Gå till innehåll

Aquael 320L hörntank+112L sump


Rekommenderade inlägg

  • Svar 703
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

trist med strulandet och tråkigt att prova sig fram - men det vänder ska du se.

höjd, slang, böjar, scwd (med flera utgångar antar jag) gör att det tappar ganska mkt i effekt. är där ingen kurva med flöde/pumphöjd till pumpen?

men låter den bara när den är returpump och får jobba mera eller låter den alltid nu?

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter bara som returpump och får jobba mer. Jäkligt synd att pumpen inte fungerar som utvändig pump, de blir dripp dropp från utblåset på den.

Pumpen är på tok för stor för att jag i framtiden kommer ha den i akvariumet, så de blir nog till att sälja den inom en snar framtid.

Idag blir de en trip till Stockholm trotts alla oförberedda händelser för att köpa en ny returpump och LS. Blir nog bara 25kg LS men jag vill ju bara bygga en revpelare i mitten av tanken så de räcker nog.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp nu va de gjort! Åkte och köpte LS och de blev 32kg istället för 25, kändes märkligt att köpa någonting man inte vet vad de innehåller.

Kom hem och pred ut stenen på botten med den "rätta" sidan upp. Så här kommer den nog få ligga i ca en månad antar jag, allt tills toppar är över. Det blir ju lätt att se om de dyker upp gobitar också om dom ligger utspridda så här. På det sättet kan jag montera/bygga aquascapet efter hur stenen ser ut.

SCWD:en har jag fortfarande lite pumpproblemas med så den är lagd på hyllan. Känns som om LS köpet var räddningen på detta projekt. Som ni ser har jag inte monterat upp övre luckan, gångjärnen har krånglat och luckan visade sig vara en aning skev lik för ba..at. Ska försöka bygga klart möbeln i helgen.

Flickvännen är lite butter på att pumparna låter och jag har därför inte spätt på bitterheten med att sätta igång skummaren också. Tänkte göra det efter helgen om möbeln blir klar, ljudet kommer ju dämpas rejält av dörrar och väggar antar jag.

Köpte även en burk med Aktivt kol, och doserade efter bruksanvisningen. Fick tips om att köra med detta redan från start. Lade påsen med Aktivt kol i det gamla innerfiltret jag hade. Det står att man ska byta kolet regelbundet, men vad är regelbundet?!? Jag har aldrig använt sådant tidigare och jag har inte sätt någon text om hur ofta man byter heller. Hjälp någon?

post-2577-14468913762365_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

#finns självhäftande dämpningsmattor på typ biltema mm och du vill isolera luckorna på insidan för dämpa ljudet lite till.

#aktivt kol, ej hemma så jag kan kolla på burken för dosering och hur ofta man byter. men jag kör en mindre mängd, i en nylonstrumpa konstant. vissa kör det bara vid problem och vattnet behövs 'rensas' med då en större mängd. själv byter jag vid stor rengöring som är ngn gång 4-8:e vecka.

lycka till med skåpbygget och pump problemen.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle gå å lägga mig när jag ser någonting jätte konstigt som simmar omkring i karet.

DET med STOOORA bokstäver ser ganska precis ut som ett grodyngel, är ganska exakt 3cm lång, ljusbrun/hudfärgad kropp, huvud som är lite ljusare, har en mun och simmar som bara den.

Vad är det jag har som simmar?!

Ska försöka fota rackarn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:snurrig: OK!

Fick med rackarn, men bilderna är rätt suddiga, sorry!

DET har ett aningen "grönt" huvud, munnen är svartaktig, "buken" (om det nu är buken?) är ljusare, håren/fenorna på sidorna är bruna/röda.

Simmar sjukt snabbt, rör sig och simmar ungefär som en vattenödla, ål, orm typ.

PS:Den är 3cm och finns i min tank, kommer växa till 3m i natt och äta upp mig!

post-2577-14468913762553_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gäller aktivt kol så "beror det på". Tror man får ta det med lite känsla faktiskt.

Aktivt kol finns i mindre granulat form nästan som Rowaphos och det är korttidsverkande och högeffektivt. Kan vara bra vid en smärre olycka eller liknande.

Jag kör med långtidsverkande som är i mer liknande pelletsform och det tar självklart längre tid för att mättas.

Sedan beror det ju på vad det är för storlek på karet och mängden kol...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår kväll innan jag gick å la mig fångade jag upp rackaren med en glaskruka, det visade sig vara en "hårig" mask. Tog mig ungefär en kvart.

Den simmade med håren och det var huvudet och inte munnen som var svart. Det var helt omöjligt att se när den simmade, den simmade så sjukt fort plus att det var mörkt i rummet. Tände man lyset till akvariet försvann den spårlöst.

Tjejen å jag kom överrens om att något liknande var inte välkommet i mitt (1% hennes) akvarium, och den fick åka toa-rallyt.

När jag gick tillbaka till akvariet var det en ny där, helt sjukt. Har ingen håv ännu så det blir till att köpa håv idag. Vem vet vad som dyker upp här näst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag pratade jag me en av mina extremt kunniga kollegor (Ragnar Hall), han trodde/visste att masken jag pratade om förmodligen var en av släktet Nereis, en Clam worm. En så kallad rovmask som förmodligen inte skulle vara så bra att ha kunde han tänka sig, vissa arter blir ända upp till 50cm. Jag gjorde nog rätt i att spola ner den, undrar bara vart den andra tog vägen?

PS:bilden är tagen från nätet, min såg lite annorlunda ut i färgerna.

Idag har jag monterat/byggt upp hur stenen skall ligga, blev mer en klump än en pelare. De va ju så mycket sten att pelaren skulle titta upp ur vattnet om jag byggde den som jag först tänkte mig. Blev ändå nöjd med skapelsen, dock skulle jag behöva några "småstenar" att täcka för en del buntband som kikar fram.

Men när man köper lite fraggar och levande inredning kan man ju placera dem över buntbanden =-) Firrarna kommer nog gilla att kunna simma runt bygget medströms eller motsröms, misstänker att en eventuellt framtida kirurg kommer bli helt snurrig.

Har rätt mycket krabbor i tanken har jag märkt, allt från pyttesmå lite lurviga till en riktig tjockis som är ca3cm bred och ser ut som en rödbrun fotboll med två ljusa ränder på ryggen och röda ögon, han ser riktigt elak ut.

Räknade en gång till 7st som syntes samtidigt. Ska jag satsa på att göra mig av med rackarna eller?

Såg min livs första fireworm (live) nu ikväll, ca6cm lång. Tur att jag inte nuddade den när ja flytta runt stenen.

post-2577-14468913766238_thumb.jpg

post-2577-14468913766276_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med liknande kol som dig Ramq, köpte ett kol som skulle vara bra sa dom på Triton. Det är pellets form och jag kör med ca 1,5-1,75dl och har ganska precis 400L vatten i akvariet. Tror ni ett byte var tredje vecka låter rimligt eller ska man byta varje månad?

Om jag bestämmer mig för att fånga in krabborna så blir det nog inte för ens om en månad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör du mycket koraller som kan tänkas ha kemisk krigsföring mellan varandra, t.ex mjukisar + LPS/SPS, ja då tycker jag det borde vara rimligt med att köra långtidsverkande aktivt kol på heltid.

Jag tycker du kan hålla dig till att byta 1 gång/månad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt mig presentera en av de största av krabborna ja har, hans namn har blivit Hairyscary. Ca 2cm bred rödbrun kropp + lurviga ben säker 1cm = totalt 4cm. Någon som vet vad det kan vara för art? Stenen jag har är endast från Bali.

Har även minst 3st av en krabbart utan hår. Denna art är tjock och rund med knallröda ögon, brunröd kropp med två ljusa breda linjer längst med ryggen. Den största är nästan 3cm bred och nästan lika tjock. Art någon?!

Sedan har jag en hel del mindre ljusa och lite små lurviga på mellan 0,3-2cm.:?:

post-2577-14468913787178_thumb.jpg

post-2577-14468913787254_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser mkt bra ut. även välplanerat så man ska se från soffan + barstolen...

~Henrik

He he he... det blir väl på barstolen och i soffan man kommer spendera sin lediga tid sen.

Ser lovande ut men kan du ta någon helbild på karet som bara täcker själva karet?

Vill du se hur det ser ut med dörrarna öppna så man ser sumpen? Eller vill du se hur det ser ut i karet, en helbild?

Idag var premiären för "Kemist-Mattias", kommer ihåg för länge länge sedan när man gick på kemin och tyckte de var skit trisst. De va inte mycket bättre nu. Tycker inte de är så spännande att dutta med pippet osv.

Vatten värdena ligger på:

Nitrit=0,02

PH=8,3

Nitrat=6

Har faktiskt bara en susning av vad det betyder och vad jag förstått är de väl endast nitratet som e en aning högt? Har jag fattat rätt? Det har ju bara gått en vecka och detta är första testet och jag+kemi=0 ha ha ha... vi får se hur de går, det löser sig bara man tar de luuuuuuuungt å fint.

Har börjat med att ha lyset på i max 1tim eftersom det gått en vecka sedan starten. Några invändningar angående belysningstiden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...