Gå till innehåll

Jurgonh försöker igen! 144 liter


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

jo det känns nog enklast.. även om jag sparar 1500 på att göra det själv.. eller jag måste ju då köpa glas, silikon, borr och tankgenomföring så det kanske inte blir så stor skilnad..

bara nervös att boxen skall "lägga av" så hävertefekten försvinner då får jag hela sumpen i karet.. men blev rekomenderad att sätta en nivåvakt på karet som bryter returpumpen om nivån blir för hög..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 139
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

men om du har sumpen uppdelad i olika fack och säg att sista facket där returpumpen tar vatten är 30*30*20cm= 18liter. Mer än så kommer inte pumpas upp i akvariet och ett 540l med en yta på 150*60cm kommer bara få en vattennivå höjd med några cm! Däremot kommer returpumpen gå torr men det blir ingen översvämning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en nivåvakt som bryter pumpen om nivån blir för hög i akvariet skulle isf rädda returpumpen från ev. skada!

Det borde ju vara samma risk med ett borrat akvarium.. sätts röret igen som leder ner vattnet i sumpen pumpas allt vatten som går upp i akvariet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en nivåvakt som bryter pumpen om nivån blir för hög i akvariet skulle isf rädda returpumpen från ev. skada!

Det borde ju vara samma risk med ett borrat akvarium.. sätts röret igen som leder ner vattnet i sumpen pumpas allt vatten som går upp i akvariet!

så sant så sant...

det är ju bara sista facket som pumpas upp ja :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle lätt ha tagit en flowbox istället för att borra i karet. Ljudnivån på dom kar jag har hört med borrat kar med standpipe och flowbox så var det med flowboxen betydligt tystare. Tar ju upp mycket mindre plats i karet åxå. Här finns det ganska billiga helt nya boxar.

http://kirurgfisken.levesystem.se/catalog.aspx?cid=43&c=Schuran%20Overflow&hcid=9

http://kirurgfisken.levesystem.se/catalog.aspx?cid=40&c=Terra%20Nova%20Overflow&hcid=9

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Herkuleszoo.se i Göteborg. Undrar om de skickar och hur det är med frakten?

Zooline - 540 Liter 150 X 60 X 60 2470 Kr

Ser att dom faktiskt gör det på sidan.. men frågan är vad frakten blir då och om det är garanti om det spricker under färd... annars kommer jag köpa därifrån såklart :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan fråga..

skall man lägga en frigolitskiva mellan bänken och karet, och sen ett liggunderlag i karet under stenen.. har hört lite olika om detta?

En frigolitskiva under karet ska det finnas om du inte använder annat skydd där. Anledningen är att det kan komma in något litet skit typ sant eller att underlaget inte är helt plant. Om du inte har frigoliten kan karet spricka. Har du kar med aluram är det inte alls samma krav då bottenglaset bara vilar på ramen då.

Att ha något i karet som skydd är inte nödvändigt. Om du söker lite med sökfunktionen och sökordet plexi kommer du säkeret finna en hel del diskusioner i ämnet. Personligen har jag lagt LS:n direkt på bottenglaset och jag har inte sand i mitt kar ens.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liggunderlag i karet skulle jag definitivt inte lägga i - om du känner att du måste ha nåt skydd så är det väl plexi eller pvc som gäller.

Jag har alltid staplat min sten direkt på glaset och det har alltid funkat.

oki, varför inte liggunderlag eller frigolit?

ja man kanske klarar sig utan.. känns bara som att det är en liten risk att lägga sten mot glas men..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

liggunder lag skulle jag kunna tänka mej kan innehålla en del kempreparat och mjukmedel - men det finns nog fler risker än så.

vilka risker då? Jag har hellimmat liggunderlag mot hela bottenytan och inget oförklarligt har då ännu hänt i min burk efter 2 år nu...

Fördelen är att stenen står stadigare så det går att stapla stenen luftigare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki ja kanske är fumt att använda då.. frigolit är kanske också massa giter i?

Liggunderlag har slutna celler vilket frigolit inte har, det betyder att frigoliten tillslut suger åt sig vatten men det gör inte liggunderlaget....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

johnny: behanlade du liggunderlaget på nått sätt innan? typ rengjorde med nått eller?

Nix....Limmade med akvarie silikon och har inga problem med kanter som viker upp sig, eller frigolitbitar som lossnar och fastnar i ytavrinningen. Liggunderlag tror jag är det bättre alternativet, guldfisken körde med liggunderlag i sina burkar ;D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nix....Limmade med akvarie silikon och har inga problem med kanter som viker upp sig, eller frigolitbitar som lossnar och fastnar i ytavrinningen. Liggunderlag tror jag är det bättre alternativet, guldfisken körde med liggunderlag i sina burkar ;D

jo jag vet att dom gjorde det.. det var därför jag ställde frågan.. nån som har haft underlag och fått problem av det får gärna träda fram

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...