ramq Postat 22 november 2006 Postat 22 november 2006 ramq: Det är redan limmat nu Attans. Du kan väl kolla ändå om kranen passar mot pumpen? Är lite fundersam själv nämligen. Mindre muffar, mindre läckagerisk... Citera
fiend Postat 22 november 2006 Författare Postat 22 november 2006 Det passade inte. Jag var tvungen att använda 2 st rör på varsin sida av min kran )= Hade det passat utan rör så hade jag varit nöjd.. men nu var inte fallet så.Ska testa systemet ikväll få se.Läcker det så svär jag långa remsor Tror jag limmat om sump och ytavrinningsbox 5 ggr totalt.. Citera
fiend Postat 24 november 2006 Författare Postat 24 november 2006 Lite tankar.Är det något mer man skulle ha beställt på en gång när man ska beställa ny skummare? Och när ska jag beställa denna?Är skummarlös just nu, men kommer inte ha fisk i akvariet (mer än 2 st clowner) på ett bra tag. Mest troligt blir det en ATI BubbleMaster 250.Ge gärna tips på vad mer man kan behöva investera i såhär i startskedet?Mvh Fredrik Citera
fiend Postat 25 november 2006 Författare Postat 25 november 2006 Inga tips.. nahepp =)Någon som vet varför det är "salt" på botten av akvariet som vägrar lösa sig?Det bildas små "drivor" här och där.. i lä från pumparna..När ska jag lägga ned plexin som jag skall ha under? Den flyter som.. så jag kanske skall ha limmat fast den innan? =/Alternativt så kör jag som så att jag lägger ned plexin nu och sätter stenen ovanpå? Citera
pimo Postat 25 november 2006 Postat 25 november 2006 Ta loss en pump och blås där det ligger "drivor", det gjorde jag och då löste sig allt salt. Citera
fiend Postat 25 november 2006 Författare Postat 25 november 2006 Har gjort det flera ggr.. verkar inte hjälpa, men får försöka lite mer =)Något tips ang plexin? Citera
fiend Postat 27 november 2006 Författare Postat 27 november 2006 Hallådär!Nu är det dags snart att kavla upp ärmarna och börja aquascapea.Tänkte att jag skulle samla lite trevliga bilder och länkar till snygga aquaspaping både på forumet, bland medlemmarnas bilder och "där ute".Vet att jag har sett några bilder på en som gjort en rätt häftig aquascaping med revpelare som "slingrar" sig?Kommer att utgå lite från denna + killen på reefvideos.com (längst upp till vänster bland filmerna) och han här på guiden som hade gjort ett relativt öppet rev. Kommer inte ihåg dock vem det var =/Jag berömde tråden iaf.Om det är någon som har fiffiga trix gällande aquascaping och pvc-uppbyggnad i detta, så posta dem gärna =)Mvh Fredrik Citera
jens karlskrona Postat 27 november 2006 Postat 27 november 2006 Tror du menar Carl som jag brukar tjata om, min absoluta favvo-scaping.Han som har fragfactory...Skrev precis i din andra tråd om betong (kom inte ihåg vad den heter, hjälp??)Måste vara smidigt, snyggt oxå om man som både du och jag verkar ha relativt små stenar propetionellt till karen att gjuta samman dom..... Citera
fiend Postat 27 november 2006 Författare Postat 27 november 2006 Jao, mina största stenar är väl 45 cm kanske som störst och dem ser ut som pytten i jämförelse hahaCarl, har han en fragfactory här på SG?Ska kolla in usern =)Ska läsa i den andra tråden nu.. Citera
jens karlskrona Postat 27 november 2006 Postat 27 november 2006 Jao, mina största stenar är väl 45 cm kanske som störst och dem ser ut som pytten i jämförelse hahaCarl, har han en fragfactory här på SG?Ska kolla in usern =)Ska läsa i den andra tråden nu..Näe, Aquascapingen som du nämnde i "reefvideos" är Carl´s 150g reef tror jag.Och det är han som äger fragfactory. skitsnyggt och han kör med borrad sten och peggade koraller som han kan trycka dit var det behagar och dom trivs bäst.. Citera
fiend Postat 27 november 2006 Författare Postat 27 november 2006 Jag har tänkt köra med pegging jag med Kommer nog bli riktigt bra då det blir klart!Räknar med en veckas jobb med borrning och aquascaping iaf.. Citera
fiend Postat 28 november 2006 Författare Postat 28 november 2006 Tänkte på en sak.. det saltvatten som jag har i mina övergivna akvarium nu, men jag återanvända det vattnet till mitt stora akvarie? Eller är det dumt och ska jag blanda nytt istället?Har tömt ut det mesta av vattnet dock, så det är väl en 10-15 cm kvar i akvarierna som står just nu och ingen pump eller värmare är igång där så det håller väl 20-21 grader Citera
ramq Postat 28 november 2006 Postat 28 november 2006 Jag hade slaskat över lite från dom andra då det säkerligen finns lite liv i det vattnet som ytterligare får igång allt ditt nyblandade vatten du har. Citera
fiend Postat 28 november 2006 Författare Postat 28 november 2006 Då blir det att hinka lite vatten ikväll med andra ord Citera
fiend Postat 4 december 2006 Författare Postat 4 december 2006 Då var en ATI Bubble Master 250 beställd Ska bli intressant att se den prestera i akvariet.Sålde min AC 1000V då den var något underdimensionerad. Citera
fiend Postat 4 december 2006 Författare Postat 4 december 2006 Jodå, den ser ok ut Har inte hunnit aquascapea den riktigt än dock.Eventuellt så kilar jag ut till akvarielagunen och köper några fler stenar som kan bli snygga om dem har nå fint inne. Citera
fiend Postat 6 december 2006 Författare Postat 6 december 2006 Kan säga att min dursolösning verkar väldigt tyst i jämförelse med andra som jag hört. Just nu har jag inte ens ställt in något luftflöde eller gjort en dämpare till luften och hela huven är "borta". Med en huv ovanför akvariet, dämpmatta i sumpen och ljuddämpare till luften så kommer akvariet bli grymt tyst! Min Deltec 4040 står och pumpar nu på högsta läget (4200L/h) och den märks knappt.Har dock ett litet "skval" av vatten som rinner ned i boxen, men det skall jag justera med lite silicon. Så då kommer det inte skvala något heller =)Verkar bra detta! Citera
Scooby_doo Postat 6 december 2006 Postat 6 december 2006 bra du fått durson till vara tyst, vilket iofs är syftet med den.. men kan vara lite struligt i början med få det rätt. men eftersom 'huven' är borta fungerar den inte direkt som en durso då syftet är att minska på luft intaget. mao kan bara bli bättre, och är det redan tyst nu så blir det kanon senare.Att göra ljud dämpare och/eller se till att luftintaget är utanför akvariet har sina fördelar: #tystare#syrerikare luft utanför akvariet#mindre risk för sätter igen av salt vilket ger mindre luftintag, sjunkade nivå i överringsboxen~Henrik Citera
ramq Postat 6 december 2006 Postat 6 december 2006 Sedär... bra att det lyckades så bra med din Durso - det var ju lite huvudbry där ett tag.Om allt klaffar fel(?) under dagen så kanske jag kommer förbi och hälsar på dig på en snabbvisit. Har eventuellt lite ouppklarade ärenden i Umeå efter jobbet. =) Citera
fiend Postat 6 december 2006 Författare Postat 6 december 2006 ramq: du är välkommen förbi. Slå bara en pling först. Slutar jobbet kl 16 så jag är väl hemma kring 16.30 något sådant skulle jag tro.Ouppklarade ärenden lät dock mystiskt Citera
ramq Postat 6 december 2006 Postat 6 december 2006 Mja, inte mer mystiskt än att som det ser ut nu så blir det billigare för mig att fara upp till Umeå och handla 22kvm laminatgolv på ByggMax än här i stan, då alla lokala handlare har slut på "the cheap stuff".Tänkte när man ändå är i Umeå kanske man har möjligheten att titta förbi... Vi får se. =) Citera
fiend Postat 6 december 2006 Författare Postat 6 december 2006 Jag köpte mitt laminatgolv på Coop bygg 99kr/kvm eller nåt sånt.. för ekparketten. Har använt den nu då jag byggt akvariet Citera
ramq Postat 6 december 2006 Postat 6 december 2006 Ja se där..Vi har ju bara Forum som har begränsad valör på golv och där var det självklart slut. Rusta, Beijer och några andra hade också slut, så det lutar mest åt att åka norrut. Än är inget spikat dock... Citera
fiend Postat 6 december 2006 Författare Postat 6 december 2006 Jag får inga mail ang denna prenumeration här Tråkigt.Du är välkommen norrut iaf Men hör av dig så jag inte är på gymet eller nåt sånt. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.