Gå till innehåll

Anders 675L "in wall" projekt


Hultis

Rekommenderade inlägg

Deltec 4040 : pvc 32mm , hål diameter 43mm

kanon då har man ju redan kört in dremeln 43mm ;) hur stort är då utgående/returen? 25mm då eller är det 32 där oxå?

och en sista fråga.. vad är det för avstånd mellan inkommande hål på pumpen och fötterna på den? bara så man vet på ett ungefär hur högt man ska göra hålet från botten på sumpen. bättre för högt antar jag då det är väl lättare att palla upp pumpen ist för sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 357
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Den pumpen har 25mm rör ut

Ställde frågan om pumpens höjd för längesedan men hittar det ej tyvärr men som du säger ta lite högre och lägg under något än att du får gräva ner pumpen.

Så kanske 7cm från botten

Kolla denna bild på min dremmel borrning så kanske man kan få ett hum hur långt från botten det var

Botten är i nederkant på bilden

post-736-14468913139175_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den pumpen har 25mm rör ut

Ställde frågan om pumpens höjd för längesedan men hittar det ej tyvärr men som du säger ta lite högre och lägg under något än att du får gräva ner pumpen.

Så kanske 7cm från botten

Kolla denna bild på min dremmel borrning så kanske man kan få ett hum hur långt från botten det var

Botten är i nederkant på bilden

oki, ja 7 cm blir nog lagomt, ska kolla och ta lite spion bilder på woofer pump imorgon hehe.

tack för ändring av rubriken!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

funderade lite först på kylningen men ideérna kommer som ett brev på posten ibland. det var ju bara att lägga en frigolit skiva i karet och sedan fylla på med önskad mängd vatten! tråkigare blev det när man kom igenom glaset på nåt enstaka ställe så det rann ju ut hela tiden när man dremla för det gick ju så snaaaabbbttttt, not.... så det var bara att installera vattenslangen och fy va blött det blev. hela rummet typ fullt med vatten (har golvbrunn) men ändå. sen kom jag på att, fan botten skivan är ju inte målad i hålet jag borrade så den är oxå genom våt.. ska försöka torka den dock så vi får se hur det går med den när man vaknat. i annat fall får man väl ta ner karet och byta den.

sen blir det att installera boxen och limma överrinnings kammen, försöka dra lite pvc oxå om man orkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag är så glad att jag köpte en burk som var borrad... nog för att den var felborrad, men jag slipar hellre upp ett par hål 3mm än borrar 2 nya :)

det hade varit så mycket enklare iaf! men har man INTE bråttom och lite tålamod så går det allt. jag kan trösta mig med att nästa hål är "bara" 10mm ist för 12 :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu är även sumpen klar och det gick så mycket lättare när man kunde stå rakt som en människa! lite bilder från händelseförloppet, började med att silikona fast en sarg av frigolit så kyl vattnet stannade kvar tills man kom igenom på nåt ställe för då fick man börja slaska med slangen men jag hade en hink ståendes under hålet på bubbel fälla glaset idag iaf så jag blev inte så blöt.. och sen var det till att plugga igen hålet för framtida retur pump.

sen har jag limmat fast ytavrinningsboxen, hoppas höjden blev bra när det kommer i vatten. jag har nån cm tillgodo på kammen som jag kan höja så den tar i stabilisering stagen tror jag?

nån som har några synpunkter på det hela? som man borde kanske ha gjort annorlunda?

post-1301-14468913145635_thumb.jpg

post-1301-14468913145818_thumb.jpg

post-1301-14468913145974_thumb.jpg

post-1301-14468913146156_thumb.jpg

post-1301-14468913146338_thumb.jpg

post-1301-14468913146516_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har fått in tekniken nu med Dremeln ser jag. Men det måste ha tagit en stund att köra igenom 12mm glaset.

Själv höll jag på runt 45 minuter för 8mm hehehehe

Och som du säger, arbetsställningen brukar inte vara den bästa :-)

Tycker det ser bra ut, skall nog inte vara några problem där inte.

Bara lite rördragning kvar nu då, så är det snart fyllt med vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Du har fått in tekniken nu med Dremeln ser jag. Men det måste ha tagit en stund att köra igenom 12mm glaset.

Själv höll jag på runt 45 minuter för 8mm hehehehe

Och som du säger, arbetsställningen brukar inte vara den bästa :-)

Tycker det ser bra ut, skall nog inte vara några problem där inte.

Bara lite rördragning kvar nu då, så är det snart fyllt med vatten.

fan ja har totalt glömt bort denna tråd.. ja tekniken var inte så svår att hitta! hehe det tog kanske 45-60 min för tolvan ;) var inte speciellt försiktigt då det verkade stabilt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har grejat lite emellanåt med karet och jag fick dit kvart stavs listerna runt ramen för en stund sedan, så det var till att försöka passa in dom på bästa möjliga sätt och det är ett h*...vete att gira det rätt med en mora kniv :( men det gick, sen är det bara lite slipning och spackling av spik hålen så är det klart!

och bakom väggen är det oxå snart klart, ytavrinningen är limmad och klar. det är bara returen som är halv färdig, har kapat och passat in bitarna än så länge men har inte vågat limma det än då jag är lite osäker på om jag ska ha ett rör efter ventilen? hade planerat först att koppla på fosfat filtret men jag vet inte? nån synpunkt på det?? annars får vattnet rinna tillbaka till teknik facket om jag inte stänger ventilen helt och kör för fullt upp till karet.

post-1301-14468913197684_thumb.jpg

post-1301-14468913197831_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

här händer det grejer också! :) hoppas man får se burken vattenfylld snart.
Ska bli intressant att se projektet med vatten i! :D

Ser fram emot fler bilder..

ja lite i det tysta har det blivit lite mera gjort hehe, det är bara ytavrinningskammen som jag klurar på? tycker att vatten nivån blir så låg för det sitter stag som är väldigt dumt placerade. ännu en anledning till att det fick bli kvartsavs lister runt om ramen.

jag funderade lite i natt om jag skulle bygga upp så det blir nästan tätt på ena kam sidan för att på så vis öka nivån i burken. vet inte om ni hänger med i mitt svammel men ni förstår hur illa stabiliseringsstagen sitter när dom är i olika höjd. (se tidigare bild)

väntar på en beställd osmos som ska anlända under veckan och då börjar jag fylla det sakta men säkert.. det tar nog några dygn med en ny osmos men jag har inte bråttom.. synd att det snart är jul tider då pengarna kommer att flyta iväg åt annat håll :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såvitt jag har förstått så kommer vattennivån att gå upp en bit upp efter kammen och nästan "över" den lite beroende på hur stark returpump som man har. Detta kommer då att påverka vattennivån något. Vet inte hur dina stag sitter, men på den bild jag såg här ovan där du har boxen så såg dem ut att sitta ungefär så som mina sitter, hmm :)

Osmosen har jag fått, men ska testa hela akvariet med vanligt sötvatten direkt från kranen innan jag känner mig klar.

Juletider brukar innebära att pengarna ryker åt helt andra håll än man hade viljat :/

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såvitt jag har förstått så kommer vattennivån att gå upp en bit upp efter kammen och nästan "över" den lite beroende på hur stark returpump som man har. Detta kommer då att påverka vattennivån något. Vet inte hur dina stag sitter, men på den bild jag såg här ovan där du har boxen så såg dem ut att sitta ungefär så som mina sitter, hmm :)

Osmosen har jag fått, men ska testa hela akvariet med vanligt sötvatten direkt från kranen innan jag känner mig klar.

Juletider brukar innebära att pengarna ryker åt helt andra håll än man hade viljat :/

Mvh Fredrik

ja precis, jag har provfyllt det med vatten och testat durson men det vattnet körde jag i avlopp då jag inte hade grejat klart med pvc delen och retur pumpen. och med vanlig trädgårdsslang och fullt vatten tryck gick nivån upp en bit på kamen tack vare ytspänningen som blir mellan tänderna. men det var inte tillräckligt. på föregående bilder visar det bara när kammen är i nedersta läget men dom sitter så högt det bara går nu. jag jobbar till kl 22 nu ikväll men jag ska fortsätta labba mera när jag kommer hem, lite lättare att visa med bilder, jag har en möjlighet till och det är att skära bort kam skenan så jag kan flytta upp den ett snäpp och på så vis få mera inställnings möjligheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fick hem min nya osmos idag! såå snart blir det vatten fyllning för att testa systemet, ska bli intressant att se hur mycket det är som läcker ;) själva inkörningen kommer nog tyvärr inte att kunna ske förrän gubben med vitt skägg har varit här så man kan börja spendera lite mera slantar i karet igen.. tur man lär sig att ha tålamod inom denna hobbyn! not... det är outhärdligt att vänta på "självaste uppstarten" bara :( för att sedan vänta på inkörningen... *suck* blir aldrig klar känns det som??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...