Gå till innehåll

Förslag till projektarbete?


pimo

Rekommenderade inlägg

Går i 3an på gymnasiet på teknik med dator inriktning.

Nu måste jag komma på ett bra projektarbete, då akvarier och framförallt saltvattens akvarier är mitt stora intresse just nu så tänkte jag försöka göra något inom det ämnet.

Har inte så mycket kunskap eller erfarenhet inom saltvattensakvarium, håller just nu på att starta upp min första tank, ett 100 liters kar.

Frågan är då om ni har förslag till något roligt projekt arbete?

Ska ju helst vara något som har endel med teknik att göra.

Och jag har inte råd att göra något väldigt dyrt projekt.

Vore väldigt glad om ni kan ge mig lite tips, kan vara vad som helst!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

;Går i 3an på gymnasiet på teknik med dator inriktning.

Nu måste jag komma på ett bra projektarbete, då akvarier och framförallt saltvattens akvarier är mitt stora intresse just nu så tänkte jag försöka göra något inom det ämnet.

Har inte så mycket kunskap eller erfarenhet inom saltvattensakvarium, håller just nu på att starta upp min första tank, ett 100 liters kar.

Frågan är då om ni har förslag till något roligt projekt arbete?

Ska ju helst vara något som har endel med teknik att göra.

Och jag har inte råd att göra något väldigt dyrt projekt.

Vore väldigt glad om ni kan ge mig lite tips, kan vara vad som helst!

Med tanke på att du går datainrikting.

Det man funderat på är varför det inte finns styrprogram för PC motsvarande funktionalitet hos IKS och liknande. Varför detta måste vara en specialbyggd pryl istället för en programvara på en generell PC som utnyttjar generella styr- och mätdon. Visst blir det ett visst avkall på driftsäkerheten men för många borde det vara intressant ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på att du går datainrikting.

Det man funderat på är varför det inte finns styrprogram för PC motsvarande funktionalitet hos IKS och liknande. Varför detta måste vara en specialbyggd pryl istället för en programvara på en generell PC som utnyttjar generella styr- och mätdon. Visst blir det ett visst avkall på driftsäkerheten men för många borde det vara intressant ändå.

Håller med till fullo en komplett styrenhet som man kopplar till en dator å få upp alla värden som är intressanta här och styra utgångar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En templogger http://www.temperatur.nu/bilder/standardkit.jpg så kan du logga temperaturen i karet via datorn och lägga upp värdet på nätet. kan även kompletteras med 1/0 utgångar för styrning av tex en doppvärmare. Det bygger på Dallas one wire systen och enheterna lämnar seriella ord. En komponentkostnad på runt 250kr

Tror jag kan passa ganska bra, Dator, teknik och akvarium. Ett begränsat område men med oändliga möjligheter.

Gör man ett specialarbete i åk3 är det väldigt viktigt att man väljer ett mycket begränsat område. annars blir det lätt ohanterligt. Det är bättre att det är litet och välfungerande än stort och invecklat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för förslag, capotes förslag har jag funderat på innan, och det är jag sugen på att försöka med. Frågan är bara vilken värden som är viktigast och lättast att mäta?

Läser även en kurs i teknik/företagande där vi ska starta ett företag och sälja en egentillverkad produkt.

Har då tänkt att om jag lyckas med min "kontrolldator" så kan jag sälja ett färdigt "kitt" för detta, med programvara och tillbehör.

Tror ni att detta går att sälja om man får tag på hyfsat billiga delar och får ihop det hela till ett stabilt och väl fungerande system?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du ska ta fram följande.

*En tempmätare kopplad till datorn.

*En nivågivare kopplad till datorn.

När något går galet, ringer datorn via tex SKYPE upp ens mobil och man förstår att något är fel och skyndar sig hem.

Detta är något jag skulle vilja ha i alla fall och slippa köpa en massa dyra GSM-moduler. Att använda SKYPE eller liknande kanske du kan koda ihop.

Att försöka ta fram andra mätvärden är betydligt svårare. Temp och vattenivå kommer man långt med.

Tempgivare och nivågivare kostar inte många kronor så priset borde gå att få lågt.

Jag köper ett ex av dig om du fixar det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du ska ta fram följande.

En tempmätare kopplad till datorn.

En nivågivare kopplad till datorn.

När något går galet, ringer datorn via tex SKYPE upp ens mobil och man förstår att något är fel och skyndar sig hem.

och/eller ett mail eller SMS

Vet inte om Ph är krångligt men det är ju något som man gärna vill veta om en kalkmixer eller liknande har hängt sig. Det kan du ju ha som framtidsplan också...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som en kul projekt

Man kanske inte behöver gå så jätte långt ändå.

Finns ju roliga projekt som vi lär kunna ha nytta av

Ph mätare modul - hög nivå / börvärde / Lågvärde

Nivåvakt - fyll på eller stäng av pump

Kan man göra detta i en snygg låda så skulle jag nästan vara säker att folk här på SG har intresse att köpa ett hemmabygge ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ingen lägga upp en poll ?.. :)..

Finns en simpel beskrivning på en ph prob som bluesboy har tagit fram.. Simpel som gatan och klart priseffektiv.. Skall kolla om jag hitta några länkar och om det är ok att sprida den..

Dallas tempgivare kan man få skickade hem till sig gratis för den som vill ha.. Går att få som free sample från dallas.. Man får dock ett par datablad i veckan på köpet men det är svårt att få den billigare.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan ingen lägga upp en poll ?.. :)..

Finns en simpel beskrivning på en ph prob som bluesboy har tagit fram.. Simpel som gatan och klart priseffektiv.. Skall kolla om jag hitta några länkar och om det är ok att sprida den..

Dallas tempgivare kan man få skickade hem till sig gratis för den som vill ha.. Går att få som free sample från dallas.. Man får dock ett par datablad i veckan på köpet men det är svårt att få den billigare.. :)

Hej hur bar man sig åt för att få en temperaturgivare gratis, någon sida?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...