Gå till innehåll

Vilken är din bästa Hitchhiker?


Jaken

Rekommenderade inlägg

Helt otroligt men det är någon som har haft turen/oturen att få bläckfiskar som hitchhiker när de köpt LS tydligen. Lästa detta i en tråd på Reefcentral. Se bifogade bilden på bläckfisken.

I never expected this to happen to me in my entire life. What a shocker! After picking up a few corals from my local Reef Stores, I was watching my tank one early morning when suddenly I saw something unusual moving besides the new coral i've just bought. I had to rub my eyes exactly what it is, when it moved and saw the tentacles it just freaked me right out! What an AMAZING hitchhiker!

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=873176&perpage=25&pagenumber=1

***************************************************

Ofta brukar det bara komma upp trådar med icke önskvärda liftare som följt med sten eller andra koraller som tex glasrosor och nakensniglar.

Så därför startar jag denna tråd.

Vilken är din bästa/roligaste/konstigaste hitchhiker?

Någon som fått ovanlia stenkoraller. Roliga gorgonier, svampar, osv.

Min bästa hitchhiker är en mjukkorall med otroligt gröna polyper av samma typ som bilden nedan.

56GPToadstool.jpg

post-839-14468912885563_thumb.jpg

post-839-14468912885695_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag jag var glatt överraskad då jag fick in olika macroalger som ej visade sig då man köpte stenen men kom upp efter ett tag.

Tyvärr så har mina kirurger ätit upp dom

Har även fått med nån slags sarcofyton och en svamp som lever uppe på stenen och är svart/vit pumpar glatt i vattnet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du fått en grönpolypig mjukkorall, jag köper gärna en fragg eller byter mot något. Peter 073-4447800, finns i solna. Förövrigt ser det ut som en grönpolypig sarcophyton.

Jag har bara fått pangande monster som hitchhikers, har hittills jagat ut en mantisräka och 2 pistolräkor men det pangar fortfarande i akvariet. Suck. Jag skulle vilja ha en bläckfisk om någon kan låna ut den :)

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du fått en grönpolypig mjukkorall, jag köper gärna en fragg eller byter mot något. Peter 073-4447800, finns i solna. Förövrigt ser det ut som en grönpolypig sarcophyton.

Jag har bara fått pangande monster som hitchhikers, har hittills jagat ut en mantisräka och 2 pistolräkor men det pangar fortfarande i akvariet. Suck. Jag skulle vilja ha en bläckfisk om någon kan låna ut den :)

Peter

Tyvärr så är den inte stor, bara som en enkrona. Har inte fått den att börja växa, men den kanske kommer igång så småningom. Men du kan komma förbi så kan vi byta andra mjukisar om du vill. Eller så kan jag skänka lite till dig om du har få. :) Jag skickar ett PM till dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang är det en "svamp-svamp", eller är det en "mjukkorall-svamp"?

Låter kul med något annat som pumpar är Xenia. Har du en bild?

Ja det är en svamp svamp.

svamp.jpg

men nu sitter denna rakt upp istället som på bilden snett neråt. Har ej sett några förändringar

Är ca 6-7cm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har fått lite diverse liftare med stenen.. nakensniglar (verkar äta alger iaf, har inte sett att de har varit på koraller) små vita stjöstjärnor, macroalger av olika slag samt en mjukkorall som jag inte lyckats identifiera, ska ta lite bilder när det har växt på sig lite mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Shit va häftigt! Så länge den är relativt liten, så hade jag nog också behållt den, men de har ju en tendens till att växa de med, så det hade nog fått bli en tripp till Akvariet i Köpenhamn sen.

Det roligaste jag fått med en sten är en mussla. Sitter i en sten som ser ut som en halv kokosnöt ungefär. På stenen sitter det sedan en massa gula polyper (Parazoanthus Gracilis), så man ser den inte så lätt om man inte vet om att den sitter där. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt otroligt men det är någon som har haft turen/oturen att få bläckfiskar som hitchhiker när de köpt LS tydligen. Lästa detta i en tråd på Reefcentral. Se bifogade bilden på bläckfisken.

I never expected this to happen to me in my entire life. What a shocker! After picking up a few corals from my local Reef Stores, I was watching my tank one early morning when suddenly I saw something unusual moving besides the new coral i've just bought. I had to rub my eyes exactly what it is, when it moved and saw the tentacles it just freaked me right out! What an AMAZING hitchhiker!

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=873176&perpage=25&pagenumber=1

Oops, nu har hans system krashat helt och hållet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, läste också själv hela tråden. Olyckligt med läckage. Även om jag har foderautomat och vattenpåfyllning så vågar jag ändå inte låta mina kar vara obevakade mer än runt 4-5 dagar i taget, sen måste någon komma o fylla på osmosvatten iaf.

Det var tydligen en till där som fått en bläckfisk med sin levande sten, så man kan ju alltid hoppas, hehe. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick med detta...växer bra iallafall

är det en svamp?

Kanske långsökt om du säger svamp för de är ju mjuka. Svårt att se på bilden men det ser ut lite som en blåkorall(Heliopora coerulea), Jag har fått min koloni med LS För att vara en sån ska den vara hård det är ju en stenkorall. Har små hål där det kommer ut polyper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den är på cites-listan har jag för mig,fick en fragg av hellmalm

Det stämmer tror jag också. Det är ju inte en så attraktiv korall som levande för oss akvarister egentligen men som död är den ju vackert blå så den är säkert illa åtgången som råämne för smycken och annat.

Jag fick en liten bit med LS för många år sedan som växer så det knakar. Jag har efter hand givit bort rätt mycket av den där och misshandlat den men den är fantastiskt tålig och jag har en som säkert är ett par dm² stor nu nere vid botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...