Gå till innehåll

Fläktstyrning


frankerd

Rekommenderade inlägg

  • Svar 114
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

enheten är placerad under akvariet där sump + all teknik är - så mitt i rörran... Sladdarna är oskärmad och går bredvid andra 230V sladdar, fläktar mm. Sladden till temp givaren är bara rakt ner i sumpen då den är isolerad (ingen metall, inkapslad i plast)från början.

Dvs, inget gjort för skärma av mtt ev. elektriska störningar.

Funkar kanon.

~Henrik

Ni som kör på termostaten från Conrad, har ni isolerat givaren eller kör ni den rätt ner i karet?

Placering av givaren är också en intressant fråga, var har DU din?

Tacksam för svar. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog själva sensorn som är känslig. Jag satte en vanlig digitaltermometer-sensor (inplastad) lite för nära en gång, med resultat att termostaten visade fel. De skickar förmodligen ut liknande typ av signaler för att känna av vattnet. Så att sätta sensorn för nära t.ex. ett pumphus e.d. är nog inte så bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har min precis bredvid, (typ ovanpå) min inplastade digital temometer sensor utan problem. Termotern i båda enheterna visar "samma", en skilland på ca 0.2 grader.

Kan säkert variera från fall till fall och vilken utrustning mm.

~Henrik

Det är nog själva sensorn som är känslig. Jag satte en vanlig digitaltermometer-sensor (inplastad) lite för nära en gång, med resultat att termostaten visade fel. De skickar förmodligen ut liknande typ av signaler för att känna av vattnet. Så att sätta sensorn för nära t.ex. ett pumphus e.d. är nog inte så bra.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min fråga verkar ignoreras eller missas så tar den igen. "Ni som har den vad kör ni för fläktar på den?"

Är vad jag förstår 240V ut så går inte att köra 12V datorfläktar på den, eller har ni ett datoraggregat mellan fläktarna och termostaten, eller inga datorfläktar utan något annat, isåfall vad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör datorfläktar med den - jag har en 240 V batterieliminator som ger 9 volt DC mellan styrningen och fläkten. Jag valde 9 volt för att få ett lägre varvtal - och mindre oljud. Se hur många milliamper fläkten drar och så kan du hitta sådana batterieliminatorer på Classe. Tror det finns justerbara också så att du kan få det varvtal du behöver. Min fläkt är 50 mm, till AN karen skall jag köra 60 mm fläktar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som en rad med 40 eller 50mm fläktar, kommer garanterat att ha ett högt vinande ljud för att klara av att transportera samma luftmängd som större fläktar hade gjort på lägre varvtal, vilket hade gett lägre ljudnivå. Daniel, kolla in Wrangs bygge av sin lysrörsramp, eller om det var i slutet på tråden om hans Percula, där har han en rad med 5st. 80mm's fläktar som liknar uppsättningen i den bilden du visar.

Tack för svaren på min fråga Henrik! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...
Såg att det är fraktfritt om man beställer av conrad.se i helgen och kom tänka på termostaten som jag och andra använt till fläkstyrning.

Tänkte bara meddela att efter ca 10 månaders tid fungerar den fortfarande bra, har ej haft ngt problem under denna tiden.

~Henrik

Min har gått felfritt i ett år

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för klargörandet, då vet jag vad jag ska leta efter.

Någon som testat denna eller något liknande som är gjord för akvarier?

Ser ut som en rad med 40 eller 50mm fläktar, kommer garanterat att ha ett högt vinande ljud för att klara av att transportera samma luftmängd som större fläktar hade gjort på lägre varvtal, vilket hade gett lägre ljudnivå.

Jag har en sådan. Ser ut som exakt samma modell, fast med 4 fläktar. Min är av märke Jebo, ett kinesiskt billighetsmärke som finns representerat i flera av de större tyska akvarieaffärerna. Jag köpte min på Duisburgmässan för 20 euro för att ha i beredskap inför eventuella värmeböjlor. En sommar som årets har jag inga problem med värmenivåerna i karet.

Den är definitivt inte ljudlös, men det är inte heller något högt vinande ljud utan det låter som en inte så ljudlös dator. Dvs ett typiskt surrande ganska dovt fläktljud. Värt att nämna kan vara att flera av affärerna vi besökta använde just denna modell som fläktar över sina akvarier, trots att de i sitt sortiment hade nästan identiska men säkert bättre och fyra-fem gånger dyrare deltecvarianter. Men så spelar väl inte ljudnivån så stor roll i en affär. Ser man till priset borde deltecs varianter vara totalt ljudlösa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...