Gå till innehåll

Vilken är din bästa Hitchhiker?


Jaken

Rekommenderade inlägg

Ja jag tycker den är fin med sitt vaxliknande yta har sett ett akvarium med en blåkorall som nästan växt över hela bakrutan.

Hadde själv en för längesedan växte bra men några polyper ute såg jag inte ;)

Hittade en gammal bild på min med polyperna ute bara så du inte tror jag far med osanning:ler:

post-2062-14468912887074_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Blåkorallen hör inte till stenkorallerna trots att den har ett kalkskelett. Jag har sådan i mitt akvarium som har liftat in med ls och den är en korall som jag inte är så glad i och skulle helst vilja slippa men trots att jag har vänt på stenarna så tittar de fram ändå. De är CITES skyddade, både som levande och döda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här kanske är lite fusk men jag köpte en del beg ls där det satt fragment av stenkoraller kvar. Dom bästa är väl tre sådana här Acroporor:

acropora-gron600-060812.jpg

Fick också med Xenia som i början såg ut som en liten vit slemprick. Har länge gillat Xenian men nu börjar den snart bli lite besvärande. Så här ser min ut:

Xenia-060501.jpg

Andra liftare som sticker ut lite är två Mantis varav jag bara lyckats få den ena ur akvariet, en Cone shell och en större krabba.

Krabban är lite speciell, jag upptäckte den för bara någon månad sedan då jag en natt satt och lös in i akvariet med en liten lampa. Spanade som vanligt efter småkrabbor, den kvarvarande Mantisen och några små mysisliknande räkor som plötsigt börjat synas på nätterna. Jag satt nästan med näsan tryckt mot framrutan för att se in bland stenen när något plötsligt rasslade till bara några cm framför ögonen, för nära för att jag skulle kunna fokusera. Ok, kanske lite löjligt men jag tror att håret reste sig på armarna. Det visade sig vara en helt svart krabba som mätte en 5-6 centimeter över ryggskölden. Tillräckligt stor för att jag aldrig kunde tro att jag hade något så stort i mitt lilla akvarium utan att jag hade märkt det på ett halvår.

Man funderar på vad som mer kan dölja sig där i det lilla djupet? Tror jag ska börja med handskar när jag är nere med händerna och gräver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick en liftande krabba med blåa klor. Den har än så länge inte stört något annat så den får vara kvar... den är ju inte hårig iaf :P

p8131652dw3.jpg

Och en grön knappolyp som var en liten plutt från början men har nu vuxit till 7 polyper. Den sitter lite bakom, men verkar trivas med det.

p8131656gd1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min är kanske 3-4 cm (på skalet). Hur stor var dina när de började bli ett problem? Den är ganska vild när det är matdags så jag kan tänka mej att de kan ställa till en del. Men än så länge så har den inte vält något.

Som en 5-krona ungefär. De var rätt kul så länge jag hade dem. Pilade blixtsnabbt till ytavrinningen vid matdax och väntade på att något skulle komma förbi. Spirulina var favoritkäket. De var nog förmodligen rätt nyttiga när de plockade alger men blev tillslut för odrägliga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Ja det är en svamp svamp.

svamp.jpg

men nu sitter denna rakt upp istället som på bilden snett neråt. Har ej sett några förändringar

Är ca 6-7cm

Hej Christian.

Fick hem en ny bok som jag beställt idag. Satt och bläddrade lite och hittade ett helt uppslag om Clavelina. Påminner om din okända hitchhiker. Kan det möjligvis vara det du har?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Christian.

Fick hem en ny bok som jag beställt idag. Satt och bläddrade lite och hittade ett helt uppslag om Clavelina. Påminner om din okända hitchhiker. Kan det möjligvis vara det du har?

Vad var det för bok?

sökte lite på Clavelina på google hittade bara denna å påminner om den jag har

Clavelina%20sp.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Hittade en kul sida för er som vill försöka identifiera era liftare. Krabbor, maskar och massa andra saker.

http://home2.pacific.net.ph/~sweetyummy42/hitchhikers.html

Hela sidan är bra faktiskt. Tryck på Info links knappen näst längst ner till vänster så dyker det upp en massa kul.

http://home2.pacific.net.ph/%7Esweetyummy42/index.html

banner3.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Den första liftaren vi såg (förutom maskar) var en liten alldeles klarblå sjöstjärna. Efter några dagar så dök det upp en som var vit, ytteligare nån dag senare så dök det upp en Vit/svart/brun prickig sjöstjärna och nu efter några månader så har dom ökat i antal.....det börjar vara många nu :-)

Sen så fick vi med en liten,liten,liten snäcka med skal. Så liten att den inte fastnar på kort. Den har vuxit och blivit 3 ggr större än den var när vi först såg den men den är fortfarande för liten för att jag ska kunna fota den med min kamera. Sen så har vi massor med små gammelrosa "svampar" spridda över LS:en. sen en massa snäckor med konform på skalet, typ en "miljon" sånna.

Ja just det, vi har även nån typ av vit/gula mask som kommer upp ur LS:en (bara när det är mörkt) Som om det vore fångstarmar. När man lyser in i karet på kvällen så dyker dom kvikt in i LS igen......Och en konstig liten "prick som kommer fram bara på natten. Cirkelformad, delad i fyra delar med gråaktiga tantakler.....nån som har en ide? att fota den med min kamera är dödsdömt tyvärr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 mantis

olika sorters knappar

minst 4 olika sorters krabbor

små musslor

ledsnäcka Cryptoplax larvaeformis

pistol räkor

1 större sjöstjärna (6 cm i diameter)

några små sniglar

1 eremit

sen en massa äckliga borstmaskar osv...

kommer inte på mer nu, kanske editerar senare!

jag hörde att triton fick med en muräna med en sändning....

tror dem frågade efter bästa liftaren ;) inte alla liftare folk fått med då jävlar skulle det bli långa listor !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...