Gå till innehåll

Magnus nya projekt


Draedon

Rekommenderade inlägg

sitter och funderar lite mer på ljusbygget..

kollade elfa, och jag är ganska lost på det här (oroa er inte, svärfar som är elektriket får sköta installationen ;) )

kan det här vara något för ett 2x54w T5 bygge?

Artikelnummer: 33-551-61

Produktnamn: Drivdon QTi 2x28/54

Fabrikat: Osram

Typbenämning: QTI 2X28/54

Ursprungsland: Tyskland

Datablad: 03355120.pdf

Jag tror detta är exakt samma drivdon som jag köpte när jag byggde om min belysning. Dock köpte jag även den som är för endast ett rör också. Om jag inte missminner mig så är det samma pris på drivdionet oavsett om du köper det för ett eller 2 rör.

Jag håller med Stig om att du ska köpa motsv hållare för lysröret som han visar då en inte allt för ovanlig felkälla är just hållarna som inte är täta då det är fiuktig miljö belysningen sitter i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 96
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...

kommer nog mecka ihop 1x54w T5 för blårör lite senare.. kör mina 2x30w T8 till en början.

Annars på belysningsfronten kanske jag har fått tag i en till 250w armatur så det blir 2 st. 250w MH. Det borde då räcka och bli över.

I övrigt så är stommen till bänken klar, ska till sågen på Måndag och köpa något att klä in den i.. vad vet jag dock inte. kanske någon snygg plywood skiva som jag sedan betsar och lackar, annars får det bli mdf. Tips och åsikter på den fronten mottages gärna ;)

Standpipe och bottengenomföringar är fixade, hade såklart för lite pvc-kopplingar för att kunna göra klart hela rördragningen så jag måste göra en till beställning. Lite beröm till akvariesystem, trevligt bemötande och fruktansvärt snabb leverans :smiley20:

Det som nu är kvar i teknikväg innan jag kan starta upp är en eller två cirkulationspumpar. hoppas jag hittar någon beg stream, annars får det bli en ny marea.

Idag går jag på semester, så nu blir det fullt ös med nya burken när man har lite tid!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Dimorb har en Tunze 6060 i köp och sälj avdelningen till bra pris.

MVH/ Andreas

såg det, men jag var för sent ute...

Nåväl.. det går lite segt på akvariefronten och på forumet. Har flyttat och har inte fått hem bredband än.

Sen är det lite budgetproblem pga bil som fortsätter rasa, ikea besök, renovering av min båt m.m.

Men lite positivt är det iaf att jag har fått ett nytt jobb som servicetekniker, så nu kommer det rulla in lite mer kulor framöver (ser en uppgradering till 1000l+ i fjärran... ;) )

Har iaf pulat lite med akvariet... standpipen är fixad, saknar lite kopplingar fortfarande för att fixa resten av rören, och bänken börjar så smått ta form.

post-2037-14468912873574_thumb.jpg

post-2037-1446891287373_thumb.jpg

post-2037-144689128739_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

tackar Jonas :)

Det rullar sakta framåt med akvariet.. bänken är färdigsnickrad.. nu börjar det tråkiga: spackla, slipa & måla.

Verkar som jag fått tag på en till 250w mh armatur och en stream pump begagnat, så nu är det bara uv som fattas i maskinparken. hoppas jag kan börja fylla upp akvariet inom ett par veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

har en liten fråga om ventilation i bänken, läste i någon annan tråd att någon hade fått mögel där.. måste man ha en fläkt eller räcker det med någon typ av ventilationshål? vill helst inte ha en fläkt då fläktar låter.. och JA, jag tycker dem låter illa även om det står adda eller papst på dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har en liten fråga om ventilation i bänken, läste i någon annan tråd att någon hade fått mögel där.. måste man ha en fläkt eller räcker det med någon typ av ventilationshål? vill helst inte ha en fläkt då fläktar låter.. och JA, jag tycker dem låter illa även om det står adda eller papst på dem.

Det beror på. Jag har bara ventilationshål i min bänk, men på förra burken med en annorlunda bänk så hade jag fuktproblem. Jag gjorde så den här gången att jag förberedde för fläktar, det finns ju riktigt tysta PC-pläktar. Då jag slipper hålla på att bygga för fläktar när man har sump och grejer under bänken om det skulle bli fuktigt. Nu blev det inte det denna gång men det vet man ju inte föränn man haft igång det ett tag.

I vilket fall har jag ett förslag att du stryker insidan med någon fuktavstötande färg. Jag använde sån där som man använder i våtrum för att skydda ytskiktet. Då absorberar trät mindre fukt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tja, bänken är så gott som klar nu.. har påbörjat det sista jobbet att spackla, slipa & måla. det börjar dra ihop sig nu :)

funderar nu på vad för cirkulation jag ska ha i akvariet.. funderar på 2 st. marea stream 4400, sen tillkommer det ju ~1000l/h från sumpen.

vad tror ni? tips (gärna billiga sådana ;) ) mottages gärna!

Sillen! Du som har liknande akvarium och marea pumpar, hur tycker du det funkar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte så många mycket erfarenhet av pumpar så jag vill inte göra någon jämförelse.

Vad gäller mina marea så är pumparna helt OK och funkar bra och tyst. Dock är jag inte nöjd med sugpropparna då jag inledningsvis hade pumpen på annat sätt och då tryckte pumpen så pass mycket att pumpen ändrade riktning och jag kom hemm ett par gånger och pumpen pumpade vattnet rakt upp mot ytan. Inte helt nöjd. Detta problem har jag inte som pumpen sitter nu. Dock är jag inte nöjd med säljaren jag köpte mina pumpar av då han inte kunde så mycket om pumparna som jag tyckte han borde men det är min personliga värdering.

Skulle jag starta samma projekt i dag och jag skulle välja pumpar så skulle jag se till att jag kunde köpa ett par Tunze 6000 med multikontroll för att kunna variera cirkulationen (jag har Marea 6000 l/h).

Jag minns inte med säkerhet hur stort ditt kar var men jag har 2*6000 streampump + ca 1500 l/h från återmatning + ca 1000 l/h från UVC och den cirkulationen tycker jag är rätt lagom för mitt kar.

Hoppas det var svar nog!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har nog bestämt mig på pumpfronten nu.. har ev ett par beg turbelle classic på G. får jag inte dom blir det marea alt tunze utan styrning. annars håller inte min budget och min sambo blir galen ;)

har en ny fråga.. var kan man köpa en nivåvakt som man kan koppla till returpumpen? vill försäkra mig om att slippa översvämmning om durson skulle sättas igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

man ska aldrig säga aldrig. . . . . har fått tag i 2 tunze 6000 med multicontroller begagnat, så jag håller nästan min budget :)

nu håller jag på för fullt med att måla bänken och fixa till de sista detaljerna, jobbar dock 50+ timmar i veckan så det blir inte mycket tid till att fixa med akvariet.

håller också på att måla bakrutan på akvariet.. hur många lager brukar man vara tvungen att måla innan det täcker bra? har målat 3 lager nu, och det verkar krävas många lager till innan man blir nöjd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

det skulle varit färdigt för längesedan enligt första tidsplanen... men pengarna och tiden rinner iväg fort, och det finns mycket annat roligt som jag både lägger tid och pengar på.

men nu under hösten ska det stå klart! saknar fortfarande lite utrustning som returpump, uvc och nya lampor till mina mh armaturer. sen ska det till lite mer ls.

vi säger att innan jul borde det vara klart ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

evighetsprojektet rullar på... bänken är näästan färdigmålad, ska bara kapa ut lite hål för ventilation och fläktar. sen är det klart. då är det bara att ta tag i överdelen.

sen väntar jag med spänning på ett paket från Joru med streampumpar och multikontroll. det börjar dra ihop sig! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...