Gå till innehåll

Fläktstyrning


frankerd

Rekommenderade inlägg

  • Svar 114
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Lasse:

Visar din termostat verkligen samma som dina andra termometrar hela tiden, har du kollat den?

Denna, liksom den tidigare, jojar upp och ner ca 3-4 grader... Med andra ord en meningslös apparat. Har man ställt in den på att stänga av vid 25 grader, kanske det blir vid 22 istället..

Jag kör den inte just nu men under tiden jag körde den (ca 1 månad) var den hur stabil som helst. Temperatursensorn ger troligtvis en liten ström eller varierar sitt motstånd, men oavsett vilket så mäts något elektriskt. Detta gör att det kan vara mycket känsligt för induktiva strömmar, sitter sensorn eller ledningen nära en pump eller ballast? Eller går den nära en belastad ledning?.

Ta ut sensorn från akvariet och placera den i en hink med vatten och se om du får ett stabilt värde. Då kan du avgöra om du har störningar eller om det är fel på mätaren. Se till att du inte har annan elektrisk apparatur i närheten. Gör det i ett annat rum eller så.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testa i en hink så avgörs frågan. Jag har varit med om när syremätningar (elektroder) störts ut av vanliga 240 volts ledningar som legat för nära. Ofta är det vid elektroniska mätningar väldigt små variationer (i mV området) som mäts och de kan lätt störas ut av induktiva fält. Oftast är det just det ologiska i variationerna som tyder på yttre störningar. Detta gäller de små svägningarna du pratat om tidigare. När du sedan sa att den flippat ut totalt så tydde det snarare på något i själva apparaten och min erfarehet är att när en display gör på det viset så kan det vara vatten med i spelet (i displayen alltså). Givetvis påverkas inte sensorn, om den inte är skadad.

Jag kan ha fel och att du fått ytterligare en trasig pryl men mitt inlägg var tänkt som en liten hjälp i felsökningen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren Lasse!

syremätningar (elektroder) störts ut av vanliga 240 volts ledningar som legat för nära........ kan lätt störas ut av induktiva fält.

Låter inte som något för akvariebruk tycker jag, med tanke på att det finns en del magnetiska fält både från pumpar och elledningar lite var stans i karet...

Jag testade att koppla in termostaten i ett rum utan elektriska prylar. Då slutade den att glippa på gradsiffrorna, men den fortsätter att gå upp och ner hela tiden mellan 23 och 26...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren Lasse!

Låter inte som något för akvariebruk tycker jag, med tanke på att det finns en del magnetiska fält både från pumpar och elledningar lite var stans i karet...

Jag testade att koppla in termostaten i ett rum utan elektriska prylar. Då slutade den att glippa på gradsiffrorna, men den fortsätter att gå upp och ner hela tiden mellan 23 och 26...

Då är det nog något fel på den också kan ju vara en hel batch - ska testa min också men jag känner inte igen problemet. Problem med störningar i en sådan miljö som bakom ett akvarie gäller inte bara en tempmätere utan alla elektroniska mätare som bygger på en analog signal. pH mätare, ledningstalsmätare och dylikt. Oftast räcker det med att se till att ledningar inte ligger ihop eller passerar för nära en ballast.

Dule - skärmning kan hjälpa men erfarenhetsmässigt inte alla gånger - man får testa. Lägg aldrig en mätsignalslad i samma kanal som 220 volt . det gör du inte med nätverkskabel och det skall du inte göra med mätkablar heller.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Tänkte nämna att den nya termostaten funkar ok. Den har inte gått upp och ner någonting, den ligger lika som den vanliga termometern hela tiden.

Jag gjorde så att jag satte givaren så långt bort ifrån allt eldrivet i karet som det gick (i hörnet i framkant på karet - men ändå så den knappt syns) och så ledde jag ner själva sladden längsmed en fog i framkant på karet, så att den inte skulle ligga nära de andra sladdarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kanske var ett dåligt exemplar du fick innan, eller ngn extra störning av ngt av ditt elektriska.

jag har fläktstyrning med samma termostat från Conrad, funkar ok trots mkt 230V sladdar och annat som dess sladd för mätning går längs med utan ngn skärming. Även termostaten är placerad i röran bland allt annat elektriskt under akvariet.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kanske var ett dåligt exemplar du fick innan, eller ngn extra störning av ngt av ditt elektriska.

jag har fläktstyrning med samma termostat från Conrad, funkar ok trots mkt 230V sladdar och annat som dess sladd för mätning går längs med utan ngn skärming. Även termostaten är placerad i röran bland allt annat elektriskt under akvariet.

~Henrik

Hur länge har du har du kört den utan problem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja, man känner sig lite tveksam... Har haft likande erfarenheter med min velleman-byggsats från elfa/kjell, det räcker att man kommer in i rummet och tillför lite induktiv ström från kroppen så kan den slå på, det är så pass små skillnader i spänning som behövs för att trigga, så det kan ju mycket väl vara så att omgivningens magnetfält stör en hel del...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En månad är lite kort tid för att kallas driftsäker.

Har suttit på köpaknappen länge nu... men tidigare inlägg om "måndags ex" gjorde mig lite tveksam..

De byter ju ut dem i alla fall och det finns inget liknande på marknaden. Men att tänka på var man drar ledningarna det måste man göra med så myckna induktiva belastningar som vi använder kring akvariet. Du får väl vänta till jag kört mitt nya i ett halvår då (när jag väl får det). Fegis:ler:

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 3 månader senare...

Trots att jag försökt fjärma sensorn från elektrisk störning, har nu även detta exemplar börjat flippa ur!!!

Känns nästan komiskt.

Vet knappt om jag vågar skicka tillbaka denna också, men vad har jag att förlora?

Vill de inte byta ut den fler gånger så kan de ju bara kasta den, för jag vill inte ha tillbaka den...

Kanske har jag haft ovanlig otur, eller så finns det något (som jag inte kan se) som stör ut dem på sikt.

Så jag avråder ändå inte från att köpa en. De är ju som sagt shyssta och byter ut om man får fel på dem.

Tänkte bara säga till, eftersom jag lovat...

Jag som hade hoppats på att få ha den "in working order" till sommaren :ledsen:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...