Gå till innehåll

Jurgonh försöker igen! 144 liter


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Hej!

Visst är det kul med salt. Jag tycker du har hittat många fiskar som jag själv gillar och har därför läst på lite om dem sedan tidigare. Dock är jag också nybörjare så texten är väldigt teoretiskt.

1 gul kirurg bör ha ett kar på minst 300 liter. Om den är trångbodd kan den bli mycket aggresiv. Skalpellen vid stjärtfenan kan sprätta upp mindre fiskar då den är väldigt vass.

1 eldröd dvärgkejsare En vacker fisk som jag själv hoppas ha i framtiden.

2 st ocerlaris klowner om du inte ska ha anemon ska du köpa odlade då de oftast inte träffat på någon anemon.

1 palettkirurg bör ha ett kar på minst 400 liter.

1 gramma loretto vacker fisk jag inte kan något om.

2 st frökenfiskar av nått slag fröknar finns i många sorter där många kan vara aggresiva och elaka mmot andra fiskar. Ta reda på vilken fröken du vill ha. Green chromis bör hållas i stim om minst 5-6 individer då dominanta individer annars lätt stressar de andra fiskarna. Detta gäller som jag fattat alla varianter av chromis. Jag tycker fröknarna är lite spännande och gillar dem därför. Dock bör man nog läsa på lite om dem.

kanske en sandvändare Jag har ingen sand och vet inget om dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 139
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Hej!

Visst är det kul med salt. Jag tycker du har hittat många fiskar som jag själv gillar och har därför läst på lite om dem sedan tidigare. Dock är jag också nybörjare så texten är väldigt teoretiskt.

1 gul kirurg bör ha ett kar på minst 300 liter. Om den är trångbodd kan den bli mycket aggresiv. Skalpellen vid stjärtfenan kan sprätta upp mindre fiskar då den är väldigt vass.

1 eldröd dvärgkejsare En vacker fisk som jag själv hoppas ha i framtiden.

2 st ocerlaris klowner om du inte ska ha anemon ska du köpa odlade då de oftast inte träffat på någon anemon.

1 palettkirurg bör ha ett kar på minst 400 liter.

1 gramma loretto vacker fisk jag inte kan något om.

2 st frökenfiskar av nått slag fröknar finns i många sorter där många kan vara aggresiva och elaka mmot andra fiskar. Ta reda på vilken fröken du vill ha. Green chromis bör hållas i stim om minst 5-6 individer då dominanta individer annars lätt stressar de andra fiskarna. Detta gäller som jag fattat alla varianter av chromis. Jag tycker fröknarna är lite spännande och gillar dem därför. Dock bör man nog läsa på lite om dem.

kanske en sandvändare Jag har ingen sand och vet inget om dem.

Jo att kirurgerna behöver gott om utrymme inser jag ju.. men tänkte går det inte at köpa mindre exemplar och sedan sälja dom när dom blir för stor, och sen köpa nya mindre?

finns det nån som har haft nån av dessa kirurger i ett mindre akvarium och fått det att fungera bra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är det frustrerande när man vill ha något som inte funkar till 100 %. Om jag inte fick tips av någon med erfarenhet här skulle jag kolla med någon av de mer seriösa handlarna, bör vara någon av dem du tänker nyttja sedan när du handlar. Jag har sett ut några affärer jag litar på och då går jag till dem för de ger mig bra råd som jag vågar lita på. Dom är trots allt proffs på ämnet.

Det finns flera som har sålt av fiskar när de växt ut karet. Det verkar vara normalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki jag får tacka för tipsen =)

ja det är väldigt frustrerande... men jag har för kassa ekonomi för att skaffa ett större boende, och jag rymmer inge störra akvarium i detta boende... känns som jävligt att hyra en lägenhet för 2000 kr mer i månaden för att kunna bygga ut karet :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe.. jag är ju den mest happliga människa som vandrat. men iaf.. nu är jag redan i tankar att göra det ännu större igen..

jag hade osm tänkt göra akvariet efter en bänk i lägenheten så därför har jag varit begransad..

men nu tänker jag snöra bänken åt h-e och bygga en ny bänk för att kunna ha större kar =)

det blir ändå inte tokstort men runt 120*50*50 hade jag tänkt så 300 liter ca =)

och borra för sump så jag kan koppla på det senare när jag känner för..

Visst borde jag kunna göra såhär för att få en mjukstart för ekonomin.

Börja med att köpa karet, jag fyller det just under kanten på avrinningen och starta igång det utan sump till en början, sen köra i ca 10-15 kg levande sten, köpa en kraftig cirk pump, och 2 T5 rör, och tunzeskummaren som jag fått tag på..

Så får det gå så en månad eller 2 utan liv i.

sen under första halvåret så får jag köpa till lite sten så jag kommer upp i typ 40-50 kg,

När jag börjar stoppa i koraller så får jag lägga till fler lysrör eller en MH,

Sen koppla på sumpen, med UVc och kanske fosfatfilter

Sen när det blir mer fisk så kan jag uppgradera skummare osv.

Altså ta det väldigt etappvis.. eller kommer detta crasha? är det bättre att vänta ett halvår med att köra igång och sen köra igång allt på en gång?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går att göra så, men du måste tänka igenom allt noga. Det blir tufft om det senare visar sig att du måste riva tex avrinningen när burken är full med sten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varför inte köpa mollyhotell på 80 liter, 15 kg levandesten o ha ca 4 fiskar. Inte så jekla dyrt o tar inte så stor plats. Så har du belysning o allt direkt som du sen kan uppgradera om du vill.

Dave

för jag vill ju ha ett stort kar med hyfsat mycket fisk men har inte råd att köra igång med allt direkt.. borde ju gå att ta det i etapper =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag var dig skulle jag vänta till jag kan koppla in sumpen. Blir inte så mycket pengar på sumpen och returpump. Så kan du testa med sötvatten och se om allt funkar som det är tänkt. Borde ju inte dröja så lång tid till du fått ihop de pengarna. Är det riktigt synd om dig kan du säkert tigga till dig ett sumpakvarium av någon. jag har ett hundraliterskar som står och skräpar t.ex. Fast när jag flyttar så kommer jag använda det, så du kan inte få det ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för jag vill ju ha ett stort kar med hyfsat mycket fisk men har inte råd att köra igång med allt direkt.. borde ju gå att ta det i etapper =)

Det går fint! Jag startade upp mitt senaste ungefär precis så som du har tänkt det och det var aldrig något problem med djurlivet i burken. Det är som sagt mest den praktiska biten som kan bli lidande då man inte har möjlighet att testa hela systemet "live" innan man drar igång. Ju tidigare du får vatten och sten i karet kommer det att stabilisera sig. Det var heller inga problem att installera en sump i efterhand, ingen reaktion i akvariet som skulle visa på att balansen blev störd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

AKTUELL SETUP!

Såhär blir det.

Skall som jag tidigare skrev köpa diskustoks akvarium och sump.

tänkte ju starta upp etappvid och sedan uppgredera stegvis.

men tänkte att det kanske var dumsnålt att göra så, för det blir ju dyrare i slutändan, och jag kanske riskerar crashers osv.

så jag kommer i veckan ansöka om ett medlemslån via facket till själva uppstarten, så får jag försöka betala av så snabbt som möjligt.

Så såhär kommer det troligtvis se ut om allt går enligt planerna.

350 liters akvarium 125*50*55

sump, kommer inte riktigt ihåg storleken på den.

1000 liters returpump som följer med.. kanske uppgraderar denna till nått lite starkare.

Skummare: här blir det nog nånting i Deltec APF600 eller 1060 hållet.. eller vad rekomenderar ni?

Belysning: Har fått erbjudande om en ny lysramp för 2x150 w MH + 2x54 W t5 för 5000 kr. har ni nått likvärdigt liggande för en bättre slant så hojta snabbt =)

Kommer väl köra på 3 cirkpumpar i 2000 l/h klassen

Automatiskt påfyllningsystem

50 kg LS + några kilo död sten för utfyllnad om det behövs.

kommer koppla mitt gamla eheim ytterfilter på 600 l/h till ett UVc jag fått tag på av Wotan. det är igentligen ett damm-UV men personen som hade det innan wotan använde det i ett 700 liters kar och hade aldrig prickar på sina palettkirurger så detr verkar ju funka ändå?

kommer köra direkt med Osmosvatten

Sen är det väl bara vattentester kvar.

Salt och saltmätare har jag köpt idag.

Så nu vill jag ha en massa feedback på denna nya plan som känns ganska slutgiltig.

men är det nått jag bör fundera om på innan jag beslutar mig helt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nån som har erfarenhet av ytavrinningsboxar?

jag kommer ev köpa ett nytt Zoolina akvarium + en beggad avrinningsbox på Lagunen här i stan, det blir nästan lika billigt som att köpa ett beggat kar och lämna in på borrning osv.. känns som mer värt då att köpa ett nytt kar...

men finns det nå nackdelar med avrinningsboxar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här går planerna fram och tillbaka minsann! :D

Jag och Erik tänker köpa splitternya kar (utan repor och i exakt de mått vi vill ha) till en bra peng på t.ex globefish eller pwss.nu. Dem drar vi upp i höst nu om en dryg månad då vi ska köra ned genom landet på vår "färd".

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nja skall köpa en kraftig skummare... nu försökte akvarielagunen "pracka" på mig ett 540s kar istället.. för det är ju lika långt som 375 så det skall ju ändå rymmas... får se hur jag gör.. det blir ju dyrare med LS, cirkpumpar och salt osv, osv..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp 540 liters karet!! Ja det blir ju dyrare såklart men jag tror inte att du kommer att ångra dig i längden... annars kommer du sitta där med ditt 200liters akvarium och ångra att du inte skaffade ett 540 när du ser den där stora fina kirurgen i affären ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe ja känner jag mig själv rätt så blir det det karet :P

sitter fortfarande och velar om jag skall köpa överinningsboxen beggad för 1500 eller om jag skall våga borra upp ett hål och köra så istället.. är nervööös för att borra i karet.. :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med boxen då! Finns ju flera på forumet som har box och jag pratade med en handlare som hade haft box till sitt eget akvarium i 2år utan problem! Är lite trix innan den fungerar optimalt men det är väl sånt man får räkna med kanske.... (säger jag som iofs aldrig haft en överinningsbox själv eller saltvattenakvarium i mer än 2mån =) ) men jag menar att jag tycker du ska köra på det om det känns bäst och enklast!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe ja känner jag mig själv rätt så blir det det karet :P

sitter fortfarande och velar om jag skall köpa överinningsboxen beggad för 1500 eller om jag skall våga borra upp ett hål och köra så istället.. är nervööös för att borra i karet.. :P

Spar pengar och bygg en själv! Om jag inte minns fel finns en ritning bland artiklarna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...