Gå till innehåll

Anders 675L "in wall" projekt


Hultis

Rekommenderade inlägg

härligt bygge.. önskar att jag hade en lämplig vägg att ta hål i.

försökte få tillstånd av inrednings führern (läs:sambo), men det gick inte ;)

vad har du målat med för färg? ska till och måla min bänk nu, och det verkar ju vara mycket diskussioner om vilken färg man "ska" använda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 357
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

härligt bygge.. önskar att jag hade en lämplig vägg att ta hål i.

försökte få tillstånd av inrednings führern (läs:sambo), men det gick inte ;)

vad har du målat med för färg? ska till och måla min bänk nu, och det verkar ju vara mycket diskussioner om vilken färg man "ska" använda.

ja det är tur att man får ha källaren ifred från sambon! (förutom den nya tvättstugan som jag bygger åt henne =)

har bara grund målat den ännu med milltex takfärg, sedan blir det någon fukt beständig, kanske kan fungera med "snickar färg" som är väldigt blank?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag målade insidan av min möbel så kollade jag runt bland färger. Även färghandlaren som har haft eget kar. Jag skulle sammanfatta det med att färgen inte ska innehålla antimögelmedel. Finns inga vetenskapligatester på det men är det värt att chansa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag målade insidan av min möbel så kollade jag runt bland färger. Även färghandlaren som har haft eget kar. Jag skulle sammanfatta det med att färgen inte ska innehålla antimögelmedel. Finns inga vetenskapligatester på det men är det värt att chansa?

har svårt att tänka mig att den skulle innehålla några farliga ämne? grundfärgen jag har luktar ruttet om den få stå några veckor då den är vatten baserad, men det är färgen som jag ska ha på sedan som man kan vara lite nogrann med vad man tar för nåt. farsan är målare så det blir många frågor för han kan jag lova!

och om det är värt att chansa?? ja varför inte, det är ju 50/50! hehe och att nån måste vara den första som vågar sätta karet på spel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad har du tänkt att ha som returpump?

Extern eller Internpump

Berätta gjärna lite mer om dina tankar om de övriga

det blir en newjet 3000 till att börja med som retur, har en som ligger och skräpar,

om det blir extern elr intern? hur menar du?

den blir nog placerad nånstans nere i sumpen bara =)

cirkulation: 1 tunze 6060, 6000L/h och en 6080 8000L/h. hoppas det skall räcka till en början.

skummare: GroTech HEA 150.

ljus: 4x80W T5. 1x250W MH. men är på jakt efter en till 250

ett ytterfilter av udda märke?? som jag tänkte köra rowa och svavel kulor i till en början tills ekonomin räcker till nitrat/rowa filter.

vodkan tänkte jag vänta med för att se hur det går.

ett fack för osmos vatten med automatisk påfyllning.

det var lite om grejera som jag tänkte köra med,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

överrinnings boxen kommer att bli i mitten mot bakrutan pga inrednings planerna jag har, stenen kommer att täcka upp allting av boxen så det kan bli högt baktill för att sedan slutta mot framrutan och därav få ett djupare intryck av sidorna. har tänkt att placera ljuskrävande koraller upp mot boxen rätt så nära ytan där jag ska placera MH:n ovanför samt cirkulationen från returen kommer nära brevid boxen.

svårt att beskriva det i ord, men det blir bilder under tiden,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

godkväll! var till glas mästaren idag och smyg kikade efter karet men såg inte ens början på det.. *suck* inte för att det var så himla bråttom men ändå, dom var så stressade så det inte går att beskriva det med ord. inte ens hunnit skär några glas skivor som jag ska limma själv! det kliar i byggar fingrarna nu

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

nu så, äntligen blev sump glaset skurit i går eftermiddag... men eftersom man inte har kunnat grejat nåt på ett tag så var det ju lite extra roligt att göra nåt så sumpen blev klar nu i eftermiddags. började lite smått igår kväll innan jobbet så en gavel och ett sidostycke blev klart då och nu tog jag resterande bitar. måtten blir 120x40x50 (LxBxH)

post-1301-14468912989247_thumb.jpg

post-1301-1446891298935_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur hög bör man göra ytavrinningsboxen för standpipen om karet ät 60 högt? efter att man limmat på en ytavrinnings kam, hur mycket stiger vatten ytan?

som t ex karet är 60 högt och glaset till boxen är (ex 56) högt vad kan vatten ytan hamna på med en kam?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur högt vattnet går över kammen beror ju på flödet.

Hos mig med en Newjet 3000 som returpump kan jag inte ha fullt flöde på pumpen för då rinner det nästan över tänderna på kammen.

Det går att dra upp kammen en cm minst från nedersta läget i fästet.

Räkna med att vattenytan skall vara en och en halv cm ungefär över glaskanten ungefär så blir det nog bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, själv gjorde jag ytavrinnings glaset 20mm under stabiliserings stagen i mitt nya, men ångrar att jag inte tog 25mm för jag fick dra ner min deltec 4040 till andra läget (3000L). Kamlängden är 370mm. Kammen svalde vattnet men ytspänningen blev förhög och tog i stabiliserings staget.

I mitt förra kar var kamlängden 450mm och höjden samma som ovan, och då kunde jag köra deltec:en på fullt.

Kammen : där taggarna börjar limmar jag jäms med glaset.

Vattnet steg ca 10mm upp på kammen.

Hoppas att detta kan hjälpa något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, själv gjorde jag ytavrinnings glaset 20mm under stabiliserings stagen i mitt nya, men ångrar att jag inte tog 25mm för jag fick dra ner min deltec 4040 till andra läget (3000L). Kamlängden är 370mm. Kammen svalde vattnet men ytspänningen blev förhög och tog i stabiliserings staget.

I mitt förra kar var kamlängden 450mm och höjden samma som ovan, och då kunde jag köra deltec:en på fullt.

Kammen : där taggarna börjar limmar jag jäms med glaset.

Vattnet steg ca 10mm upp på kammen.

Hoppas att detta kan hjälpa något.

Hej! Har 50 cm längd på kammen.Tror du att det skulle räcka för 6ooo liter

Mvh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar för svaren.. men jag var lite ivrig förut så jag skar till glaset till boxen 4 cm lägre än huvud karet. får justera kamen efteråt när jag ser hur glasmästaren byggt färdigt??

men iaf så kan jag sätta överkanten på tänderna lite under stabiliserings stagen (om det nu finns några där) så är jag säker på inte ytspänningen går över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

nu har man äntligen fått hem ett akvarie! fast det blev inte byggt utav glasmästaren, jag tröttnade på dom så jag åkte till sthlm igår och hämtade pepes gamla globefish 675 burk!

klart värsta resan jag nånsin gjort var det iallafall! aldrig varit i sthlm och så missade man den enda avfarten till kungsholmen typ.. vilket försenade alltihop markant, men till slut efter att vi hade åkte runt hela BIG CITY kom vi på rätt väg och hittade till rätt bostad efter åtskilliga telefon samtal. trodde aldrig vi skulle ta oss därifrån sen med en släpkärra på dom vägarna, men vid 3 tiden inatt var vi hemma iaf och det kändes mer än underbart!

hemresan kunde oxå ha gått bättre men när det var så dimmigt som det var, var det inte lätt att se alla skyltar efter vägen så det blev några mils omvägar.

jag har fått lite tips och råd ang ytavrinningen och den kommer nog inte att hamna i mitten av karet pga cirkulations svårigheterna så den kommer att hamna i ena hörnet ist efter bollandet av ideér hit och dit.

post-1301-14468913088133_thumb.jpg

post-1301-14468913088276_thumb.jpg

post-1301-14468913088377_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt att du äntligen fått tag på ett kar, nu får du sätta igång med byggandet för fullt så man får komma upp och kolla när det är klart!

ja nu är det på G iaf! hinner inte göra så mycket under veckan bara då jag ska upp till älvdalen i några dagar. men sen blir det full fart!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja nu är det på G iaf! hinner inte göra så mycket under veckan bara då jag ska upp till älvdalen i några dagar. men sen blir det full fart!

Bah, varför lästa jag detta inlägg. Nu får jag ju mardrömmar igen då jag ser namnet Älvdalen. Får många dåliga minen av trängslet som ju ligger "nära".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu så, då var det på plats! har hunnit endel nu ikväll, fått karet på plats.. pjhuu, det var lite heavy att ta på 2 pers :). borrat nytt hål i bänken för att det blev ändrade planer på genomföringen. har skurit av glaset på ytavrinningsboxen för det blev för högt så det är limmat igen. sen har jag monterat upp en reflektor och t8 röret (coralstar) ovanför burken.

vilket är det enklaste sättet att se vilken glas skiva som är low iron? tyckte den ena skivan var mer genomskinlig än grön men jag är lite osäker?

post-1301-14468913098249_thumb.jpg

post-1301-14468913098382_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

jaa har funderat på att på att göra ett hål i sumpen oxå för framtida planer, vad är det för någon diameter på ingående hål till en deltec hlp 4040? nån som har det i huvudet? för jag tänkte lägga en liten glaskiva för hålet och siliconera igen det tills vidare men gôtt att ha det gjort..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...