Gå till innehåll

Fläktstyrning


frankerd

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag undrar om det är någon som har en ritning på någon slags fläkt styrning mot temp.

Tänkte att styra 12V fläktar eller 240V fläktar.

Jag har funderat lite på hur det skall lösas men då jag inte är någon elektriker så är det inte helt lätt.

Så allt info upskattas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 114
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har denna till mitt kylsystem.

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=9053.htm?_85_001_75

Är för max 24 V.Motstånd Hysteresen har jag fått ändra då jag tror att den är 1,5-2 grader orginal. Jag har ändrat den till 0,5 grader. Finns instruktion vilket motstånd som skall bytas.

Tror andra har använt fläktstyrsystem till datorer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Elfas styrning verkar passa utmärkt.

Frågan är bara hur man skall fixa temp. sensorn, är det okej att flytta den ifrån kretsen? eller kommer det bli förmycket störningar?

Kan man dra 3st 120mm fläcktar med denna krets eller måste jag fixa ett till relä?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Elfas styrning verkar passa utmärkt.

Frågan är bara hur man skall fixa temp. sensorn, är det okej att flytta den ifrån kretsen? eller kommer det bli förmycket störningar?

Kan man dra 3st 120mm fläcktar med denna krets eller måste jag fixa ett till relä?

Går utmärkt att förlänga. Använde mig mig först av vanliga högtalarkabel, men då jag inte fick sensorn helt tät och den låg i sumpen så gjorde Stig om det med bättre kabel och drog det i ett litet rör som han sedan tillslöt i änden.

Och begränsningen är 3 A på 24 V så det skall inte vara några problem att driva tre fläktar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kjell&Co har också samma kit (MK138). Enligt instruktioner skall R7 ökas för att minska hysteresen, vad använder ni för värden på den för att få 0.5graders hysteres? (originalet är på 6.8Mohm)

Minns inte men jä... mycket högre var det. Några hundra Mohm var det i a f.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall göra ett försök i helgen med att bygga en styrning.

Skall nog trimma ner mina fläktar från 12V till 9V låter mycket mindre då, men det löser man väll lätt med ett motstånd i rätt storlek. Får nog kolla på hur mycket mina 120mm adda fläktar drar vid 9V.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall göra ett försök i helgen med att bygga en styrning.

Skall nog trimma ner mina fläktar från 12V till 9V låter mycket mindre då, men det löser man väll lätt med ett motstånd i rätt storlek. Får nog kolla på hur mycket mina 120mm adda fläktar drar vid 9V.

Jag driver min fläkt i möbelns underskåp där sumpen står med 7,5 volt... då är den riktigt tyst och fin. 12V var den alldeles för högljud. Jag använder mig bara av en vanlig batterieliminator som man kan ställa in på olika V... och för en fläkt behöver den inte vara stabiliserad.

typ denna

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1066&iItemId=92958

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men om du skall driva kretsen på 12V kan jag inte ställa ner spänningen på transformatorn. Helst vill jag bara använda en transformator, känns lite onödigt med två.

Men jag har hittat en till lite dyrarer styrning på kjell&company, men den kan driva 240V och har display.

http://www.velleman.be/nl/en/product/view/?id=9094

Verkar funka mera då det går att mata in 240V och få ut 240V.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men om du skall driva kretsen på 12V kan jag inte ställa ner spänningen på transformatorn. Helst vill jag bara använda en transformator, känns lite onödigt med två.

Men jag har hittat en till lite dyrarer styrning på kjell&company, men den kan driva 240V och har display.

http://www.velleman.be/nl/en/product/view/?id=9094

Verkar funka mera då det går att mata in 240V och få ut 240V.

Här är ytterligare en modell.

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=304054.htm

Kolla bara när det drivs med 240 V att inte givaren oxå är spänningslaggd med 240V om du skall ha den i vattnet.... kan bli riktigt otäckt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter en inbyggd transformator, så kretsen går på 12V=.

Om man skall göra det lite snyggt så blir det dyrt också tyver.

Funderar på att göra en pic styrd, eller rättare sagt min el-kompis får göra en pic styrd. Går ju att få pic processorer gratis :) Med rampning och lagom hysters, tänkte lägga hystersen på 1 grad. Annars kommer den starta och stoppa jämt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jeg vet ikke om det er akkurat noe slikt dere er på utkikk etter, men det enkleste og greieste jeg har brukt er en UT-100 termostat fra Conrad. Den har en ekstern sensor som kan brukes både i luft og vann, og tåler det som stort sett måtte være aktuelt av belastning. Jeg bruker slike termostater til både oppvarming og kjøling og de fungerer veldig bra.

mvh

Per-Kristian

Kaldt saltvann

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jeg vet ikke om det er akkurat noe slikt dere er på utkikk etter, men det enkleste og greieste jeg har brukt er en UT-100 termostat fra Conrad. Den har en ekstern sensor som kan brukes både i luft og vann, og tåler det som stort sett måtte være aktuelt av belastning. Jeg bruker slike termostater til både oppvarming og kjøling og de fungerer veldig bra.

mvh

Per-Kristian

Kaldt saltvann

Det är nog densamma som jag hittade på denna svenska sida. Metall kännaren får man sätta i ett plaströr fyllt med sötvatten. Jag har funderat på den. Faktum är att eftersom den är växlande så kan man ha både värmare och fläkt på den. Man använder en termostat värmare som är inställd på ca 1 grad under givaren.

http://shop.conrad.se/cgi/websale6.cgi?shopid=conrad-schweden&subshopid=01-aa&mallid=websale&act=product&prod_index=%2e%2e621870%2e%2e

Får ni konstigheter när ni klickar på länken - klicka på weither så kommer ni rätt

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog densamma som jag hittade på denna svenska sida. Metall kännaren får man sätta i ett plaströr fyllt med sötvatten. Jag har funderat på den. Faktum är att eftersom den är växlande så kan man ha både värmare och fläkt på den. Man använder en termostat värmare som är inställd på ca 1 grad under givaren.

http://shop.conrad.se/cgi/websale6.cgi?shopid=conrad-schweden&subshopid=01-aa&mallid=websale&act=product&prod_index=%2e%2e621870%2e%2e

Får ni konstigheter när ni klickar på länken - klicka på weither så kommer ni rätt

MVH Lasse

Vet du vad det är för hysteries? Deras universial termostat är på 3°. Länkad står det ingen uppgift om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Angående pc fläkten från lian li. Den skulle passa bra till mitt kar, den är ju rätt snygg också. Eftersom jag inte är elektriker utan bara lekman så känns det bra med 12v.

Jag har en spänningsväljare från biltema att koppla in den på. Men innan jag köper den tänkte jag höra vad som gäller angående anslutning. Den har en normal 4 pinkapel som finns i datorer. Går det både 5 och 12 v i vars två pin eller är det för något annat? Någon som kan ge en idiotsäker förklaring på hur man löser det med två olika spänningar från en källa som ger 12 v?

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beklager at linken ikke virket. Det er ikke samme termostaten det er snakk om. UT 100 som er de jeg har, har plastinnkapslet føler, som kan stå rett i karet. De er også nøyaktige nok for mitt bruk. Jeg har ikke noe laboratorietermometer å måle opp mot, men jeg ville tippe +/- kanskje 0.1 eller 0.2 grader.

Så vidt jeg kan se, så finnes ikke UT 100 på de svenske nettsidene, med gå inn på conrad.de og søk på thermostat så dukker den opp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beklager at linken ikke virket. Det er ikke samme termostaten det er snakk om. UT 100 som er de jeg har, har plastinnkapslet føler, som kan stå rett i karet. De er også nøyaktige nok for mitt bruk. Jeg har ikke noe laboratorietermometer å måle opp mot, men jeg ville tippe +/- kanskje 0.1 eller 0.2 grader.

Så vidt jeg kan se, så finnes ikke UT 100 på de svenske nettsidene, med gå inn på conrad.de og søk på thermostat så dukker den opp.

Då gäller det att hitta den i Sverige - det är precis det jag letat efter

MVH Lasse

Edit: Skickat ett mail till den Svenska Websidan - återkommer med vad de svarar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...