Gå till innehåll

Fläktstyrning


frankerd

Rekommenderade inlägg

UT 100 som er de jeg har, har plastinnkapslet føler, som kan stå rett i karet. jeg ville tippe +/- kanskje 0.1 eller 0.2 grader.

Så vidt jeg kan se, så finnes ikke UT 100 på de svenske nettsidene

Det låter ju bra med en känslighet på 0,1 till 0,2 grader!

Undrar om sladden är är tillräckligt lång bara, så den räcker ner i karet. (Om man förlänger sladden så störs väl funktionen?) ..men den funkar ju bra för dig tydligen, Petrus.

Undrar om den/likvärdig går att hitta i Sverige...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 114
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ledningen til temperaturføleren er 2 meter. Hysteriesen er 0.1 grader, ifølge dokumentasjonen.

Det burde da ikke være noe problem for dere som bor i Sverige å bestille fra Tyskland vel, selv om det ikke er store bestillingen ? Det som evt. blir ekstra i frakt sparer dere vel inn på 9% lavere moms. Verre for oss her vestpå, vi får både dobbel frakt, må betale samme moms som ellers, og i tillegg et gebyr til tollvesenet for å få det inn....

Firmaet elv.de selger samme termostaten, der finnes også en .pdf med litt teknisk info. Tør ikke legge inn noen link, men den finnes om man søker på "UT 100".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Fick svar från Conrads i Malmö

Hej Lasse

I princip allt som du hittar på den tyska hemsidan kan du köpa genom oss.

Artikel nr: 615910 kostar 349,00 kr inkl moms

Mvh

Jim Larsen

Conrad Elektronik Norden AB

Östra Hindbyvägen 26B

213 74 Malmö

Tel: 040-55 21 35

email: support@conrad.se

www.conrad.se

Jag har beställt en som test

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Universal-Thermostat UT 100

Universell einsetzbarer Elektronik-Thermostat mit gleichzeitiger digitaler Anzeige der Ein- und Ausschalttemperatur sowie der aktuellen Temperatur. Der Thermostat ist nahezu in allen Bereichen einsetzbar, wo eine Temperaturregelung im Heiz- oder Kühlbetrieb erforderlich ist. Neben dem Einsatz als eigenständiges Gerät kann das UT 100 auch als Ersatz für defekte mechanische Thermostate dienen. So kann z. B. ein Kühlschrank mit defekten Thermostat über das im Stecker-Steckdosengehäuse untergebrachte UT 100 ein- und ausgeschaltet werden.

Der mit 2 m Anschlussleitung ausgestattete Temperatursensor ist einfach an einer geeigneten Stelle innerhalb des Kühlgerätes zu positionieren.

Technische Daten

Einstell-Bereich: -40 bis +99,9 °C

Kontakt-Spannung: 230 V

Kontakt-Strom: 16 A

Farbe: Weiß

Abm.: (L x B x H) 68 x 57 x 131,5 mm

*******************************

Klart intressant produkt. Hittar tyvärr ingen data om hysteries.

Petrus - Är det Hysteries du hänvisar till 0,1-0,2 grader?

post-1380-14468913008652_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle man inte kunna använda: http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=227222609&pf_id=SE-419006&dept_id=SE-419

sedan löda av NTC motståndet(tempgivaren), och koppla den till en kabel som man leder in till karet? (Man isolerar hela rasket med PVC krympslang o.dyl.)

Verkar som om noggranheten är 0.8grader, men VAD innebär det? Tänkte kanske köpa en sådan o prova vad hysteresen blir...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stig, nu är jag inte med... Jag tänkte doppa in ev. NTC motstånd (iklädd me krympslang etc) i karet, har jag missat något? (Har inte sett konstruktionen men antar att den drivs av en lågspäningskälla och bryter en halvledarrelä eller något, inte någon 230V del i karet iaf...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rätt och ändå fel.

Lågspänningskällan i den här typen av nätanslutna grejor är en kondensator kopplat till 230 v ledningen. Och "nollan" är andra 230 volt ledningen. Så råkar man vända stickkontakten fel är det 230 volt till akvariet. Och krympslang är inte godkänd isolering för 230 volt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

AH! Nu förstår jag vad du menar. Konstruktionen är rent olämplig mao :)

Har nu skaffat mig Vellemans MK138 istället och bytte R7 mot en 10Mohmare. La NTC motståndet via en tunn PVC kabel i en bit krympslang och försäglade lite extra i topp och botten. Hysteresen verkar vara runt 0.7 grader i detta fall, men har inte gjort klart mätningar än.

Kitet är VÄLDIGT lättbyggt, tog ca 12minuter (då räknar jag oxå tiden för att lödkolven värmde upp :)) sedan ansluter man matningsspänning och sensor via skruvplintar, JÄTTE smidigt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Nu har jag fåt hemm det jag tänker använda som fläktstyrning. Går att använda både för att värma och kyla med (dock inte växlande tyvärr) Verkar vara väldigt robust. 428:- kronor inklusive frakt från Conrad.se

Se bifogade filer

MVH Lasse

Ja den verkar ju vara bra då man verkar få med en extern givare. Skulle funka med att sätta denna givare i en siliconmassa så slipper det bli kontakt med vattnet om den nu skulle vara i metall

Fick du ej rabatt på conrad.se fick själv 12% då de firar 1år i sverige ;)

Vilket artnr har denna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja den verkar ju vara bra då man verkar få med en extern givare. Skulle funka med att sätta denna givare i en siliconmassa så slipper det bli kontakt med vattnet om den nu skulle vara i metall

Fick du ej rabatt på conrad.se fick själv 12% då de firar 1år i sverige ;)

Vilket artnr har denna

Näe ingen rabatt:censur: . Givaren är plastinbakad redan - bara ner i karet.

Enligt följesedeln 615910 men den finns inte med i den Svenska katalogen.

På benämningen står också 0000896819,44534 Universal Thermostat UT 100

MVH Lasse

Edit: Nu har jag kört den några timmar. Jag har ställt så fläktarna går på vid 25,2 och slår av vid 24,8 - det fungerar jättebra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Näe ingen rabatt:censur: . Givaren är plastinbakad redan - bara ner i karet.

Enligt följesedeln 615910 men den finns inte med i den Svenska katalogen.

På benämningen står också 0000896819,44534 Universal Thermostat UT 100

MVH Lasse

Edit: Nu har jag kört den några timmar. Jag har ställt så fläktarna går på vid 25,2 och slår av vid 24,8 - det fungerar jättebra!

Så hysteresen är ställbar?

Vad tror Stig om den externa givaren? Tror du att den kan mata akvariet med 230V? :x

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så hysteresen är ställbar?

Vad tror Stig om den externa givaren? Tror du att den kan mata akvariet med 230V? :x

Ja och den är automatisk. Om du ställer påvärdet på ett högre gradtal än avvärdet så drar reläet när tempen är över påvärdet och slår av när tempen är under avvärdet (kylverkan) Ställer du påvärdet lägre än avvärdet så drar reläet när tempen är under påvärdet och slår av när värdet är över avvärdet (Värmefunktion). På och avvärdet är ställbar i 0,1 gradering vilket innebär att hysteresen är allt från 0,1 grad och uppåt. Är nästan exakt vad jag letat efter.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt klart att det är lite dyrare även jämfört med conrad.de där den går på 34.95euro. Men 349+moms = 436SEK så det är ingen DRASKTISK skillnad... + 79:- i frakt... undrar om dem säljer från tysklad när det finns conrad.se; för det skulle nog löna sig även med frakten om man beställer ett antal...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...