Gå till innehåll

Jurgonh försöker igen! 144 liter


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

  • Svar 139
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

exakt,det ska röra sig överallt helst,inte lika mycket givetvis

Aha =) nått bra tips på hur man kan få cirkulation _bakom_ levande stenen?

funderar på om man skall ta en slang från nån av pumparna som man har lett ner bakom stenen eller nått sånt..

för bygger jag in en pump bakom lsen så blir det ju lite jobbigt när jag skall rengöra pumpen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en punkt där jag upplevde att cirkulationen var lite för låg och det var nere vid botten. Där ställde jag pumpen till UVCt för det är där det är störst risk för prick parasiter.

Du har så pass många pumpar så att du borde kunna få till det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, nu fick man sig ju en tankeställare. Jag har noll koll på hur bra circulationen är i mitt akvarium som jag håller på att starta. Är det en bra eller dålig ide att stoppa i bubbelklossen till skummaren i akvariet för att se hur vattnet rör sig? Lite som att köra rök i en vindtunnel. Funkar det?

Har ju inte i fisk osv ännu, så inget borde ta skada av luftbubblorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker köra ytvattnet ner direkt i skummaren, som får rinna ut i sumpen sen en OR 3500 som returpmp.

I själva sumpen kommer jag använda mitt gamla eheim ytterfilter som fosfat & kolreaktor, om inte ni tror att det är lika bra att ha en filterpåse löst i sumpen? har fått lite olika bud här.

Sen tänkte jag höra vad ni tror är en lämplig genomströmning på mitt UVc:

Vecton 25W

Om jag skall ha en separat pump till detta eller om jag kan ta det via nåt annat på nått sätt? Eller om jag kanske tom skall ha en egen pump i huvudkaret till uvn så tar jag tillvar på den extra cirkulationen från den pumpen, men då kommer ju UVt bli synligt mot om jag skulle ha den under bänken..

Hmm vad säger ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki ja jag hade som tänkt att ha pumpen i uvn jag också bara för att dölja UVn.. men är det mer optimalt att ha den i huvudkaret??

En fördel då är ju som sagt att man får 1000 l/h till i karet....

men UVc är jhu inte så snyggt att ha på väggen rent så..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...