Gå till innehåll

Vart hitta Calupera


Sillen

Rekommenderade inlägg

Jag har lite gröna trådalger i mitt kar vilka jag inte är speciall stolt över. Jag har nu för avsikt att ge dem lite konkurans av Calupera som jag har för avsikt att ha mitt refugium. Mitt problem är att jag inte har hittat någon som saluför dessa. Några tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lite gröna trådalger i mitt kar vilka jag inte är speciall stolt över. Jag har nu för avsikt att ge dem lite konkurans av Calupera som jag har för avsikt att ha mitt refugium. Mitt problem är att jag inte har hittat någon som saluför dessa. Några tips?

dom har inne på Fiske o Fiskar i malmö ! men de e ju lååångt ifrån dig =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan hämta i mitt refugium om du har vägarna förbi!

Det tackar jag gärna ja till. Då ska jag bara dra i gång min lampa till mitt refugium. Jag hör av mig inom kort! Hur var det med din xenia du fick avChrister? Jag har för mig att jag läst att den dog för dig. Om det är så kan jag ta med en liten fragg från den jag fick av Christer då den verkar trivas hur bra som helst i mitt kar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tackar jag gärna ja till. Då ska jag bara dra i gång min lampa till mitt refugium. Jag hör av mig inom kort! Hur var det med din xenia du fick avChrister? Jag har för mig att jag läst att den dog för dig. Om det är så kan jag ta med en liten fragg från den jag fick av Christer då den verkar trivas hur bra som helst i mitt kar!
Tack Sillen,

Tyvärr verkar inte de stora Xeniafraggarna trivas hos mig. Jag tar gärna en ny fragg att sätta i refugiet istället. Mysko det här...

Om du inte vill skära i din "nyplanterade" Jonas så får Calle gärna en ny bit från mig. Det är bara en transportfråga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte vill skära i din "nyplanterade" Jonas så får Calle gärna en ny bit från mig. Det är bara en transportfråga.

Jag tror at det går bra att ta en bit från den då den inte ser ut att vara ny i karet. Den har dessutom redan dela på sig. Vi kan se vad som funkar bäst med transporter. Det är ju i och för sig inte så långt mellan er.

Jag kommer att lägga upp någon bild Xenian i min tråd så fort jag blir av med de trådalger som också verkar trivas i mitt akvarium. Har inte något jätteproblem men jag läggar ogärna ut bilder på trådalger då jag inte är stolt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TACK!!!!

Jag är mycket tacksam över era erbjudanden. Jag kommer att ta kontakt med någon av er för att hämta lite alger!

Jag hade tänkt åka till Värmdö på torsdag då jag är bjuden på fest där då och har pratat förut med dig Peter att komma förbi då. Nu får jag nog hålla koll på min familj lite och ta hand om den och gå på Astrid Lindgren Värld istället. Har varit borta mycket ett tag nu. Får bli annat tillfälle!

Judas! Hade varit smidigt att komma förbi dig då jag jobbar i Uppsala. Nu är det så att jag lovat Calle lite Xenia så då kan jag ta både det och Calupera samtidigt. Det är längre att åka dit men Calle har hjälp mig så mycket så det besväret tar jag gärna!

Nu ska jag bara sätta fart på min armatur så att jag kan ha Calupera i refugiumet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Vilken sorts caulerpa ska man andvända i sumpen?Finns det någon art som man inte ska använda?Läste någonstans att alla inte passar att ha i ett refugiumMvh Kjell

Var läste du detta, Kjell? Jag har inte hört något om detta.

Det är ju lite med skräckblandad förtjusning vi använder Caulerpa. Den växer snabbt och bra, så att det funkar fint som "nutritient export" när man skördar den regelbundet. Faran är ju alltid att den plötsligt löser upp sig själv och förpestar vattnet i sin iver att föröka sig. Det finns lite olika stalltips att försöka undvika detta fenomen. Det tips jag använder (antagligen helt ovetenskapligt) är att ha belysningen på dygnet runt i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

vad ska man tänka på när man sätter upp en caulerpa avdelning?

Mitt kar är igång, har en avdelning i sumpen där jag har levande sten, funderar på att minska mängden sten (kan nog få ner stenen så jag har en runt 15cm fritt vatten ovanför) och skaffa caulerpa istället för att förbättra näringsexporten. Facket är dock bara 35*40cm, är det lönt att exprimentera eller är volymen för liten för att caulerpan ska kunna ge någon effekt?

Sen är det frågan om belysning, jag funderar på Interpet compact t5 rör, antingen 24 el 36w, eller 2*24w, bör väl räcka eller?

Något annat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Finns det någon i närheten av Malmö som har caulerpa och skulle kunna dela med sig lite?

Jag väntar hem belysning i början av nästa vecka, sen är jag redo att plantera in.

Några tips? Hur länge ska jag köra belysningen, 24/7 eller bara på natten? Hur gör ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...