Gå till innehåll

Jurgonh försöker igen! 144 liter


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

EDIT: Inget av nedanstående gäller längre då mina planer har uppgraderats och uppgraderats igen.. läs på sidan 3 om rådande planer.. :P

Tjo alla glada akvarister...

Jag skrev här för ett par månader sen för jag skulle starta upp ett stort revkar.

Men sen ruttnade min ekonomi och i samma veva så flyttade jag till en liten lägenhet så jag var tungen att sälja allt!

Nu är jag i färd att starta ett nytt kar.

Det blir ett väldigt litet kar då min lägenhet är väldigt liten.

Dessutom är min ekonomi i botten nu, så det blir nånting väldigt enkelt och low-tech.

Bara för att få ha ett rev. Jag kommer lägga undan pengar för att senare kunna starta ett stort rev när jag flyttar till nått större igen om ett par år.

Men iaf.

Det blir ett kar på runt 150 liter.

Jag tänkte ha ca 5 fiskar i minder storlek och en kirurg, någa lägre djur och några mjukkoraller och kanske nån stenis som inte är så krävande.

Så nu till funderingarna.

Skummare: Tänkte som sagt köra på en väldigt billig start så jag tänkte köra på en midiflotor-skummare.

Är denna totalt världelös? kommer mitt kar krasha om jag kör på denna? eller kommer den funka rätt bra om jag inte tokbelastar karet?

Finns det nån annan skummare som är hyfsat billig som är bättre?

Cirkulation:

Tänkte köra på 2 maxijettar på 1000 l/h

Belysning:

Tänkte köra på lysrör här.

Hur många? och hur kan man bygga en snygg lysramp till detta?

Jag har ett Eheim ytterfilter på 600 l/h

Bör jag koppla in detta och köra mnekanisk filtrering och senare använda phosphat remover och likande, eller bör jag skippa detta?

Sen blir det väl typ 15 kg ls till att börja med och sedan utöka tills man fyllt karet till bredden.

Nått mer jag bör ändra/tänka på?

Jag vill altså komma så billigt undan som det bara går utan att riskera att akvariet crashar efter 3 dagar =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 139
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

TerraNova Beast 400P är nog en bättre skummare som även är billigare än Midiflotorn med luftpump, dessutom måste man ju byta sten ofta för att en luftdriven skummare ska funka bra.

Du kan ju köpa två Marea Stream 2400l/h för 395:-/st.

2*1000 maxijet blir nog i klenaste laget. Hade en 4400l/h i mitt 125L kar och det hade inte skadat med en lite klenare streamer eller annan pump till.

Fast så länge du bara har 15kg sten räcker nog 2*1000l/h, blir ju rätt mycket öppna ytor och inte så mycket som bromsar cirkulationen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TerraNova Beast 400P är nog en bättre skummare som även är billigare än Midiflotorn med luftpump, dessutom måste man ju byta sten ofta för att en luftdriven skummare ska funka bra.

Du kan ju köpa två Marea Stream 2400l/h för 395:-/st.

2*1000 maxijet blir nog i klenaste laget. Hade en 4400l/h i mitt 125L kar och det hade inte skadat med en lite klenare streamer eller annan pump till.

Fast så länge du bara har 15kg sten räcker nog 2*1000l/h, blir ju rätt mycket öppna ytor och inte så mycket som bromsar cirkulationen.

Tjenare.. =)

det blir en Tunze 3115 skummare istället som jag blivit erbjuden att köpa.

Oki, ja 15 kg blir det väl till att börja med sen kommer jag under inkörningsperioden att köpa till så 30 kg skall jag då ha minst i sluändan.. förmodligen ännu mer.

Så jag tar åt mig av ditt råd att köra på dom kraftigare pumparna istället.. dom var ju itne direkt dyra =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vart köper ni en 2400 pump för det priset?

Sen sweet med att du kör igång igen Jörgen, respekt!

Dave

Självklart... man klarar sig ju inte utan ett litet rev =)

Men är det nån som har svar på mina övriga funderingar? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Framförallt vad gäller belysningen.

Hur många lysrör bör jag köra på i detta kar?

Jag vill kunna ha koraller men kommer mest köra på ganska enkla mjukisar.

Ser att det är fruktansvärt dyrt med T5 armaturer.

Det är faktiskt billigare för mig att köpa en beggad 150 w MH armatur än att köra på T5 belysning.

Så det är ju iofs ett alternativ. fast det är väl dyrare i längen?

Varför kan man inte köra med T8 i saltvatten? det vore det billigaste alternativet.

Annars verkar det mest prisvärda vara att köra på en Aqua Connect Lumimaster 4*39 w.

den kostar 2000 kr och då får jag ju 160 watt i karet vilken skall vara mer än tillräkligt.

Fast jag kanske klarar mig på en 2x39 w? 1 vitt och ett blått rör?

feedback på belysning tack =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med 2 st 39w T5 och skapliga reflektorer bör du kunna ha de flesta skivanemoner och Zoanthusknappar. Bruna stjärnpolyper och någon art av gröna (Vissa gröna kräver riktigt mycket ljus). Xenia går också liksom en del mjukkoraller t. ex den vanligaste Sarcophyton. Andra släkten av knappar kräver mer ljus.

Med 4x 39w T5 Kan du ha det mesta - kanske allt i korallväg även om vissa färgar bättre i ännu mer ljus. De som överlever i svagare ljus växer mycket fortare här och de flesta färgar också bättre.

2 x 39w är nog ungefär jämbördigt med en 150w MH eftersom man får hissa upp lampan en bit för att ljuset skall täcka hela karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde en 24w till mitt 32 liters nano. Jag har fått bättre tillväxt på några stjärnpolyper och skivisar nu när de går i ett 200 liters med 80w T5 Aquablue på 10 timmars belysning. Färgen är dessutom litet snyggare. Interpet var litet väl grön jämfört med Aquablue. Jag är alltså inte så imponerad längre över Interpet T5 compact. Dessutom fick jag byta dem efter 8 månader med 15 timmar per dygn. Runt 3600 timmar istället för runt 16000 timmar som jag väntade mig. I och för sig gick nog röret litet varmt men så mycket kortare tid??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här blir altså setupen istället då =)

Ge mig gärna feedback ändå om det är nått mer jag bör tänka på eller ändra =)

Skummare: kommer köra på en Tunze 3115 som jag skall köpa av Wotan

Cirkulation:

Tänkte köra på 2 st Marea stream 2400 pumpar

Belysning:

Kommer köra på 4x39 w T5 belysning.

Börjar med 2 och sedan efter uppstarten slänger jag på 2 till =)

Jag har ett Eheim ytterfilter på 600 l/h

Bör jag koppla in detta och köra mnekanisk filtrering och senare använda rowaphos och likande, eller bör jag skippa detta?

Sen blir det väl typ 15 kg ls till att börja med och sedan utöka till 25 åtminstone

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den skummaren har jag oxå, den funkar fint så länge vatten nivån ligger rätt. Jag har även satt finmaskigtnät vid insuget för att sniglar inte ska krypa in o förstöra rotorn då den är dyr o köpa ny.

På frågan varför man inte kan använda T8 rör så säger jag att man kan det, då jag använder det. Dock inga stenkoraller bara mjukisar, Vet att Jaken oxå har T8 rör o han har några små Stenisar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En följdfråga på belysningen... vilka T5 rör skall jag satsa på.. altså märke osv...

räknas ett blått rör? eller skall dom vara utöver? altså om jag skall köra på 4 st 39 w.

kan jag då köra 3 vita och ett blått.. eller eller skall jag köra på 4 vita och sen pula in ett blått sen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle blandat så många olika märken man kan för att just få olika ljus men ett bra då alla är tända ;)

I grunden är säkert rören tillverkade på samma fabrik men inget som man vet så många olika rör och olika kelvintal

Kör du på 3+1

Tre vita å ett blått

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite fler funderingar här då...

Akvariet kommer bli 95*45*45 dvs 192 liter.. så lite större än jag tänk från början, men det är ju bara bra =)

Tror nio att jag kommer kunna ha så här mycket fisk i det med en Tunze 3115 som skummare och 25-30 kg ls.

eller är det på tok får många fiskar tro? och passar dessa ihop?

bör jag välja bort nån och isf vilken/vilka? dom står ungefär i den orning jag helst vill ha dom om ni förstår =)

1 gul kirurg

1 eldröd dvärgkejsare

2 st ocerlaris klowner

1 palettkirurg

1 gramma loretto

2 st frökenfiskar av nått slag

kanske en sandvändare

+ lägre djur av olika slag.

Sen tänkte jag höra om jag skall köra bägge marea pumparna hela tiden eller om jag skall ha en igång jämt och den andra med timer så det blir lite intervall?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helloo, jo det e ju inte så stort kar du ska ha så 2 frökenfiskar kan vara intressant: De är aggressiva, kan vara väldigt jobbiga o stressa andra fiskar. Green chromis är en frökenfisk som e billig o är snäll! Kanske kan vara något?

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helloo, jo det e ju inte så stort kar du ska ha så 2 frökenfiskar kan vara intressant: De är aggressiva, kan vara väldigt jobbiga o stressa andra fiskar. Green chromis är en frökenfisk som e billig o är snäll! Kanske kan vara något?

Dave

oki, ja det är väl den minst viktiga fisken, så den kan jag utan större problem skippa från min önskelist.. men i övrigt.. du tycker inte det verkar vara för många fiskar så det blir överbelastat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...