Postat 19 novemberNov 19 Skulle va skoj om vi kunde hitta den äldsta korallen på guiden med bild och historia som någon har i sitt eller sina akvarium. Jag har tyvärr ingen själv då jag tog ett break från hobbyn i några år.
Postat 19 novemberNov 19 En som ligger bra till är nog Joakim Malm (osäker vad han heter här på guiden) som har en stor bubbelkorall som är 25+ år. Min äldsta nuvarande är nog acropora frogskin som är 12-13 år, men säkert fraggad över 100 gånger såklart.
Postat lördag vid 14:553 dgr Jag vinner inte denna tävling men klassikern röd monti som jag har i princip fragment av på all sten i karet. Haft dem i omgångar under hela min resa i hobbyn. Denna kommer från bitar som varit ca 8 år i min ägo.
Postat 6 timmar sedan6 tim Har en Euphyllia paraancora og en Favites sp begge kjøpt på Marinakvariet i 05/06 en gang. Bildet under er tatt i oktober 2006 og begge korallene synes i nedkant. Ikke veldig god kvalitet på bidet, dessverre.Euphyllia kolonien har flere ganger vært større enn en basketball og blitt delt og solgt. Har også en Psammocora sp koloni som vistnok skal ha blitt med Svein Fosså/Alf Jacob Nielsen hjem fra GB når de samlet materiale til bokserien "The Modern Reef Aquarium". Tror jeg kjøpte den på en auksjon rundt år 2000. Denne og Favites'en vises slik de er i dag på bilde 2. Eyphyllia'n er på bilde 3, er vel ca 45 x 30 cm i dag. Ändrat 6 timmar sedan6 tim av e-mu
Postat 1 timme sedan1 tim Precis som Jonas (Irwin fletch) skrev har jag en gammal grön bubbelkorall.. den är stor som en medicinboll när den är utsvälld.. köptes från Korallfisken någon gång 98-99. Troligen från en indonesienimport innan exportförbudet .Har även en röd goniopora som köptes runt den tiden
Postat 7 minuter sedan7 min Helt klart imponerande åldrar på koraller hos både @e-mu och dig @jockeman Vi får se om någon klår er 😉
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.