Postat 30 januariJan 30 Hej alla glada salta akvarister!Vi på Saltvattensguiden startar härmed en tävling gällande "roliga misstag".Tävlingen går ut på att man ska skriva ut sitt roligaste misstag med minst 100 ord. Fotografi är alltid uppskattat för att förstärka misstaget.Tävlingen pågår fram till 28/2 och vi i föreningen är jury.Priserna för tävlingen sponsras av @Salt i Väst . Dessa hämtas ut på plats, alternativt skickas med när man lägger en beställning. Man kan också välja att betala för frakten för vinsten.1a pris: 1st korall från Salt i Väst egna odling + Goodiebag med "Oceans of life" produkter + ICP-test2a pris: Goodiebag med "Oceans of life" produkter + ICP-test3e pris ICP-testMedlemmar i föreningen för Saltvattensguiden (admins och styrelse) får så klart också delta, men kan ej vinna.
Postat 17 timmar sedan17 tim Hej, Undrar lite om jag skriver på rätt ställe då jag verkar vara den första här… Som tur är har jag inte gjort några riktigt allvarliga misstag än (antingen saknat oturen eller inte varit i hobbyn tillräckligt länge). Därför vill jag heöt enkelt berätta om ett par extremt frustrerande händelser som skedde direkt efter varandra och fick mig att temporärt tappa hoppet på min egna förmåga och hobbyn. Innan jag skaffade hoppnät till akvariumet använde jag glasskivor. När jag tog av dessa för att göra rent i akvariumet, lägger jag de på sängen (som ligger precis framför akvariumet). När jag har städat klart lutar jag mig bakåt, och så säger det kras - skivan går i 10 delar och jag har glassplitter i sängen och i rumpan (saknar tyvärr bilder). Inte jättekul att ringa en glasmästare för att endast såga en skiva i 60x30 cm. Men som grädde på moset, samma dag, råkade jag tappa ner täcksskyddet för overflowboxen ner i overflowboxen 🙃. Det var droppen som fick bägaren att rinna över. Efter lite rundfrågning hos grannskapet fick jag tag i en böjbar griptång (avloppsrensare) och kunde för vad som kändes som en timme slutligen fiska upp locket. Mvh Carl
Postat 8 timmar sedan8 tim @Carwal ja misstag är ju sällan roliga i stunden, men några år senare kan man skratta åt det.Kan dela med mig av en tabbe som jag sent kommer glömma. Hade vid tillfället köpt på mig ganska många fina Acroporor och hade en ordentlig kontroll där jag klippte bort och kasta fragplugg med minst 2-3cm av frisk korall då jag märkt att maskar och ägg höll till där i regel, sen doppning i preparat för att bli kvitt plattmask.Men sen en dag fick jag hjärnsläpp köpte en så stor korall att den inte fick plats i min vanliga genomskinliga hink så man kunde observera korallen under doppning, jag var även aningen stressad så slängde bara ner den och åkte iväg. När jag kommer hem senare på kvällen ser jag att där rör sig flera AEFW på korallen i fråga… all luft och entusiasm kring akvariet försvinner över en sekund 😅 det jobbiga då är att man själv inte vill sälja vidare koraller av någon slag tills man blivit kvitt helvetet, men om jag minns rätt så körde jag två doser av Rx flatworm och vänta ett halvår utan att köpa några acropora.Nu när man börjat om i hobbyn ca 10 år senare kan man skratta åt det 😃 Ändrat 8 timmar sedan8 tim av Rameau
Postat 2 timmar sedan2 tim Här kommer ett sista minuten inlägg, ett långt sådant. Roligt är upp till läsaren att bedöma, i stunden hjärtskärande men nu när man har distans till händelsen kan jag skämta kring den.Bjuder på en story om hur jag va nära o krascha mitt acroporakar med fina kejsare genom att sänka pH till 5,8 men hur tekniken räddade mig. Har haft saltvatten sedan 2005 och alltid haft en förkärlek till acroporor. Jag har historiskt alltid kört mina akvarium med ganska enkel teknik, skummare, doseringspump för balling och t5 belysning. Men efter några års uppehåll från hobbyn mellan 2018-2023 byggde jag våren 2023 ett 500liters akvarium med ganska mycket teknik o lull lull. Reefactorys kh keeper, pH mätare, doserpumpar. Allt skulle kunna styras och övervakas via telefonen. Flottörer som varnar för högt resp låg vattennivå mm.Allt växte bra från småfraggar som bara efter några dagar stoppades i och snabbt fylldes på med flera under första året.I våras när karet var ca 2år gammalt och det mesta vuxit riktigt bra och det känns som allt bara rullar på. Karet är fullt av små till stora kolonier istället för fragg. (Det slukar vid den här tiden ca 4dkh kh om dagen på ca 500liter vatten.)Vid denna tid börjar jag bygga till på huset och tiden räcker inte riktigt till för karet. Men det var inte så farligt, får de viktigaste värdena i telefonen varje morgon, gör en snabb check av alla koraller vid matning och sedan får det bara vara ifred. Jag märken en söndagsmorgon att skummaren skummar riktigt dåligt. Jag har ingen lust att mecka med den utan behöver komma igång o bygga. Men så kan det inte då vara så jag kopplar ur den lite snabbt och ställer den i en stor ikea plastback på garageuppfarten fyller på med sötvatten från vattenslangen och häller citronsyra över den för att den skall få gå i det sura vattnet under dagen så allt blir lättskrubbat till kvällen. När kvällen kommer och jag är trött efter att ha snickrat hela dagen skrubbar jag lite och sköljer rent vad jag tycker är riktigt noga. (Gjort så flera gångerg förr med bra resultat) Monterar tillbaks skummaren och drar igång den i sumpen. En Bubble King 200 så en ganska fin pjäs som tar sin plats i min lilla sump. Det är nu det händer. Alarm går av. Det tjuter från min pH mätare (en pryl jag aldrig haft någonsin på mina tidigare kar) men jag köpt nu då jakten på pH och tillväxt verkar gå hand i hand. Och är lite trendigt. Jag har också i denna stund kalkvatten som tillsats nattetid just av denna anledning. För att boosta pH lite extra nattetid.Alarmet för låg pH fortsätter tjuta.Lägger inte så stor vikt vid det först utan tänker att kabeln som man lätt kommer åt i sumpen glappar. Kontakterna till pH prober är känsliga och pH kan hoppa lite om man rör den. Allt går så snabbt det fortsätter tjuta och plötsligt skriker dottern att, pappa fiskarna snurrar runt. Jag fattar ingenting tittar upp från sumpen o ser ett gäng frökenfiskar, 5-6st alla ligga klistrade mot avrinningsboxens överinningskam. Mina stora kejsare gör looper o snurrar runt. Krockar med inredning och koraller.NÅGOT är riktigt galet. Kollar pH mätaren som visar ca pH 5. Vafan, det är omöjligt, vad kan orsaka detta? Bryter strömmen till returpumpen och tar upp pH proben från sumpen och lägger den i huvudkaret. 5,8 visar den. Nä fan!! Nu kommer paniken. Vad händer? Jag kikar nere igen i sumpen och tänder en liten lampa jag har där, hela botten är fylld av pelletsstora lite halvgenomskinliga kristaller. Det ser ju ut som oupplöst citronsyra. Då kan pH stämma!! JAG HAR CITRONSYRA I AKVARIET !!Nu har jag riktig panik och det är sällan bra. Vad göra? Inget mer vatten från sumpen upp i huvudkaret ialf då returen är avstängd. Hur löser jag detta. Jag har som tur är färdigblandat kalkvatten som jag kan pytsa i för att få upp pH men snabba svängningar kan väl aldrig vara bra?Men samtidigt, pH på 5,8 är ju vad man har i en kalkreaktor för att smälta korallgrus. Vad har jag o förlora, allt kommer dö ändå.Jag chansar, häller på måfå ner skvättar av kalkvatten med full styrka. Behållaren tar slut o jag strösslar lite outspätt pulver i akvariet. PH vänder snabbt upp och jag avbryter vid pH 7,8. Lite lågt då jag brukar ligga mellan 8,15-8,65 men ingen fara. PH 7,8 är lugnt . Jag s tår som ett nervvrak o tittar på akvariet. Det tar bara några minuter och fiskarna verkar återhämta sig relativt snabbt men alla acroporor slemmar något så otroligt. Lägger i lite kol i en strumpa i akvariet. Men jag måste ha igång en skummare som kan ta allt slem. Låter huvudkaret fortsätta cirkulera medans jag tömmer sumpen på allt vatten och torrtorkar den. Mycket riktigt det är korn av citronsyra som ligger där. Jag har alltid ett fullt vattenbyteskar där jag alltid har 60l färdigt saltvatten. Och av en händelse har jag också en del osmos som cirkulerar i ett karantänskar jag höll på fylla. Så jag får ihop saltvatten så sumpen kan fyllas igen och jag kan dra igång allt. Innan jag stoppar tillbaka skummaren igen plockar jag isär och sköljer allt en gång till men det ser bra ut. Nu funkar allt och akvariet släcks för kvällen. Morgonen efter, korallerna har slutat slemma. Ser på min kh keeper att kh som normalt ligger på ca 8,3 på morgonen är runt 9,5 vilket betyder att fotosyntesen och koralltilväxten avtagit och kh därav förbrukats mindre av än det brukar. Ställer om min kh keeper till att mäta varannan timme istället för morgon och kväll. Justerar ballingen till ungefär hälften av vad jag brukar tillsätta. Det kommer ta ca en vecka 10 dagar innan tillväxten är tillbaks till normalt. Färgerna på korallerna tog ordentligt med stryk och såg dassiga ut i säkert 2-3veckor.Vad var det som hände?Efter mycket funderande har jag kommit fram till att rengöringen i sig var det inget fel på. Så har jag gjort många gånger. Men skillnaden denna gång var att jag hällde syra kristallerna över skummare och vattenbadet när skummaren stod i en vattenfylld balja. En del syra måsta ha landat i skummarens lufthål i ljuddämparen som va ovan vattnet. När jag sedan sköljde och gjorde rent allt fanns det fortfarande syrakristaller kvar där. Den går mig veterligen inte att plocka isär och det skall ju inte normalt behövas. När skummaren sedan startades och den började dra in luft sögs kristallerna med ut i akvariet. Hur gick det då?Alla fiskar överlevde.Endast tre mindre fraggar dog av de ca 65 olika acroporor och ca 50talet fraggar jag hade då. Är idag snart ett år senare när jag planerar en uppgradering helt såld på övervakning och teknik. Utan tekniken hade jag aldrig förstått vad som gått galet, kunna justera upp pH så snabbt och sedan mäta kh varannan timme för att justera in ballingtillsatserna tiden efter olyckan när allt var svajigt. Sitter när jag skriver detta på väg hem från en semesterresa med snorkling och bad 14 dagar där jag varje morgon och kväll kollat till karet på distans. Övervakningskamera i både sumpen och framför akvariet för att kunna se så allt ser bra ut och guida akvarievakten som kommer och matar.De viktigaste värdena i telefonen och ändrat doserings på distans.Har helt ändrat uppfattning kring teknik och de hjälpmedel som finns idag mot hur jag såg på det för några år sedan 😃
Postat 1 timme sedan1 tim Jag kan bidra med mitt knäppaste misstag/olyckshändelse.Det var ungefär ett och ett halvt till två år sedan. Mitt 300 liters har varit igång i 2 år ungefär.Jag doserar min avdunstning på ungefär 4 liter som kalkvatten varje dag. Byttan med kalkvatten på 50 liter står i ett bänkskåp från ikea bredvid akvariet och doseras med en versa genom en osmosslang.Min fru har precis impulsköpt en kanin som får bo i en stor papplåda tills vi har en riktig bur. Kaniner kan ju hoppa och för att hindra detta har vi lagt ett lock med vikt på ovanpå lådan.Nästa morgon när vi vaknar säger sonen att det är blött på golvet under matbordet.Helvete, katastrof! Läcker akvariet??Nått är dock skummt, vattnet är lite vitt, jag känner på det med handen och inser att det är kalciumhydroxid. I min kalkbehållare så verkar det fattas 15 liter kalkvatten.Jag plockar fram en massa handdukar och börjar torka upp hydroxiden. När det är klart så inspekterar jag systemet för att försöka förstå vad som hänt. Då ser jag att det är tuggmärken och hål på osmosslangen som går mellan kalkbehållaren och sumpen.Kaninen (nu döpt till Houdini) har lyckats smita ur sitt temporära hem och har hittat slangen under akvariet och tuggat hål på den. Om det verkligen var 5 eller 15 liter är jag lite osäker på. Det konstiga är att vi inte verkar ha fått någon egentlig vattenskada av det .Hur gick det med kaninen? Jodå den klarade sig utan men.
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.