Gå till innehåll

Sump


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Om inte den färdigbyggda sumpen rymms i mitt kar och inte skummaren passa i den så tänkte jag bygga en egen sump.

Jag har ett kar som är 68x40

Hur skall jag bygga sumpen av detta?

Det är en AquaCareskummare som skall få plats i första facket, men hurgör jag resten? nån som vågar sig på en ritning? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe så sant..

Men till en början är det bara skummaren som skall stå där, och några slangar till och från ytterfilter, UV och liknadne...

Sen blir det kanske att koppla in mer utrusning, men det är väl mest pumparna som skall ner, resten står väl bredvid...

Tänkte om man gör första facket cq 40 cm långt, och sen en bubbelfäll och en 10 cm fack för returpump.

i 40 cm facket bör ju alla utrustning rymmas tycker jag? skummaren tar bara 19 cm på bredden så då finns det ändå 20 cm till överiga pumpar och slangar och grejjer..

borde funka eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mmm

Vaddu inte får glömma är att vattnet som är över ytavrinningskammens nollnivå rinner ner i sumpen om returpumpen inte pumpar. Glöm inte att du kan få strömavbrottså att du inte får någon sughävert som tömmer hela huvudkaret ner i sumpen. Blir mycker vatten i sumpen då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mmm

Vaddu inte får glömma är att vattnet som är över ytavrinningskammens nollnivå rinner ner i sumpen om returpumpen inte pumpar. Glöm inte att du kan få strömavbrottså att du inte får någon sughävert som tömmer hela huvudkaret ner i sumpen. Blir mycker vatten i sumpen då.

Allt sånt är tänkt på.. vattnet som ligger över boxens kant kommer rymmas utan problem i sumpen, och sista facket i sumpen rymms i karet, och utloppet är så högt i karet att om det blir en hävet så rymt set vattne också i sumpen.. alla håll är avklarade! :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här ser min sump ut:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=787&d=1113514222

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=788&d=1113514222

Det öppna ytan har jag idag fyllt med LS. Finns även möjlighet till DSB om jag skulle känna för det. Som syns så sitter bubbelfällan direkt efter efter skummaren. Sumpen är utformad som den är pga av att jag har hörnakvarium och är på ca 90 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här ser min sump ut:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=787&d=1113514222

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=788&d=1113514222

Det öppna ytan har jag idag fyllt med LS. Finns även möjlighet till DSB om jag skulle känna för det. Som syns så sitter bubbelfällan direkt efter efter skummaren. Sumpen är utformad som den är pga av att jag har hörnakvarium och är på ca 90 liter.

Oki nice :D

Som jag förstått behöver jag göra en bubbelfälla iaf..

Finns det nån enledning att ha flera fack sen? eller kan jag ha samma fack till skummare, all annan utrustning och elvande sten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annars hade jag tänkt göra den såhär bara.

i första facket får allt vara både skumamre och annat grejjs och levande sten.

och i sista lilla bara en returpump.

Om ditt flöde är från vänster till höger så är det en god idé att ha spalten efter den skiva som tvingar vattnet mot botten betydligt "bredare" än första spalten och mellanrummet mellan skivan och botten. Orsak är att om ytan ökar i det uppåtströmmande facket så minskar lyftkraften och sedimentering sker nere i högra hörnet. Lätt att suga ut! Alltså tvärtom mot hur det ser ut på teckningen. (om flödet går mot höger alltså)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen som har lust att ge mig mått på ungefär när var och hur alla skivor skall sitta ? =)

Mja... tror inte att måtten är så viktiga. Se till att det finns utrymme för att plocka ur tekniken när sumpen är på plats under karet samt att facken är så stora att du kommer åt att rengöra.

Facken i bubbelfällan är det bara att jämföra med ytavrinningsröret så att den klarar svälja volymen. Kör du tex med minst dubbla arean så är det ju inget problem och även anpassa så att du kommer åt att rengöra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, tackar för det =)

Ingen som har lust att ge mig mått på ungefär när var och hur alla skivor skall sitta ? =)

Sumpen är 60 lång, och jag kommer göra sista facket runt 10 cm brett.

Jag har läst en rekomendation på 3 cm mellan skivorna i bubbelfällan men sen ska du ju anpassa avstånden som Lasse skriver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade byggt med ett en extra skiva där vattnet kommer in och all skit kan sammlas. Har själv problem med min sump att all skit lägger sig på botten och skummare och kalkreaktor står i vägen för att suga upp detta. se på skissen hur jag tänkt

post-736-14468912961335_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki, tackar så hemskt mycket för förslagen.. skall ta dom i beaktning =)

Nån som vill ge ett förslag på höjden på skivorna? altså hur höft bör vattennivån vara?

läste om Aquacare att vattennivån skall vara minst 10 cm.. räcker det, så jag kör skivorna 10 cm höga?

Skall sista skivan i bubbelfällan vara lägre än den första som ni har ritat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde så högt som möjligt för att ge mer Volym till sumpen.

Gör inte sista facket för litet. Det är sista facket vid returen som avdunstningen märks av. Har du ingen automatisk påfyllning så måste facket klara av de literna som avdunstar. Uppskattningsvis runt 1% per dygn av vattenvolymen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde så högt som möjligt för att ge mer Volym till sumpen.

Gör inte sista facket för litet. Det är sista facket vid returen som avdunstningen märks av. Har du ingen automatisk påfyllning så måste facket klara av de literna som avdunstar. Uppskattningsvis runt 1% per dygn av vattenvolymen.

Jag har automatiskt påfyllning =) så jag tänkte göra det ganska litet för om häverten på nått sätt bryts eller boxen sätts igen så skall inte så många kliter kunna pumpas upp till karet =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att minimera skit i sumpen så vet jag folk som skaffat en filterstrumpa som vattnet åker ner i och sammlar upp skiten.

Hadde man byggt om min sump nu så hadde jag tagit detta i åtanke eller om man gjort en behållare där man kan lägga filtervadd och lätt åtkommligt för att byta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...