Postat 18 timmar sedan18 tim Hej, jag hade tänkt börja dosera kalciumhydroxid/kalkwasser till akvariumet, bland annat för att boosta pH. Jag tänker på vilken lösning som är smidigast för stabilitet och simplicitet. Där får ni gärna dela med fördelar/nackdelar med olika metoder osv. Vad är viktigt att tänka på när man doserar kalkwasser? Vad är de lättaste misstagen man kan göra? Hur ska jag gå tillväga för att göra bytet från 3-part till att dosera både 3-part och kalkwasser?Jag tänkte mig först en separat behållare kalkwasser som doseras med en kontinuerlig doserpump, såsom https://www.whitecorals.com/en/dry-goods-/pumps/dosing-pumps/kamoer-fx-stp-praezisions-schrittmotorpumpe?srsltid=AfmBOooEZWWrn4tO8x0zVZf43cOXB80K5zOOxxqO4kI1YbDv-Hh3s-oiJ5Y. Har någon erfarenhet av denna? Är den pålitlig? Vad är den långsammaste hastigheten man kan dosera? Är den helt tyst? Akvariumet ligger i mitt sovrum så den frågan är extra viktig.Alla svar uppskattas!Mvh Carl Ändrat 18 timmar sedan18 tim av Carwal
Postat 1 timme sedan1 tim Hej Carl, jag har själv ingen erfarenhet av att dosera kalkwasser med sådan pump. Men tänkte dela med mig av när jag för några år sen undersökte saken, då resulterade det i att jag valde att först testa att dra en slang till skummaren så den tog uteluft istället och senare att jag använde en CO2 scrubber, båda gav resultat hos mig och var mindre kladd och potentiellt strul med ytterligare en elektriskt pryl. Så det kan vara en väg att gå om du vill minimera ljud.
Postat 40 minuter sedan40 min Jag har inte testat just den pumpen men kalkvatten doseras i så låg fart att jag har svårt att tänka mig att du skulle höra något.Lite tips.Du kan använda antingen en behållare eller en kalkrörare. Fördelen med en kalkrörare jämfört med en behållare är att det är lite enklare att fylla på en ato än att fylla på en behållare med kalk (som du antagligen vill fylla på med både vatten och kalk samtidigt). I kalkröraren kan du hälla i mer kalk på en gång. Nackdelen med kalkröraren är att man måste ha lite bättre koll på när kalken börjar ta slut och se till stt fylla på så det kräver bättre övervakning. Jag har bara kört med en behållare.Använder du en behållare så se gärna till att sen räcker i en vecka i varje fall då det är lite extra jobb att fylla på jämfört med att bara hälla vatten i en ato.Din ato behöver vara betydligt mindre då du kommer fylla på mycket eller nästan allt dit vatten från kalken.Se till att du har en ph mätare. Det hjälper dig att se om nått gått snett.Dosera långsamt (min dosering sker i ungefär 7ml per minut).Dosera in i ett ställe med högt flöde, jag doserar framför en cirkulationspump.Köp billig kalk istället för dyr. Det finns mycket småförpackningar man kan köpa med en liter puöver i taget. Köp istället storpack från ett ställe som aquafair.Kalkvatten förlorar sin potens i kontakt med koldioxid. Därför är det bra att ha den i en låda med lock (den kan ju dock inte vara helt försluten för du vill inte skapa ett vakum). Skulle du köra utan lock så skapas det en hinna ovanpå vattnet som skyddar resten, rör i så fall inte den eftersom den skyddar resten från att förlora sin potens.Kalkvatten är frätande så var försiktig så att du inte får nått i ögonen. Det är inte så frätande att huden tar skada direkt, jag har ofta stoppat ner handen i en lösning, så länge man inte sköljer av sig efteråt.När du byter/kompletterar din 3part med kalk så använd en kalkylator https://reef.diesyst.com/chemcalc/chemcalc.html för att räkna på hur mycket kalk du behöver tillsätta för att ersätta en viss mängd. Ersätt en viss mängd (säg 25% åt gången) och se till att du mäter för att verifiera att det blir rätt
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.