Gå till innehåll

Magnus nya projekt


Draedon

Rekommenderade inlägg

Raderade den gamla tråden "draedons långtidsprojekt", kändes som om den tråde spårat ur och till 90% bestod av beslutsångest inför kommande burk osv. Så nu startar jag om från början med en projekttråd, behöver fortfarande diskutera/få tips gällande detta projekt..

Burken är på 360l (120x50x60) bottenborrat med ytavrinnigsfack, 105l sump (100x30x35).

Belysningen blir till en början en 150w MH, en 250w MH och 2x30w T8 blårör.

Kommer köra med min beast 400 skummare i början, den bör räcka hyffsat under låg belastning.

har ca 55kg LS, får se hur långt det räcker.

Ovanstående prylar är saker jag redan har.

Saker som ska inhandlas:

Deltec UV-C 20w (var ju sån liten prisskillnad mot 10w, och större burk lär det väl bli någon gång i framtiden).

Returpump (Här är något jag behöver tips om.. vilket flöde man ska ha genom sumpen, hur mycket bortfall blir det med höjdskillnad och lite rörböjar osv. sen ska pumpen helst vara så tyst som möjligt)

PVC-rör (32mm durso borde väl duga? är 32mm överdrivet stort för returen? hålen är redan borrade för 32mm rör).

Cirk.pump (funderar på ett Tunze Stream kit TS7, tror ni det räcker med med en stream + retur som cirkulation?)

Sen ev nitratfilter, och en större skummaren mot hösten. sneglar på en deltec apf 600, men vi får se.. man kanske snubblar över lite grejer begagnat under sommaren.

Tja.. det blev mycket frågor. Hoppas ni orkar läsa igenom alla funderingar och kanske komma med synpunkter :)

Bänkbygget har börjat, dubbla 2x5" reglar fördelat på sex ben. Lär väl klara tyngden med bra marginal.

Postar lite bilder så fort det börjar ta form :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 96
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Några böcker och många timmars läsning i forumet börjar ge utdelning ;)

Kikade lite på just den pumpen tidigare, verkar vettig. Det var antingen den eller en eheim 1250 jag funderade mest på. Men vad tror ni är lagom flöde genom sumpen? New-jet'en gick ju att reglera mellan 1200-3000 l/h.

Men ska man verkligen köra uv på returpumpen? trodde att uv-c skulle sitta i själva burken för att fungera bäst?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bästa är om du har ett separat insug vid botten för UV:et.

Men du sparar in en pump om du sätter den på sumpreturen.

Det är höjdskillnad plus smala slangkopplingar på UV:et som begränsar flödet en hel del så jag tror inte du får mer än kanske 1200 liter /timme som max.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

deltecs 20w skulle ju ha 1000l/h, har några maxi-jet 1000 som jag kan ta till det. nackdelen med det är som sagt att det blir en pump till, samt det estetiska.. vill ju ha så lite teknik som möjligt i burken.

men tror du 1200l/h blir lagom fart genom sumpen?

genomföringen för returen är på 32mm, men jag funderar på om det inte räcker med 25mm, får väl köra övergångar vid genomföringen bara. annars kör jag på 32mm retur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det avrinningen eller vattnet tillbaka till karet som du kallar returen?

ett 32mm rör sväljer ungefär 4000 liter/h har jag för mig.

teoretiskt är det ju optimalt att köra all returvatten genom uv.

(då skulle jag montera uvet på akvariets övre bak-kant för att minimera läckageproblem

Så med ett par bra cirkulations pumpar i burken så kan det nog funka ypperligt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja precis, vattnet tillbaka till burken är det jag menar. Durson kommer bli på 32mm vilket räcker mer än väl, men det var just röret upp igen som jag funderade på.

Men är inte meningen med uv att ta död på frisimmande parasiter? då borde det ju inte funka lika bra att mata uvt med returvatten, för det förutsätter ju att alla parasiter har åkt ned i sumpen via ytavrinningen ?

ang cirkpumpar så tänkte jag att jag skulle klara mig med en tunze stream med singlecontroller. sen returpump och pump till uv. kanske blir för klent med cirkulation? är bra sugen på två tunze pumpar med multicontroller, men det kostar ju en duktig slant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idén bygger på att uv:t funkar bäst sist i "reningskedjan" - jag tror att parasiterna virvlar runt i vattnet i vilket fall som helst och teorin att dom skulle ligga på botten bygger ju på att vattnet skulle stå still i akvariet!

(nu kommer jag att få på moppo från flera håll)

Jag har mitt Uv i sumpen,före skummaren - det har alltid funkat hos mej!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annars kan du ju köpa multicontrollern och en streampump, sen finns alltid möjligtheten till att kompletera med en streamer till. Tunze Stream kit TS12, i detta får man ju singelcontrollern och en streamer för runt 3200 kr, kollar man vad en 6100 streamer kostar löst så ligger den på 2500 kr, vilket betyder att singelcontrollern kostar 700 kr. Multicontrollern ligger på 1600 kr och i den får du både månljus och ljussensor, plus allt annat med vågsimulation mm.

Jag tänkte precis som du beställa ett kit med singelcontroller, sen fick jag reda på att man kunde köra endast en pump med multicontrollern och då tycket jag det var lika bra att ta det. Man får ju mycket, mycket mer, för bara några hundralappar, plus att man i framtiden alltid har möjlighet att kompletera med fler pumpar och kan köra med vågsimulation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några böcker och många timmars läsning i forumet börjar ge utdelning ;)

Kikade lite på just den pumpen tidigare, verkar vettig. Det var antingen den eller en eheim 1250 jag funderade mest på. Men vad tror ni är lagom flöde genom sumpen? New-jet'en gick ju att reglera mellan 1200-3000 l/h.

Men ska man verkligen köra uv på returpumpen? trodde att uv-c skulle sitta i själva burken för att fungera bäst?

Jag kör så nu faktiskt och det funkar nog lika bra som andra varianter, man spar in en pump i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det verkar som om uv-c't får gå på returpumpen. tack för svaren.

får se hur det blir med cirkulationspumpar.. tunzes grejer verkar ju vara riktigt härliga, men de är ju inte gratis...

vet en kille som eventuellt ska lägga ner sitt kar, blir det så kommer jag försöka köpa av honom hans turbelle classic pumpar. men men, vi får se!

Emil, du har så rätt.. en multicontroller + en turbelle 6000 blir ju ~ 3500,- då har man en bra grund till nästa uppgradering ;)

idag blev det bestämt att vi ska flytta till en större lägenhet.. bor 3 pers i en tvåa, är ganska tight. nu blir det 4 rok så det blir en j-a skillnad. hyresvärden är saltis han också ;)

så burken kommer inte komma igång förens i september när vi flyttar in i nya lägenheten. men jag fortsätter att bygga bänk och handla på mig grejer så det bara är att veva igång när det blir flytt.

mer frågor lär det bli längs vägen också :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

annars kan man köra minsta streampumparna med timer eller kanske den där växlingsgrejen som fanns hos kjell å co

Är det en sådan här du menar?

88214.jpg

230V växelblinker FG009 159:-

Koppla in en eller flera glödlampor så blinkar dom växelvis (sammanlagd effekt max 2x150W). Blinkfrekvensen är ställbar. Mått: 100x75x68 mm.

Endast till glödlampor, ej för halogenlampor, lysrör eller liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idén bygger på att uv:t funkar bäst sist i "reningskedjan" - jag tror att parasiterna virvlar runt i vattnet i vilket fall som helst och teorin att dom skulle ligga på botten bygger ju på att vattnet skulle stå still i akvariet!

(nu kommer jag att få på moppo från flera håll)

Jag har mitt Uv i sumpen,före skummaren - det har alltid funkat hos mej!

Inte från mig för jag håller med dig till 100%

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sen fick jag reda på att man kunde köra endast en pump med multicontrollern och då tycket jag det var lika bra att ta det.

Antar att du menar singel kontrollern. Mulltikontrollern kan du köra upp till 4st pumpar men med Y-adaptern så skulle man kunna få fler men då är det ju 2st som går på samma "kontroll"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antar att du menar singel kontrollern. Mulltikontrollern kan du köra upp till 4st pumpar men med Y-adaptern så skulle man kunna få fler men då är det ju 2st som går på samma "kontroll"

Nepp, jag mena att om han i framtiden vill uppgradera med en pump till, så kan man köra en pump med multicontrollern så länge. Sen om han skulle köpa en till så kan han köra båda med vågsimulation mm :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer ju bli bra det här :)

Jag väntar fortfarande på min skummare, returpump och cirkulationspumpar:( Hoppas jag får det i veckan så man kan fortsätta bygga, det är så J***vla tråkigt att vänta på sina saker :P

Lycka till med allt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag kom skummaren! J*vlar vilken bjässe det var :)

Ska beställa lite pvc nu i veckan, blir nog från tyskland efter att ha jämfört lite priser, och sen en returpump.

När nästa lön dimper ner blir det en multicontroller och en stream 6000 och sedan månaden efter kompletterar jag med en till 6000.

Lägger golv och målar för fullt i nya lägenheten, så det har inte hänt mycket med akvariet. Men i bästa fall så är det igång om ~3 veckor !! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, det verkar inte så avancerat ;)

liten uppdatering: har börjat fila på sumpen, et blev inte sååå mycket plats kvar efter att skummaren kom på plats som ni ser på bilden.. men det ska ju bara dit ett par mellanväggar, en doppvärmare och en returpump. sen kanske ett nitratfilter i framtiden. refugiet jag hade planer på får bli en separat burk. annars blir det tight ;)

post-2037-14468912815731_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Kul med en ny tråd om ditt projekt. Har du kommit över din beslutsvånda då och bestämt dig nu? Du är ju påläst så det duger och blir över för en nybörjare. Fast om jag inte minns så är det väll Greger som säger att han fortfarande är nybörjare så jämför man så vet jag inte om du är påläst.

Är det en sådan här du menar?

230V växelblinker FG009 159:-

Koppla in en eller flera glödlampor så blinkar dom växelvis (sammanlagd effekt max 2x150W). Blinkfrekvensen är ställbar. Mått: 100x75x68 mm.

Endast till glödlampor, ej för halogenlampor, lysrör eller liknande.

När jag valde mina streampumpar så ville jag inledningsvis ha med multikontroll för att kunna variera men konstaterade priset. Så det blev vanliga som jag tänkte köra växelvis med någon styrning. Dock blev jag då tipsat om att det inte är så smart att stänga av pumpen då det eventuellt kommer att söka sig levande in i pumpen som inte är så bra när pumpen sedan startar. Mulitkontrollen har fördelen att den bara minskar varvtalet och inte stänger av.

Hur stor cirkulation har du genom skummaren?

Jag skulle inte sätta UV på återmatningsröret då eventuellt framtida fel skulle innebära problem då UV blir en del i rördragningen! Sätt in en separat pump till den.

Jag har en 32 mm Durso och den fungerar klockrent. Var lite problem inledningsvis men det löste sig när jag väl kommit på hur jag skulle göra för att få ett stabilt flöde. Jag har en Newjet 3000 som återmatningspump till min kar. Dock sitter det en T-skarv som jag nyttjar för att ta vatten till mitt refugium då jag har annar ordning i min på facken i min sump.

Nu kommer jag inte på fler saker som jag tänkt på när jag läst tråden!

LYCKA TILL!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja jag botade min beslutsångest genom att impulsköpa mig en burk så var det avklarat sen.. ;)

120x50x60 ~360l + 90l sump blir det.

Vi får se hur det blir med streampumpar.. vill gärna ha 2st tunze 6000 med multicontroller. men det kostar en del.. just nu känns det som om jag har fler saker jag vill lägga pengar på. semestern till exempel.. blir nog ett par marea strea till en början, sen byter jag upp mig så småningom..

Skummaren vispar runt ca 2800 l/h. Uv-c't får vi också se vart det hamnar. troligtvis på returen, även om det blir "en del av rördragningen" tänkte jag göra så att man enkelt kan koppla ur/förbi den vid ev strul.

Cirkulationen till sumpen blir lika som du har Sillen, 32mm durso och en newjet 3000 som återmatning. har 3 hål borrade så jag funderade ett tag på att köra återmatningen genom en sqwd (eller vad dem heter) och ha ett utlopp i varje ända på karet. men antagligen pluggar jag ett hål och kör bara ett returrör.

Men en sak bör jag tilläga, som jag har lärt mig sen jag gav mig in i den här hobbyn, MAN SKA ALDRIG SÄGA ALDRIG! så vi får helt enkelt se hur allting blir ;)

nu ska jag sätta mig på balkongen och öppna en stor, stark och kall burk och njuta av den förbannat fina sommarkvällen. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...