Gå till innehåll

Aquael 320L hörntank+112L sump


Rekommenderade inlägg

Måste berätta om min lilla temporära lösning på överriningsbox för ca 200:-

Köpte två stycken små plastakvarier/terrarier för 90:- (30:- reps 60:-) med "lock". Ni vet att locket är som ett galler/nät, låt säga att locket fick en ny funktion =-)

Det mindre av akvarierna borrade jag två hål i locket på, genom hålen placerade jag rören som leder vattnet från 320L akvariet, över kanten och ner till det andra större plast akvariet jag köpte för 60:-.

I 60:- akvariet gjorde jag ett hål i sidan där jag fäste en genomföring för slang ner till sumpen. Hålet gjorde jag med hjälp av att värma en borr för 25mm hål med en värmepistol. Det fungerade galant!!

Med slang, akvarier, rör och vinylgenomföringen gissar jag på att det hela gick på ca200-300:-

När jag testade det hela fungerade det helt perfekt. Synd att jag inte har en kamera för det här skulle ni se ha ha ha.. Personligen tycker jag det ser B ut, men om man utgår från vad det hela kostade så är det faktiskt en jäkligt enkel och framför allt snabb lösning.

Vad händer när strömmen går? Bryts häverten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 703
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Lyfte ner akvariet från möbeln och demonterade allt igårkväll, antar att häverten inte bryts när strömmen går (glömde testa det). Eftersom genomföringen ner till sumpen sitter en bit upp i boxen bör häverten inte brytas.

Ska nog montera ihop de hela en gång till någon gång i veckan, ska försöka få tag i en kamera tills dess.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena! Idag när ja kom hem efter jobbe testade jag konstruktionen i badrummet.

Förra gången använde jag en mesig 300L/h pump och glömde kolla hur de blev vid strömavbrott. Den här gången testade jag med en 2500L/h pump, en hink fick simulera akvariumet och placerades på en bänk, badkaret fick va sumpen och resultatet:

Bygget fungerade hyfsat, men det orkade inte med det kraftiga flödet. Dels va rören som häverten var i för små och jag ska därför köra med dubbla. Det andra problemet var att genomföringen också var för klen.

På frågan om systemet skulle krasha vid strömavbrott? Jag måste göra er besvikna, det fungerade galant.

Justeringen blir en till hävert + en till genomföring = Överrinningsbox för ca1500L/h =300:-

Det hela måste självklart kompleteras med en nivåvakt, ifall olyckan är inne och häverten bryts av någon anledning.

Sedan är överriningsboxen klar för användning till akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har byggt lite mer och provfyllde tanken en gång till för att kolla så den hamnar i lod. Blev riktigt snyggt måste ja säga. Och de var exakt på mm i lod.

Akvariumet kom ganska högt och förvånadsvärt så hörde jag inte ett enda litet knäpp i bänken när akvariumet fylldes på?

Trodde faktiskt det skulle låta om trägolvet eller bänken när trycket blev stort och bänken satte sig, men inte ett knyst. Antar att jag byggt en stabil bänk =-)

PS:Vet att de är tråkigt utan bilder, men tro mig det här kommer bli bra! Riktigt bra! Lite själv god får man ju vara ha ha ha...

Hade ett 720L Troffe kar förut som jag saknar och tyckte va jättefint, men gemfört med den här baljan blir det nog löjligt. Bifogar en bild på mitt gamla söt akvarium i brist på kamera.

post-2577-14468913546703_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Skit va de här tar tid, man kommer hem från jobbet och är helt slut. Sedan äter man, umgås lite med flickvännen och sedan bygger man och funderar.

Nu har jag målat bakgrunden till tanken, kopplat ihop slangar till SCWD, limmat genomföringen, byggt och byggt. Men de tar sååååån tiiiiiiiid!

Hade hoppats på att kunna fylla tanken i helgen men det får nog dröja en vecka till :-(

post-2577-14468913635613_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, möbeln ska bli vit som snö på utsidan och kolsvart på insidan. Tror att svart kommer sluka lite ljus, och det kommer därmed inte lysa ut lika mycket ur springor och glipor mellan dörrar osv.

Sockeln ska kläs med aluminium och jag skall försöka få till dörrar som inte har handtag utan som öppnas i toppen eller botten. Blir dock tvungen att borra hål för ventilation i toppen av möbeln, så där kommer det smita ut en del ljus men men..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdaterar med att möbeln målats svart invändigt denna vecka. Luktade helvete och flikvännen har inte varit glad på mig.

Idag installerade jag osmosen nere i "tvättstugan" och den drog igång bra tror jag. Den låter lite gran ibland men men... den ska väll göra de?! eller?

Ska limma de sista rördelarna imorgon och provfylla akvariet i badrummet för att extrakolla att hålet håller och glaset inte spricker. Sedan ska akvariet börja fyllas i helgen och till veckan ska jag köpa första lasset sten. Jag hoppas verkligen att ingenting oförutsätt händer.

De pirrar lite i magen faktiskt, som ett barn innan julafton ungefär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Datumet var 2006-07-22 då jag startade denna extremt långsamma tråd och det är inte för ens nu akvariumet får osmos vatten i sig.

Möbeln är färdigmålad invändigt och osmos vattnet börjar fyllas i. Men det återstår fortfarande lite möbelmålning och annat smått å gott innan tanken får sin första sten.

Fredags nöjet blev att testfylla tanken i badrummet, koppla in pumpar, bära osmosvatten, prova dörrarna igen och kolla belysningen.

post-2577-14468913679631_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använde masonit på grund av att de var lätt att böja och limma, ytan ska på masonit är lättare att måla och behöver inget förarbete vid lackning. Plywood behöver man ju nästan bredspackla och slipa för att få en riktigt jämn å fin yta på, man ska man bara lasera funkar plywood bra som ja förstod de hela. Fick tips från coachen!

Tackar för komplimangerna, men f.. vilken tid de har tagit. De har varit en hel del "turbulens" på jobbet med den senaste tiden så ja känner att en lugn period skulle sitta fin fint nu.

Efter denna helg ska luckerna målas å systemet sättas igång. Hoppas att allt fungerar bra så ja kan köpa första lasset LS på onsdag. Förvänta er inte mycket sten i karet, jag är en sådandär som tror på - less is more, och att fiskarna ska kunna simma lite fritt.

Nej ner till osmosen och hämta en ny 25L dunk me vatten =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste bara instämma med tidigare talare: snyggt!

Jag har alltid önskat mig ett hörnkar, men det har inte blivit av ännu, men efter att ha kikat på ditt projekt, och den snygga möbeln som håller på att "växa fram" så suger det riktigt i akvarietarmen efter ett.... måste nog bli ett sådant när jag utökar verksamheten! Mycket snyggt! Ser fram emot fler bilder, och lite invånare o så ;) Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De va faktiskt flikvännen som ville ha hörnakvariet i börjen, själv gick jag i tankarna 500-720L vanligt. Men med mycket funderingar och planer av lägenheten kom vi fram till att hörnakvariet var det som passade bäst i rummet.

Fyller fortfarande med osmos vatten....... de tar lite tid =-)

Tackar för komplimangerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Datumet var 2006-07-22 då jag startade denna extremt långsamma tråd och det är inte för ens nu akvariumet får osmos vatten i sig.

Möbeln är färdigmålad invändigt och osmos vattnet börjar fyllas i. Men det återstår fortfarande lite möbelmålning och annat smått å gott innan tanken får sin första sten.

Fredags nöjet blev att testfylla tanken i badrummet, koppla in pumpar, bära osmosvatten, prova dörrarna igen och kolla belysningen.

Tjusigt!

Man ska ta god tid på sig då detta är en hobby som man ska njuta av. Dessutom är risken mindre för att det ska bli fel också!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår limmades rören ner till sumpen och idag har det kopplats, justerats, testats och monterats. Var rätt krångligt med att få slangar och rör liggandes någorlunda bra.

Testade även att använda min oceanrunner som utvändig pump, något som misslyckades eftersom det läcker ur fästet på "utblåset" från pumpen, dripp dripp ..... blev resultatet. Eventuellt åker pumpen ner i sumpen och gör sällskap med den andra cirkulationspumpen. Får se om 32mm röret pallar att matcha de begge pumparnas cirkulation.

Dörrarna är moterade och fungerar hyffsat, lite skeva är dom men det rör sig om ca 0.5-1cm på ca en meters längd så de går nog att leva med tror jag. Får se om det går att justera sedan. De ska ju till lite passbitar och så, de blir nog bra =-)

Testade lyset och åkte för att köpa pizza idag, när jag kom körande på väg mot huset upptäcker jag att akvariet står så pass högt i vardagsrummet att man kan se in i det från vägen & trottoaren. Jäkligt läckert mår jag säga, de lyste vackert där uppe, som ett helgon ha ha ha!!

Har upptäckt att jag missat en liten sak i vattenpåfyllningen, glömde räkna exakt hur mycket vatten jag fyllt på med. Hade underlättat rejält när saltet ska i. Men man lär sig av sina misstag.

Någon som kan rekomendera hur jag ska göra med saltet, ska jag räkna ut på ett ungefär och sedan justera eller ska ja ta lite mindre salt för att sedan öka tills jag får de rätta värdena?!? Smidigast?

post-2577-14468913685545_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...