Gå till innehåll

Aquael 320L hörntank+112L sump


Rekommenderade inlägg

Trevligt det ser ut när bygget är i gång. Jag blir dock lite nyfiken på dina tankar när du konstruerat sumpen. Den ser inte ut som någon annan jag sett.

Kan du inte förklara så att även jag förstår hur du tänkt?

EDIT: Ops vad negativt det jag skrev så ut. Var inte alls så jag menade utan det var ren nyfikenhet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 703
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag kollar om jag fattat rätt.

Vattnet kommer in i kammare 1 och rinner genom bubbelfällan till kammare 2. Där sitter återmatningspumpen som pumpar vatten till huvudkaret samt refugiumet. Från refugiumet rinner det åter till kammare 2. Har jag fattat rätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom det akvariumet jag hade till godo var ganska litet "112L" så blev jag tvungen att skapa en hög första kammare så att en mc500 fick plats och skulle kunna arbeta i den. Sedan ville jag ha en Refugium inbyggd i min sump + ett gäng smala kammare. För att både kunna ha en refugium och ett gäck smala kammare blev jag tvungen att dela upp sumpen på längden och göra de smala kammarna likt en trappa. Genom att göra sista trappsteget ett snäpp mindre än den lägsta delen av refugiumen kommer det inte kunna komma in vatten "bakvägen" in i refugiumen.

Jag ville även ha utrymme ifall det blir elavbrott eller liknande, och genom att vattenflödet kommer att vara "snett" med hjälp av kammartrappan så finns det en hel del utrymme kvar i sumpen ifall cyrkulationen skulle avta.

På det här sättet får jag plats med en mc500, refugium, kammare och utrymme till värmare och annat i framtiden, plus en säkerhets diff.

Hur bra denna sump kommer fungera återstår att se men det blir nog bra hopas jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man tackar för komplimangerna, de va ganska bökigt att få till de ok. Planerna var att köpa skummaren efter någon månad när akvariumet körts in lite men eftersom jag aldrig hittade riktigt korrekta svar på hur hög sumpen behövde vara för att skummaren skulle få plats beslöt jag att köpa den direkt.

Om någon ska använda en mc500 kan jag informera att det räcker med ett vattendjup på 32cm, då kan man ställa skummaren på 1cm fötter istället för att endast hänga den på den "veka" upphängningen (den ser klen ut). Skummaren är dock högre än 32cm så man får göra ett hål för toppen i täckglaset (om man ska ha det).

I min refugium ska det finnas ?!?, jag har faktiskt inte bestämt det ännu. Förmodligen blir den en djup sandbädd, LS och Caulerpa. Såg en galen film där en man gjort ett system med glasrosor som hjälp i refugiumen. Låter helt galet men han var övertygad om att det fungerade bra med en UV efteråt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag limmade jag klart allt i sumpen =-) Blev en impuls limmning i slutet men de blir nog bra de.

Planerna går vidare och nästa steg blir en pump från sump till akvarium. Frågan är vad man/jag ska använda för pump? Sjävklart vill jag inte snåla in och pumpen ska vara tysst som en mus (en tyst mus).

Vad man läst är att Deltec pumparna typ 4040 är enormt tyssta och går bra, frågan är om det är värt 3000:- eller om man ska köpa tre eller två EHEIM pumpar istället? Kollade även på IWAKI, men hittar inte någonting skrivet om dessa pumpar på något forum. Är det någon som vet?

post-2577-14468913141703_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kunde inte låta bli att testköra sumpen och se hur flödet blev. Fungerade bra antar jag. Jag har aldrig sett en "riktig" sump live tidigare så jag har ju inte någonting att gemföra med =-)

Fungerade SKITBRA med trappan, den är helt ljudlös även när man mosar på med vatten från en hink!! Tror att flickvännen uppskattar tysnaden eftersom akvariumet ska stå i vardagsrummet/köket.

Nu e de bara 17dagar kvar till jag kan köpa en deltec4040 och 320L aquael hörntanken. Ohhhhhhh de kommer bli som julafton!!

post-2577-14468913144558_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Nu har de gått tre veckor sedan elektrikern och rörnissen skulle varit klara. Och idag kan jag äntligen lägga tillbaka köksgolvs delarna där rören dragits. Vilken jäkla tid det tar, är de så svårt att lägga lite rör.

Tänkte visa varför det tar sådan jäkla tid för mig att starta upp mitt akvarium =-)

Där kyldskåpet står är det tänkt att akvariet skall stå. Det är i vardagsrummet och ni anar säkert vart köket ska bli. I mellanväggen/öppningen kommer det bli en liten bardisk. I helgen kommer förhoppningsvis golvsliparen och sedan är det bara att flytta in all elektronik till köket och bygga ihop skiten.

De tar tid att fixa till, och det kostar en jäkla massa pengar och på de ska man hinna me heltidsjobb, socialtumgänge och inte minst akvarieprojektet.

Hoppas ni har tålamod.

post-2577-14468913307332_thumb.jpg

post-2577-14468913307516_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Tänkte bara uppdatera med att golvet är slipat, smyglar uppsatta, köket klart, vardagsrummet 95% klart, sovrummet spacklat & målat.:smiley20:

Detta mina kära saltisar betyder att de numera går att placera in ett akvarium i mitt vardagsrum =-) som i sin tur resulterat i att jag köpt ett akvarium som hämtas på söndag. Jiiiiiiiiiiiiha!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp i da e de sönda!!

Fick de ja behövde inför fas.2

Ocenrunner 2500=till för att kunna skapa ett fungerande cirkulationssystem.

Aquael 320L=för att mått till möbeln ska bli exakta och beställningen av möbeln i slutet av månaden ska bli av.

Träffade Patrik från PWSS idá, jäkligt sjysst snubbe. Akvariet ser bra ut tror jag?

Vet inte riktigt hur de brukar se ut, men siliconsträngen är liksom inte tilltryckt.

Någon som vet om de ska vara så??

post-2577-14468913405915_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätte akvariumet idag och konstaterade följande:

DET ÄR INTE 87x87x60cm som det står att det ska vara!?

Hör och häpna de är faktiskt exakt 86x86x60 utvändiga mått. Akvariet kan alltså inte vara 320L i så fall eller hur? De e snarare ca310L

Detta måste snudda på "falsk" marknadsföring.

Låter kanske som en bagatell, men de är en jävla tur att jag inte ritat och byggt möbeln. Då hade det varit en glipa på 1cm mella luckorna och framrutan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...