Gå till innehåll

Mjuk & stenkoraller


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Vet att detta diskuterats förut, men hittar ingen ren tråd om detta.. hänvisa mig gärna till rätt tråd om det är jag som är blind.

Men jag har hört vissa säga att man inte kan ha stenkoraller och mjukkoraller i samma kar om man vill ha fins koraller, eftersom att mjukkorallerna avsändrar nått gift som stenisarna inte gillar.

Bland annat bengan på marinakvariet sa detta till mig.

sen säger visa att det går bra om man filtrerar på aktivtr kol jämt som tar bort gifterna.

och vissa säger att det går hur bra som helst utan nått tilsatt..

vad säger du?

för jag vill helst kunna ha bägge delarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är korrekt som Bengan säger.

Det är olika på hur giftiga mjukkorallerna är och också på hur känsliga stenkorallerna är. Sarcophyton skall vara bland de värsta. Capnella är väldigt giftiga för skivanemoner.

Mjukkoraller ger ut giftet i vattnet så där hjälper inte avstånd mycket.

För stenkoraller och knappar däremot är det kontakt som gäller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet att detta diskuterats förut, men hittar ingen ren tråd om detta.. hänvisa mig gärna till rätt tråd om det är jag som är blind.

Men jag har hört vissa säga att man inte kan ha stenkoraller och mjukkoraller i samma kar om man vill ha fins koraller, eftersom att mjukkorallerna avsändrar nått gift som stenisarna inte gillar.

Bland annat bengan på marinakvariet sa detta till mig.

sen säger visa att det går bra om man filtrerar på aktivtr kol jämt som tar bort gifterna.

och vissa säger att det går hur bra som helst utan nått tilsatt..

vad säger du?

för jag vill helst kunna ha bägge delarna.

Du kan ha bägge!! Men var beredd på att behöva flytta runt korallerna lite för att få de att trivas. Jag har haft stenkoraller som förökat sej ihop med mjukkoraller, så de enda är att pröva sej fram, så man ska absolut inte avrådas från att blanda. Aktivt kol tillför absolut ingenting!! Det handlar om ett kemiskt signalsystem i korallens närhet, detta tas inte bort av nåt filter./Mvh Jonas Roman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kommer att tvingas välja. Svårt att få långsiktig överlevnad på båda familjerna. Jag har för närvarande 1 mjukkorall i min burk. En sinulariua, en semi-aggresiv mjukkorall. Den växer förvisso men renar sig oftare än normalt och har gjort att minst två hjärnkoraller i närheten inte utvecklas som de ska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hört detta många ggr, men aldrig upplevt några problem själv. Har blandat friskt med alla sorters stenisar och mjukisar. Har tidigare haft god tillväxt på allt under lång period. Enda problemen har varit när koraller kommit i kontakt med varandra.

Har jag bara haft tur alltså?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det är lustigt att flera stycken har lyckats jättebra med blanda, och vissa säger att det absolut inte går utan man tvingas välja.. men vet inte riktigt vad man skall tro..

jag hade som planerat mest stenkoraller, sen några knappar, stjärnpolyper, skivisar, och kanske en sinularia eller så.. resten stenisar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett 20-tal koraller av sten och mjuk, men mjukisarna ligger i majoritet. I det mindre 150 L jag hade innan gick det inget vidare, vilken stenkorall jag än provade. Men i detta lite större 240 L verkar båda frodas. Så man kanske inte kan ha bådadera på för liten volym?

Jag har 1000 liter. Men det beror på hur tätt man har korallerna givetvis. Jag har i tidigare burkar försökt med att ha mjukisar i ena delen och stenkoraller i den andra. Det funkar ofta rätt bra ett tag men efter ett par år kan man konstatera att man oftast bara har den ena sorten kvar. Däremot funkar gorgonier utmärkt tillsammans med stenkoraller, i alla fall hos mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker detta är mycket intressant. Tyvärr tillhör jag dem som önskar att ha både mjuka och hårda koraller vilket enligt Capone inte funkar. Jag önskar att det var någon annan som sa att jag var tvungen att välja då jag litar för mycket på honom. Jag har också hört detta på annat håll men avfärdat det som en myt då det finns masor av myter i denna hobby.

Jag får pröva att ha både och men kommer att ha med detta i bakhuvudet om/när det inte funkar. Finns det någon riks att med att ha både och mer än att koraller kan dö?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä inga risker annat än i så fall att vattnet skitas ned av någon stor korall som dör. Cladiellor t.ex. kan ju dö blixtsnabbt (av olika skäl) och de är ju ofta rätt stora.

Oftast tycker jag att man ser att korallen inte mår bra ganska länge innan den dör och då kan man ju ge bort den till en polare med bättre förhållande för just den korallen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det är lustigt att flera stycken har lyckats jättebra med blanda, och vissa säger att det absolut inte går utan man tvingas välja.. men vet inte riktigt vad man skall tro..

jag hade som planerat mest stenkoraller, sen några knappar, stjärnpolyper, skivisar, och kanske en sinularia eller så.. resten stenisar..

Dom olika svaren speglar precis vad de handlar om, nämligen att det är ingen abolsut sanning att de inte skulle gå o blanda. uppenbarligen så går de, enligt den samlade erfarenheten detta forum representerar, så som sagt, testa dej fram, blanda som du vill så får du se. Det kommer lyckas i de flesta fall, o kanske misslyckas i nåt enstaka fall. Om en annan korall inte uvtecklas till 100% är ju inte hela världen./Jonas R

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom olika svaren speglar precis vad de handlar om, nämligen att det är ingen abolsut sanning att de inte skulle gå o blanda. uppenbarligen så går de, enligt den samlade erfarenheten detta forum representerar, så som sagt, testa dej fram, blanda som du vill så får du se. Det kommer lyckas i de flesta fall, o kanske misslyckas i nåt enstaka fall. Om en annan korall inte uvtecklas till 100% är ju inte hela världen./Jonas R

Ja får nog bli så.. jag provar mig fram helt enkelt.. märker jag att nån korall håller på att dö för jag väl skänka bort den. och märker jag att alla stenkoraller mår piss får jag väl hiva ut mjukisarna osv... :D

men kol kan altså inte ta bort gifterna som dom usöndrar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har en sinularia, 3 okända mjukkoraller(troligen cladiella) och en lobophytum tillsammans med en hjärnkorall. karet har varit igång kring 2 månader och det är inga problem alls, kanske beror det på att hjärnkorallen är i en annan kant av karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...