stigigemla Postat 16 juli 2006 Postat 16 juli 2006 Jag startar här en tråd om min artikel för att kunna svara på frågor. Citera
wrang Postat 16 juli 2006 Postat 16 juli 2006 Undrar bara lite själv vad man skall mäta och hur ett bra PAR värde bör vara eller vad detta bygge kan vara till hjälp för oss saltafiskar Citera
GustavF Postat 16 juli 2006 Postat 16 juli 2006 Härligt att se att det är klart och funkar. Några funderingar på att göra ett undervattenshus för dioden? Tror du att en elektronikanalfabet som jag klarar av det? Har aldrig gjort något liknande Citera
stigigemla Postat 16 juli 2006 Författare Postat 16 juli 2006 Det är ett undervattenshus för dioden. Den är alltså gjord för att kolla ljuset vid enskilda koraller i akvariet.Helt elektronikanalfabet bör man väl inte vara men den är inte särskilt svår att bygga. Kanske du har en kompis som kan det bättre? Citera
Saxmark Postat 17 juli 2006 Postat 17 juli 2006 Grymt snygg bygganvisning.. Måste ju bara ta och bygga mig en för att det går.. Inte för att jag riktigt vet vad jag skall ha den till.. Men vart beställer man den screentryckta versionen av inkapslingen ? Citera
stigigemla Postat 17 juli 2006 Författare Postat 17 juli 2006 Ja där var bara gnuggbokstäver.Och dessutom hade de flutit omkring litet eftersom skyddslacken löser klistret på undersidan av gnuggisarna.Letraset storlek 10 och 12 köpte jag för trettio år sedan när jag byggde några orkesterförstärkare.Mecanorma är ett annat fabrikat jag har.Syftet med mätaren är ju egentligen två:Det ena är att man kan jämföra Photoactive radiation för olika ljuskällor eftersom man hela tiden vill ha max styrka på ljuset. Man kan se när det är dags att byta lysrör t.ex om man som jag har att reagera på försämrad färgåtergivning. Man vänjer sig lätt vid färgen.Det andra är att man kan mäta i karet där man funderar på att sätta en korall eller om man funderar på varför den växer dåligt eller bra. Man kan mäta hos en kompis om man undrar varför fraggarna växer bättre hos honom. Citera
GustavF Postat 17 juli 2006 Postat 17 juli 2006 Det är ett undervattenshus för dioden. Den är alltså gjord för att kolla ljuset vid enskilda koraller i akvariet.Helt elektronikanalfabet bör man väl inte vara men den är inte särskilt svår att bygga. Kanske du har en kompis som kan det bättre?Jaha, då läste jag inte tillräckligt noga. Har tyvärr inga kunniga vänner, men jag gör nog ett glatt amatörförsök ändå Citera
morphriz Postat 26 juli 2006 Postat 26 juli 2006 Vilket häftigt bygge Stig!! Riktigt finurligt med kapningen! En fråga dock. Mäter den verkligen PAR? Kurvan i datasheeten för fotodioden ser ut att vara en inverterad parabel med max vid 860nm. PAR kurvan är väl väldigt krånglig? mvh Mattias Citera
stigigemla Postat 26 juli 2006 Författare Postat 26 juli 2006 Nej PAR kurvan är inte krånglig. Par är Photo Active radiation alltså mängden fotoner inom det våglängdsområdet vi räknar som värdefullt för fotosyntes: 400 - 700nm. Energin av en foton är större ju kortare våglängden är. Säger vi att energin hos en foton med våglängden 700nm är E så blir energin så hos en på 600nm 7/6 E. Vi får lägre känslighet för instrålad energi ju kortare våglängden är genom att fotonerna innehåller mer energi. Tar man kurvan på Elfas datablad och sätter en prick på 0,93 lodrätt för 700nm blir pricken för 600nm 6/7 x 0,93 = 0,80. För 500 nm blir det5/7 x 0,93 = 0,66 och för 400nm 4/7 x 0,93 = 0,53. Man ser att kurvan stämmer riktigt bra utom på 400 nm där den visar 0,5 i stället för 0,53 som det borde vara. Men vi har ju filat ned frontlinsen till en femtedel av tjockleken så felet borde vara en femtedel jämfört med kurvan. Jag ser inte ljuskänslighetskurvan som sådan som ett problem. Det kan vara ett problem med att den är känslig för UV ljus och infrarött ljus med en våglängd av upp till 1300 nm. Jag har testat med kamerans Skylightfilter och det dyra IR - spärrfiltret utan att se några nämnvärda skillnader på värdet under lysrör eller mina MH men för Solljus är skillnaden stor genom IR.Det stora problemet som jag ser det är känslighetskalibreringen. Citera
morphriz Postat 27 juli 2006 Postat 27 juli 2006 Intressant, denna åker på måste listan! Hade för mig att PAR var mycket svårare, olika faktorer för olika våglängder på ett sätt som inte kunde beskrivas matematiskt. Undrar vart jag fått det ifrån. Vad var det för silicon du använde? Nånn speciell värme variant eller bara vanligt fog eller akvarie? mvh Mattias Citera
stigigemla Postat 27 juli 2006 Författare Postat 27 juli 2006 Jag använde vanlig svart akvarieslikon men klar går lika bra eftersom den bara är fyllning innanför den svarta krympslangen. Citera
lennie Postat 29 juli 2006 Postat 29 juli 2006 Tack för en väldigt bra ritning och förklaring.Jag ska hämta sakerna på måndag i Malmö. Dels hos Elfa och dels på kjell.Nu till mitt problem.Alla saker finns hemma förutom1 Digital Panelmätare LCD 48131 69.00Den är slut på Kjell och dem vet inte när dem får in på i butiken igen i Malmö.Vet du eller någon ett företag i / runt Malmö som ha en sådan här hemma som jag kan använda istället för just denna modellen som fanns på kjell? // Lennie Citera
stigigemla Postat 29 juli 2006 Författare Postat 29 juli 2006 På Conrad.se finns denna som jag tror är likadan fast jag kan ju inte lova det.Inbyggnadsbar DVM-modul 210 Artikelnummer: 126594Efter vad jag hört har de inget lager i Sverige men skickar ett lass om dagen till Malmö där paketen postas. Citera
drydiver Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 HejIntressant, jag kommer dock inte fram till den länk som finns i början på tråden.//Micke Citera
stigigemla Postat 28 augusti 2006 Författare Postat 28 augusti 2006 Om du går till "start" längst upp på den här sidan och sedan tittar på nya artiklar till höger så är den nummer sju idag. Citera
wrang Postat 28 augusti 2006 Postat 28 augusti 2006 Redigerade ditt första inlägg Stig så att länken funkade igen.Ny länk:https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=17303/Moderator Citera
watter Postat 1 oktober 2006 Postat 1 oktober 2006 Är det någon som vet vilken krympslang man ska använda, finns ju en hel del olika Gå in här http://www.elfa.se/se/index1.html sök sedan på krympslang, finns en massa olika, halogenfria mm, vad ska man välja? Finns kanske risk att vissa avger gifter mm?mvh Emil Citera
stigigemla Postat 2 oktober 2006 Författare Postat 2 oktober 2006 Jag har köpt mina på Claes Ohlson. Citera
rasu Postat 20 juni 2007 Postat 20 juni 2007 En väldigt bra beskrivning. men vad för skyddslack använder du? Citera
stigigemla Postat 20 juni 2007 Författare Postat 20 juni 2007 Billigast tänkbara spray - klarlack. Citera
wrang Postat 20 juni 2007 Postat 20 juni 2007 Bygger du en till mig Stig Tänkte jag skulle mäta och dokumentera det hela nu då man byter T5 rör till KZ rör Citera
rasu Postat 20 juni 2007 Postat 20 juni 2007 ok så det är ingen risk att lack ger ifrån sig gifter? Citera
stigigemla Postat 20 juni 2007 Författare Postat 20 juni 2007 Skyddslacken är bara till för att skydda lådan mot vattenstänk.Fotodioden och sladden är vattenskyddade av krympslangen.Där lackar man inte. Citera
defdac Postat 10 januari 2009 Postat 10 januari 2009 Men vi har ju filat ned frontlinsen till en femtedel av tjockleken så felet borde vara en femtedel jämfört med kurvan.Det låter som det finns ett samband med tjockleken på plasten i dioden med känslighetskurvan? Citera
stigigemla Postat 10 januari 2009 Författare Postat 10 januari 2009 Fototransistorn har i princip perfekt kurva när det gäller olika våglängder av ljuset. Och en eventuellt olinjär förstärkningskurva hos transistorn spelar ingen roll i och med att den är polvänd så att den bara fungerar som fotodiod. De enda källorna till mätfel är alltså plasten som fototransistorn är inbakad i och att den tar upp ljus i ett större våglängdsområde. Genom att fila bort 4/5 av plasten har vi alltså bara en femtel av det felet kvar.(Jag har fixat litet med länkarna till artikeln). Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.