Gå till innehåll

Fråga ang Osmos


denuo

Rekommenderade inlägg

Jag har precis börjat blanda osmosvatten för första gången =)

Jag har en AN antarctica och funderar lite över två saker:

För det första "gnäller" (låter) osmosen ibland lite, är det normalt?

Sen är jag osäker på vattentrycket... kan ett för högt vattentryck skada osmosen? Det står att den skall fungerar mellan 3,5-4,5 bar men jag har inte möjlighet att mäta trycket i kranen. Nu har jag kopplat den på duschslangen i badkaret och vågar inte skruva på vattnet för fullt. Jag använder mig av kallvatten då jag förstått att det är bäst!? Är det att fördra att ha så lågt flöde genom osmosen som möjligt men som ger vatten eller är det ofarligt att skruva på max?

tacksam för svar! /mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tycker du ska köra för fullt,egentligen ska du koppla den till ett tvättmaskinsuttag,för duschuttagen är inte trycksäkra

finns ju inte i alla lägenheter tyvärr, speciellt små ettor, så man får klara sig med duschen.

Nåt förslag på hur man gör det säkrare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Man kan sätta en tryckregulator mellen. Annars brukar det väl vara max 4 bar i lägenheter som standard tror jag att jag har läst......
om nu inte fastighetsägaren varit smart och satt in en manick som sänker trycket.

är det tryckregulator det heter då?

tror det är det här i mitt bostadsområde.

lånade putt's AN stndrd 90 och fick ut ca 15-16 lit under 8-9 timmar med max tryck på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

finns ju inte i alla lägenheter tyvärr, speciellt små ettor, så man får klara sig med duschen.

Nåt förslag på hur man gör det säkrare?

Jag har lagt in en avtappning på mitt vattenrör där jag har satt en kran samt en skruvkoppling som passar till osmosen. Dessa avtappningar kan vilken rörmokare som helst fixa och då kan osmosen dessutom vara ansluten jämt vilket är bra för osmosen då filtrena alltid är fyllda med vatten då.

Ni kan dra rör från avtappningen till ett lämpligt ställe att ha kranen så att den inte måste vara inne i duchen utan den kan vara på samma ställe som osmosen är. Detta går naturligtvis även att göra på alla ställen där dewt går vattenledningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, jag får nu ut ca 25liter på 5-6 timmar så det fungerar bra på så sätt. Men nu blir man ju orolig för om det finns risk att något går sönder då jag inte har något tvättmaskin-uttag etc. att koppla den till....

jag var på clas-ohlsson och frågade men de sa att de inte hade någon "tryckregulator".... =/

Är det någon som varit med om att en kran gått sönder pga osmos???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, jag får nu ut ca 25liter på 5-6 timmar så det fungerar bra på så sätt. Men nu blir man ju orolig för om det finns risk att något går sönder då jag inte har något tvättmaskin-uttag etc. att koppla den till....

jag var på clas-ohlsson och frågade men de sa att de inte hade någon "tryckregulator".... =/

Är det någon som varit med om att en kran gått sönder pga osmos???

Det är inte kranen som kan gå sönder utan duchslangen. Den är inte gjord för att motså tryck under en längre tid. Det finns dock slangar att få tag på som klarar tryck.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte kranen som kan gå sönder utan duchslangen. Den är inte gjord för att motså tryck under en längre tid. Det finns dock slangar att få tag på som klarar tryck.

MVH Lasse

men ni kopplar väl inte in osmosen med duschslangen? trodde ni menade att ni kopplade in den direkt på blandaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men ni kopplar väl inte in osmosen med duschslangen? trodde ni menade att ni kopplade in den direkt på blandaren.

Ja i så fall är det kran som kran men en sak som jag glömde är att ni får inte använda tempererat vatten om ni kopplar mot ett tryck om inte blandaren är försedd med backventiler. Fastighetsägaren blir inte så glad då eftersom varmvattnet normalt sett har lite lägre tryck än kallvattnet och vid en sådan koppling trycker ni kallvatten in i varmvattensledningarna. Men kallvatten är bäst att använda

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den missen gjorde jag, tänkte att trycket kanske ökar om jag kör på lite varmvatten oxå, sen stack jag hemmifrån en stund..... När jag kom hem sprang en av servicegubbarna runt i fastigheten och letade efter vfad som kunde trycka vattnet baklänges i stammarna, nästan hela fatigheten var utan varmvatten..... Oops :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den missen gjorde jag, tänkte att trycket kanske ökar om jag kör på lite varmvatten oxå, sen stack jag hemmifrån en stund..... När jag kom hem sprang en av servicegubbarna runt i fastigheten och letade efter vfad som kunde trycka vattnet baklänges i stammarna, nästan hela fatigheten var utan varmvatten..... Oops:)

Jag vet - jag är fastighetstekniker!;)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan alltså koppla Osmosen till vilken kran som helst? Bara man kör kallvatten?

Ja, samt ett korrekt vatten tryck. På min osmos minst 3,5 bar.

Jag har dessutom, som någon redan föreslagit, låtit rörmockaren sätta en egen kran på kallvattensledningen åt osmosen. Då kan jag inte av misstag få in varmvatten och förstöra membranet, vilket kan bli en dyr historia.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tak för alla svar... jag kör nog vidare som jag gjort hittils.

Men gör det något om man skulle ha för lite tryck på osmosen mer än att den ev. kan produvcera mindre vatten än normalt? Den kan väl inte ta skada av det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tak för alla svar... jag kör nog vidare som jag gjort hittils.

Men gör det något om man skulle ha för lite tryck på osmosen mer än att den ev. kan produvcera mindre vatten än normalt? Den kan väl inte ta skada av det?

Infon hämtad från AquaCares hemsida angående för dåligt tryck i detta fall under 3 bar.

If the tap water pressure falls under 3 bar, a good achievement of a reverse osmosis plant is no longer possible. Likewise the water quality worsens rapidly with low pressure.

Osmosen tar naturligtvis inte skada av ett för lågt tryck.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...