Gå till innehåll

Aquael 320L hörntank+112L sump


Rekommenderade inlägg

inga problem.

du kanske har räknat det utan böjd framruta innan? ger ju lite mer volym än en rak ruta.

För måtten invändigt, får du dra av för glastjockleken (+ ngn mm för silikonen imellan rutorn).

men mät när du är hemma så får du det exakt.

När du fyller akvariet senare kan du passa på att ha koll på mängden vatten du häller i, det så det blir enklare och mer exakt vilken vattenvolym du har om du ska senare dosera spårämnen mm i förhållande till vattenvolymen.

~Henrik

Edit: tog bort en kommentar gällande att glastjocklek var en paramter i länken som jag skickade, var fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 703
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Det enklaste sättet att räkna ut volymen måste ju vara att ta innermåttet på en av det raka väggarna och ta det som radien i en cirkel. Sedan räkna ut arean på en total cirkel och dela den i 4 så har du arean. Sedan är det bara att multiplicera med höjden. Räknar du det i decimeter dessutom får du svaret i liter direkt!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sillen - ja det skulle kunna funka bra med, men är man lat funkar websidan bra där man bara fyller i måtten ;) Den gör samma sak fast troligen mer exakt och enklare, då du behöver bara 3st mått.

Risken med räkna på cirkeln är att du vet ej om det är korrekt med dela på 4 då, jag ej tror rutan är så mkt böjd..

Blir givetvis total volym, jag hade mätt vattenvolymen om möjligt först gången man ändå fyller upp det med tex dunkar, sedan lär det ej bli av.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Henrik!

Du har så rätt så. Tänkte inte tanken fullt ut då karet sannolikt inte är en cirkelsektor. Om karet är en cirkelsektor blir volymen 348,5 liter.

Kan inte adressen till din sida du fyller i måtten kan inte jag. Tar den hänsyn till hur böjd framrutan är? Det är ju där jag gjorde fel.:x

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har de blivit nya mätningar invändigt och resultatet av volymen är exakt 326.9L

Vill ni veta exakta måtten på akvariet? Då får ni räkna baklänges från 326.9 ha ha ha!!

Ibland får man tydligen mer än man betalar för =-)

Jag har tyvärr inga bilder, målar lister och fönsterbrädor så de har inte blivit mer en massor av funderande angående möbeln och dess konstruktion. Det hade varit betydligt enklare om det bara varit ett akvarium och ingen sump.

Möbeln måsste ju se snygg ut och täcka akvarium, sump, el, ljus och övriga saltprylar som eventuellt osmos. Passade på att förklara för rörmockaren om mina saltplaner och han bara gapade. Han hade aldrig hört om hur omvänt osmos fungerade och jag tror inte riktigt att han förstod hur jag ville ha det.

Bekvämt vore det väll om man fick in osmosfilter + en mini diskhorn till överblivet vatten under akvariet i möbeln.

Kommer nog ta ett tag innan bilder dyker upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mellan den 18dec-2jan har jag semester och då kommer de braka loss =-)

Flickvännen sprang omkring me kamran för några dagar sedan så ja kan väll visa dom bilderna. Nu börjar de likna ett hem =-)

Besök av en sådan högtid som dig Sillen vore inte helt fel, men du får nog vänta tills den 18 iallafall. Ganska körit på jobbe och hemma just nu.

post-2577-14468913416461_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lång historia... men om vi ska ta den korta så kan jag säga att vi flyttade in i sommras i ett hus som vi började bygga ut tillsammans med de som redan bodde där. Huset ska bli två lägenheter plus en liten studentlägenhet med kokvrå på vinden. De blir två lägenheter på ca104kvm och en på ca25 kvm plus en gemensam källare med tvättstuga. Grannar och hyresvärd=flickvännens föräldrar (låter värre än va de e).

Bilder som rör akvarieplanerna kommer nog dröja en vecka, ja kommer nog tillbringa den med ritande av möbel och fixande med lägenheten.

Men den som väntar på något gott.........

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade in Gerards tråd och fick lite fyr i baken, satte mig ner och skissade på möbeln idag.

Fick mig en trevlig julklapp av bossen på jobbe ida, en "liten" löneökning på 4500:- Så nu kommer de nog gå lite fortare med saltplanerna. Den sommar jobbar bra..... ha ha ha!!

Testade även min MH lampa och den fungerade lysande (ordvits). Har dock ett långt jädrans bluelight som inte kommer få plats ovan akvariumet.

Nu två frågor:

1. Jag har en MH-lampa på 400w, visst kan jag använda den gammla armaturen till bluelight och ett kompleterande lysrör?!?

2. Hade ett innerfilter liggandes och skräpade. Går det att tvätta och använda till saltvatten (tidigare använt till söt)?

post-2577-14468913440307_thumb.jpg

post-2577-144689134404_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu två frågor:

1. Jag har en MH-lampa på 400w, visst kan jag använda den gammla armaturen till bluelight och ett kompleterande lysrör?!?

2. Hade ett innerfilter liggandes och skräpade. Går det att tvätta och använda till saltvatten (tidigare använt till söt)?

1. Visst kan du det, bara du får plats? Se också till att det inte kan falla i vattnet... men det tänker du ju självklart på. =)

Komplettera även med reflektorer så får du mer effekt på grejjerna.

2. Du skulle kunna använda det för att köra aktivt kol eller fosfatbindare med, men se upp med igenslammade filtermedel...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hadde vart snyggt med 20watts blåljus på vadera sida och Mh lampan hängande i mitten

Blir nog MH i mitten och blåljus i fronten riktat mot mitten.

Planerna är att akvariet endast skall innehålla en revpelare i mitten av tanken och den skall vara formad som en "klubba", typ... ungefär, ?! DE BLIR ENDAST EN REVPELARE I TANKEN. Under klubban kan man placera mindre ljuståliga koraller och uppepå kan ljuskrävande arter placeras. Det enda som egentligen skall ha direkt ljus blir alltså pelaren, sedan blir de självklart indirekt och ett neutralljus över hela tanken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp skaftet neråt är tanken.

Måste visa det som hände mig idag, när jag läst min nyinköpta 350:- bok i en timme börjar texten bli väldigt ologisk?! Bindningen av boken är helt fel =-) Trodde det var jag som började bli trött, roligast av allt är att sidorna inte bara är i fel ordning utan även att de är dubbletter av en del =-) Snopet!!

PS:DET ÄR INTE JAG SOM MIXTRAT MED BILDEN!

post-2577-14468913445355_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt sjukt! Fick en ny bok igår, den var som tur inte felbunden. Men.... tror ni inte att de är fel på den med?! JODÅ den hade helt blanka uppslag på ungefär var tionde sida. Det gick helt enkelt inte så bra att läsa den häller. Ja jag hoppas på tredje gången gillt!

Hur tolkar man ett sådant här tecken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Boken verkade vara ganska basic, men det kan ju vara bra att läsa på lite mer om kemin kring saltvattenskaret. De är ju ganska jobbigt att läsa massa faktaord på Engelska och inte riktigt ha koll på vad de motsvarande heter på Svenska.

Har nog ritat klart på möbeln och känner mig redo för byggande, dock är de snart jul och de har varit en jäkla massa städande och fixande här hemma. Blir nog bygga efter jul.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp då va de dax igen för uppdatering, en väldigt liten sådan men men....

Ja e inte precis någon byggare bob så vi får se hur de här går. Tanken var först attfå hela möbeln gjord av en firma som kan. Men med husbygget "klart" blev de en hel del spillmaterial som gick utmärkt att använda. Så varför inte göra ett försök tänkte jag =-)

Var ute och sågade loss lite idag och måtten är inte 100% och de är ganska långt ifrån klart. De kommer att bli tre moduler som sedan ska monteras ihop uppe i lägenheten.

PS: delarna är inte monterade och varken lod eller i våg och ganka mycket sågande och justeringar återstår som ni förstår.

post-2577-1446891346913_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Måste berätta om min lilla temporära lösning på överriningsbox för ca 200:-

Köpte två stycken små plastakvarier/terrarier för 90:- (30:- reps 60:-) med "lock". Ni vet att locket är som ett galler/nät, låt säga att locket fick en ny funktion =-)

Det mindre av akvarierna borrade jag två hål i locket på, genom hålen placerade jag rören som leder vattnet från 320L akvariet, över kanten och ner till det andra större plast akvariet jag köpte för 60:-.

I 60:- akvariet gjorde jag ett hål i sidan där jag fäste en genomföring för slang ner till sumpen. Hålet gjorde jag med hjälp av att värma en borr för 25mm hål med en värmepistol. Det fungerade galant!!

Med slang, akvarier, rör och vinylgenomföringen gissar jag på att det hela gick på ca200-300:-

När jag testade det hela fungerade det helt perfekt. Synd att jag inte har en kamera för det här skulle ni se ha ha ha.. Personligen tycker jag det ser B ut, men om man utgår från vad det hela kostade så är det faktiskt en jäkligt enkel och framför allt snabb lösning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...