkte köpa 3200l/h men jag kanske skulle gå upp ett snäpp till 4400l/h?

tanken är att ha två st, en på varje kortsida.. då kanske det är bättre med 2x3200l/h så det inte blir för mycket flås?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du valt en bra retiurpump. Du har ju valt samma som mig!;) Jag hade nog valt stream efter hur karet är inrett. Mitt kar är ju bara lite större än ditt och jag har 2x6000 l/h. För mig passar det ju bra då jag har båda på samma kortsida. Ena som trycker på bakom revet och den andra framför. Frågan är bara hur mycket sten du kommer ha i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du inte göra en skiss på hur stenen kommer sitta samt hur du tänker ha pumparna? Har du funderat på att ha den lilla maxi jet pumpen som matning till UVC och att ha utsläpet från UVC i andra hörnet?

Jag har en Newjet 1200 till att mata mitt UVC. Har för mig att du också har ett Deltec UVC till ditt kar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lite köpråd önskas! har beställt pvc och returpump nu iaf (det blev en newjet 3000), tycker ni returpumpen var ett dåligt val säg till fort så jag kan makulera ordern ;)

ska beställa en stream pump, det blir en marea, men vad för modell?

burken är 120x50x60, tänkte köpa 3200l/h men jag kanske skulle gå upp ett snäpp till 4400l/h?

tanken är att ha två st, en på varje kortsida.. då kanske det är bättre med 2x3200l/h så det inte blir för mycket flås?

Hejsan jag har en marea 2400 och tycker den känns lite klen i utblåset och visst en tunze stream är lite större men känns ändå som ett bättre köp. Så den lilla skillnanden mellan en marea 6000 och en tunze stream 6000 så hadde jag ändå valt en Tunze Stream 6000

Har själv beställt en ny retur pump skall bli kul att se om den funkar bättre än min eheim. Kul att testa nått nytt ibland. blev en Tunze Master 1073.030 Rückförderpumpe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte stor skillnad på Marea 6000 och en Tunze 6060. Jag hade också de funderingarna men valde den billigare då jag inte då såg någon vinst med att lägga någon hundring extra då jag inte visste att jag fick mer av en Tunze. I dag ångrar jag inte det valet heller men jag hade gärna haft 2 st Tunze 6000 med multikontroll istället. Men då blir det stor priskillnad. Jag valde billighet till att börja med för att kunna växla upp u framtiden!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunze är ju alltid Tunze.. hade jag valt mellan marea 6000 och tunze 6060 hade jag också valt tunze.

men nu vill jag ha lite mindre pumpar, och då blir det billigare med en mindre marea än en strypt tunze.

har planer på multicontroller & 2 streamers i framtiden, men nu ska vi på semester... och vi håller på att flytta (då behövdes det visst en ny soffgrupp enligt "chefen" och den var inte gratis) så det finns annat som suger lite pengar just nu.

Har för mig att du också har ett Deltec UVC till ditt kar!
Njae, jag ska köpa ett 20w deltec.. har inte blivit av än bara ;)

Wrang, köpte du pumpen från tyskland eller? har inte sett den på några svenska webbshopar.

jag tänkte beställa lite grejer från tyskland först, men jag orkar inte vänta flera veckor på prylarna som man ibland får göra när det kommer från tyskland.

hoppas new-jet'en gör sitt jobb, annars köper jag en eheim.. deras prylar har jag aldrig haft problem med.

Bifogar en bild på hur jag hade tänkt med pumpar och inredning. Synpunkter och åsikter mottages gärna! ;)

post-2037-14468912825066_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det var så jag också resonerade.. men då fick jag höra "tänk om du vill möblera om sen då?", ja men tänk om jag inte vill då? ;) sen är jag lite rädd för att peta för mycket i burken.. speciellt efter Dimorb's tråkiga incident.

nyss ringde min halvgalna svärfar som hjälper mig bygga bänk..

-"blir det bra om bänken blir 99cm hög?"

-"ja det blir nog bra tror jag..."

-"Jupp, bra det.. då bygger jag klart skiten. Hej då! *klick*"

jäkla bra svärfar man har :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har lite belysningsfunderingar nu...

till en början blir det: 1x150w & 1x250w MH samt 2x30w T8 blårör.

detta ska sedan bytas ut till 2x250w MH och T5 blårör. eller kanske bara massa T5, det visar sig.

det jag undrar över är hur mycket olika armaturer bygger på längden? min burk är 120cm lång, och 54w T5 är om jag förstått det rätt 116cm. det verkar bli lite på håret. kanske kan lura fram någon cm till på längden beroende på hur jag bygger huven.

har ni tipps på slimmade t5-armaturer, eller ska man försöka knåpa ihop något själv? är egentligen ingen diy-människa, men någon gång ska väl vara den första :)

Hoppas Bob/Wrang kommer med lite tips ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte svårt att bygga en egen armatur för T5. Du skaffar rätt antal drivdon samt hållare för lysrör. Om du köper osram drivdn så är det kopplinschema på dem. Sedan fäster du bara hållarna på rätt avstånd på lämpligt sätt. Hur snyggt det ska vara beror på hur mycket som kommer att synas av belysningen.

Jag kan ta kort på ett drivdon i morgon om du vill ha så kan jag lägga in kortet med kopplingschema här. Säg bara till! Ska gå och lägga mig nu!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om det blir snyggt eller ej skiter jag högaktningsfullt i ;)

kommer bli en snygg överdel på akvariet som döljer alla fula lampor, sladdar och pvc-rör.

ta gärna en bild, lutar mer och mer åt att pilla ihop 2x54w själv.

jag vet att vi inte ska diskutera enskilda handlare osv här, men om ni har tips på vart man köper nödvändiga prylar för ett bygge så skicka gärna ett pm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sitter och funderar lite mer på ljusbygget..

kollade elfa, och jag är ganska lost på det här (oroa er inte, svärfar som är elektriket får sköta installationen ;) )

kan det här vara något för ett 2x54w T5 bygge?

Artikelnummer: 33-551-61

Produktnamn: Drivdon QTi 2x28/54

Fabrikat: Osram

Typbenämning: QTI 2X28/54

Ursprungsland: Tyskland

Datablad: 03355120.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är vad jag skulle köpa på Marinshop.de I priset är fyra socklar, två reflektorer och en dubbel reaktor. Men frakt på ungefär 21€ tilkommer. Tipset gäller bara för den som verkligen vet hur man kopplar.

t5_feuchtfassungen.jpgFeuchtraumfassung für T5 Lampen 16mm pro Stück 27,64EUR

1700980.jpg(K) ATI Super-Reflektor 1x 54W 37,80EUR

evg.jpgT5-EVG 2x54 W 29,99

Summa € 95,43 + frakt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är vad jag skulle köpa på Marinshop.de I priset är fyra socklar, två reflektorer och en dubbel reaktor. Men frakt på ungefär 21€ tilkommer. Tipset gäller bara för den som verkligen vet hur man kopplar.

tack för tipset stig. kopplingen överlåter jag som sagt till min svärfar som är elektriker så det blir riktigt gjort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En varningens ord bara ang MarinShop. Han pratar eller skriver inte på engelska. Hadde svåra problem då jag beställde där ifrån. Saken var restad fattade ej detta betalade in igen fick ett mail på tyska översatte via babelfish fattade ändå inte sedan fick jag hjälp utav stigigemla att jag betalt 2gånger å nu så skulle han skicka det som fattats men betalningen för det restade som jag redan betalt en gång innan. så 1meter trans 20mm PVC rör gick på 300:- ;(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...