Gå till innehåll

Den tysta världen.


Magnus Johansson

Rekommenderade inlägg

Det var så hemskt att det nästan blev roligt när dom körde ihjäl kaskelottungen för att sedan slakta hajarna som kom och åt kadavret, det märktes tydligt att de hade ihjäl valen med mening bara för att lockadit hajarna.

sen dynamit fiskade dom ju lite oxå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest slaktavfall

såg och led hela programmet. hur kan man vara så vidriga mot oskylda djur?

Även om det finns lagar så är det ju inte alla som följer dem. dvs detta är dagens verklighet för det händer ju att levande sten blir husmaterial mm.

nu finns det ju tydliga bevis mot att akvaristiken inte förstör korallreven särskilt mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ska ni inte vara sådana. Ni får tänka på att det var en annan tid (visst, det ÄR djurplågeri med dynamitfiske etc.) men man får inte heller glömma att han öppnbade en hel undervattensvärld för en större publik... MEn visst, det var inte kul att se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ska man nog inte klanka ner allt för mycket på Jacques Cousteaus, när filmen gjordes hade dom ju lite andra värderingar + att det inte fanns de miljöproblemen som finns idag.

Han gjorde nog mer nytta för havet än vad han skadade det.

Men visst, att tex. döda alla de hajarna va rätt onödigt.

Dom verkade nästan va något av glada amatörer, typ: åhhh f*n där e det ju kaskelotter, vi skjuter en, oj nu kom det en massa hajar, dom ska ha det mm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jacques Cousteaus "vetenskapliga" expedition var inte värst vetenskaplig.

- Här slänger vi i lite dynamit så vi ser vad det FANNS för fisk i revet. Av alla fiskar som dog flöt 1/10 upp till ytan och resten blev liggande på botten. Slutsats dynamitfiske är inte bra....

Suck, hoppas vetenskapen har gjort lite framsteg idag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jacques Cousteaus gjorde en stor insats FÖR våra rev! Han var en stor föregångare bland sportdykarna och bidrog till att göra koplicerad dykning till ett folknöje. (Som dykare ryser man av hans berättelser när dom exprimenterade med luft och djupblandlingar, men tack vara det så har vi säkra och fullt fungerande dyktabeller)

Att visa den fantastiska värd som fins under ytan fick många att förstå att den var värd att bevara. Filmen är från 56, vart var det svenska miljömedvetandet då? Närmaste soptippen var ju skogen eller vattnet, oavsett hur giftigt avfallet var. Så 50 år av utveckling har ju gjort sitt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag slutade titta efter det med hajarna oxå, va är det för jävla forskare som har ihjäl hajar bara för de inte gillar hajar! " Alla Sjömän Hatar Hajar" Tror det var de dem sa! Innan de slog ihäl alla hajar.

O vilket slöseri o spränga fisken kunde ju lagt ut nät eller nått i stället o fått de fiskar som de behövde o inte 10-20 döda av varje art.

Men o andra sidan det var länge sedan! I dag får man nog Böter o fängelse om man skulle göra så mot våra rev o hav.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag slutade kolla efter det med hajarna. Usch.

Jag lyckades hamna på reprisen just vid det ögonblicket. Jag bytte kanal efter 5 minuter p.g.a att jag blev ganska illamående.

Dom sista minutrarna visade dock ett fint korallrev. Synd på dåtidens kameror bara... firrarna var hemskt grådassiga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...