Gå till innehåll

Hjälp en stackars ofrälste om T5


acuario

Rekommenderade inlägg

Jag börjar faktiskt fundera på T5 över 600L karet och flytta korallerna dit och fiskarna till 828L karet för det vore mest logiskt att ha det största karet som fish only. 2 st 6x39w och ev ett 80w borde räcka gott över 600L karet. Värmeproblemen är den största orsaken till att jag kan tänka mig lysrör men jag är helt okunnig när det gäller T5 och vilka rör det finns + var man kan få tag i mera märken än deltec, Aqua light och arcadia här i Sverige för utom vanliga Osram och philips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 173
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Hejsan. Kul att du haft tanken med detta. Ända andra märket jag vet är Fauna Marin JR skall visst ha deras hela system hemma.

Har ej fått tummen ur att skiffta till mitt T5 bygge men har testat det och tycker det blir bra med ljus kör med

2st Aqualight 10000K

1st Osram 67

4st AQUA Science Special 15.000 K

1st Powerchrome Aquablue

2st Deltec Aqtanic +

Det är dessa märken jag testat som man kan få tag här i sverige men har även testat JBL´s T5 på ett annat kar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kompletterat mina MH med 4 st 54W T5. Inte riktigt din tänkta uppsättning men jag måste säga att det blivit riktigt bra i min burk för färgerna på korallerna. Jag har relativt låga kelvintal på mina MH så därför låter jag T5-orna stå för 400 nm-spektrat.

Jag kör med 2 st Actinic+ och 2 st pure actinic från Giesmann. De två senare har en blålila ton och det var de som gav den där extra studsen. Men det behövs någon form av dagljus som komplement annars ser det nog konstigt ut. Men det finns ju utmärkta T5 t.ex. Actinic Aquablue som trots namnet har ett vitt sken eller midday som är på 6000 K

Jag har köpt mina Giesmann här på Korallfisken i Linköping.

Du kan kika på spektrum på http://www.giesemann.de/de/home/index.php

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller ska man välja 2st 4x80w och hänga dem så här istället? problemet blir väl att ena sida får mer ljus i framkant. Knepigt med lysrör för en MH nisse som jag, eller kanske man ska köra som första skissen och lägga till 1 eller 2 x 80w framför.

skiss80wuq6.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju litet grann en prisfråga också. 6 80 wattare kostar ju obetydligt mer än 6 39 watt och de skall ju bytas en gång om året ungefär. 80 wattarna lyser litet mer än 2 39w också. Jag skulle nog köra med 6 80 watt + kanske 2 24w på tvären i varje ände. Det kan man ju prova ut i efterhand om man vill ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju litet grann en prisfråga också. 6 80 wattare kostar ju obetydligt mer än 6 39 watt och de skall ju bytas en gång om året ungefär. 80 wattarna lyser litet mer än 2 39w också. Jag skulle nog köra med 6 80 watt + kanske 2 24w på tvären i varje ände. Det kan man ju prova ut i efterhand om man vill ha.

Det är ju ett ännu bättre förslag, blir ju några tusingar billigare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 x 80 + 4 x 24 = 736w

12 x 39w = 468w men det räcker säkert för korallerna. Jag använder ju 4 x 54w för mina fraggar.

Fast man kan säkert ha kortare belysningstid med det starkare ljuset.

En fördel med 39w ramperna är förstås att det blir lättare att hissa när man skall göra något i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte tag 3st 2x54W. Om du inte har bråttom och karet är inbyggt i väggen d.vs insynsskyddat så kommer jag att ha dessa tillsalu. Armaturen är dessutom mycket enkelt reglerbar på höjden då de hänger i trådar.Jag har dessutum en mängd rör i olika färger från 22000K till 13500K. Armaturen hänger f.n. som komplement över mitt 3000l under avveckling

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

FaunaMarin´s 6x80 kostar typ 4500-4900 med rör, reflektorer och fläkt - skulle tro att du klarar dej med en sån

Jag tror att det var ATI som skrev att ljuskällan skulle hänga 20cm ovanför vattenytan så om jag fläskar på med 8 x 80w som i förslag 2 då blir det nog bra spridning ändå men i kanterna så blir det klart mindre men där kan man ju ha lite euphyllior och sådant som inte behöver så himla mycket ljus som vissa acroporor. Jag hinner som tur med att experimentera med mina 4 st 58w T8 och hänga upp dem lite högre för att se hur det se ut i kanterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...