Gå till innehåll

Hjälp en stackars ofrälste om T5


acuario

Rekommenderade inlägg

Med risk att bli tjatig:x jag går igenom mycket material och armaturmodeller mm. Jag tog en bild och som en del vet är det 4x58 w T8 över karet nu, ramperna hänger ca 5cm över vattenytan och de hänger om lott på ca 10 cm. Jag är faktiskt lite förvånad att ljuset spids så pass bra i kanterna som det gör, det är klart att ljuset inte är speciellt starkt där men med dessa få rör är det ändå okey för ögat. Om man leker med tanken att man hänger upp 2st 4x80w och lägger dem om lott på samma vis + att man hänger dem lite högre upp, 10-15cm så borde det bli mycket bra ljus ut i kanterna och ett enormt starkt ljus i mittenregionen så än är inte saken klar vilket alternativ jag kommer att välja.Det är nog bäst att jag försöker koppla av från ljusfunderingarna ett litet tag för detta ämne börjar ta upp lite väl mycket tid för mig men det är lätt att gräva ner sig i ett ämne eller projekt ibland.

kopianb8.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 173
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

> Max: Då blir färgen violett.

Jaså, har du något förslag på sådana rör? Jag har T5 rör som är 10.000K som följde med ett gäng T5 ramper jag har köpt, men jag tycker skenet blir lite för mycket gröngult med dessa. Har även några 14.000K samt ljusblå rör (ej actinic) som jag tycker innehåller för mycket grönt i spektrat, det gröna blir för dominerande även när man kombinerar dem med actinicljus. Det skulle vara bra om det fanns något tredje sorts rör som är ungefär som vad som blir kvar om man utgår från ett vitt fullspektrarör men tar bort de gröna och gula topparna, vilket skulle göra att de kompletterar de rör som jag har, så de tillsammans ser bra ut, så jag får nytta av de rör jag redan har.

Svärd: Ett annat förslag är att använda sig av 4 st smala 2x24W ramper, 4 st smala 2x39W ramper samt 4 st smala 2x54W ramper över ditt kar (936W). Då kan man lägga/hänga dem på följande vis, vilket på ett tvåmeterskar gör att man slipper irriterande skuggor i kanterna eller där skarvarna går:

=======2x54======= ===2x24===

===2x24=== =======2x54=======

=====2x39===== =====2x39=====

===2x24=== =======2x54=======

=======2x54======= ===2x24===

=====2x39===== =====2x39=====

Vill man hålla sig till bara två sorters rör kan man välja att använda sig av 6 st smala 2x24W ramper samt 6 st smala 2x54W ramper över ditt kar (936W). Då kan man lägga/hänga dem på följande vis:

=======2x54======= ===2x24===

===2x24=== =======2x54=======

=======2x54======= ===2x24===

===2x24=== =======2x54=======

=======2x54======= ===2x24===

===2x24=== =======2x54=======

Enligt en T5 försäljare jag frågat ska 80W T5, både rör och armaturer, ha kortare livslängd samt större risk för skador (samt otymplighet) vid frakt, vilket skulle kunna vara en liten motvikt mot alla de positiva argument för att välja 80W T5.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Max: Jag har också retat mig över för mycket grönt ljus, framför allt i Interpet T5 compact 24w.

Tyvärr är det så att de flesta 10 000K lysrör har mycket i gul och grönt eftersom det gynnar lumentalet. Jag har ett T8 rör, Danaos, som har litet gult och grönt, och har rött och blått längre "ut" i spektrumet. Men det lyser litet för där har ögat sämre känslighet. (Och har väl litet blått).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för att jag oxå blev upplyst i reflektor ämnet..haha..tänk vad lurad man blivit..

svärd: din senaste ritning med 80w lösningen tycker jag blir bäst.

det är väl skönare att ha 8 rör än 20?:)..och jag tror att om du placerar de som du ritade här nu så sprids ljuset tillräckligt bra..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja Max, Jag är tyvärr inte miljonär så 12st ramper med rör kostar? runt 15000-16000:-

Det är möjligt att få tag på det för mycket billigare om man är villig att lägga ned tid på att sitta och bevaka E-bay annonser och kan fixa frakten på sådant sätt att säljaren inte skickar varje ramp separat, utan buntar ihop inköpen i lite större sändningar.

Ytterligare alternativ 4 st 2x24W, 4 st 2x54W och 2 st 4x39W (tot 936W):

=======2x54======= ===2x24===

===2x24=== =======2x54=======

=====4x39===== =====4x39=====

===2x24=== =======2x54=======

=======2x54======= ===2x24===

Ytterligare alternativ 2 st 2x24W, 2 st 2x54W, 2 st 1x80W och 4 st 3x39W (tot 940W):

______________1x80___________

=======2x54======= ===2x24===

=====3x39===== =====3x39=====

===2x24=== =======2x54=======

=====3x39===== =====3x39=====

______________1x80___________

Ytterligare alternativ 3 st 2x80W, 4 st 3x39W (tot 948W):

===========2x80===========

=====3x39===== =====3x39=====

===========2x80===========

=====3x39===== =====3x39=====

===========2x80===========

Det finns många olika varianter hur man kan kombinera ihop T5 på ett tvåmeterskar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det här med Ebay, Jag var inne på Ebay England och det stod att jag skulle registrera mig och jag började göra detta men country var landskapen i England så jag kikade vidare och hittade another country och klickde där och där hittade jag Sverige, klickade och då kom jag vidare till en sida med svenska och där fortsatte jag med registreringen och användarnamn och lösenord men jag har inte fått någon bekräftelse och jag kan inte logga in så jag orkar inte bry mig mer om Ebay. Jag maila Iwan Lässer han med det otroliga akvariet och han tycket att jag skulle köra med 39wattare men totalt 16st för att få optimalt med ljus men denna variant kostar en hel del och många rör så jag vet inte om jag ska göra detta utan att försöka med 12st 39 w's rör eller 2st 4x80w och acceptera mindre ljus i kanterna men ha ett helsikes ljus i mitten. Jag bytte in lite sarcophytonfraggar mot acropora och seriatopora med sickboy och han har 96w över sitt mollyhotell och han skrev precis att de växer så det knakar och då börjar man ju fundera lite, jag vet ju att den totala belysningsytan inte är så stor på ett molly, Vad kan det bli? 0,27kvm och de 96watten han har koncentreras på en liten yta. Om jag köper 2st ATI sunpower 6x36w så blir det 236w på 0,6 kvm. Denna beslutsångest är tärande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ytterligare förslag (900W inkl 2 st T8 armaturer):

____________1x58T8___________

=====4x39===== =====4x39=====

===========2x80===========

=====4x39===== =====4x39=====

____________1x58T8___________

Ytterligare förslag (744W inkl 2 st T8):

____________1x58T8___________

=====3x39===== =====3x39=====

===========2x80===========

=====3x39===== =====3x39=====

____________1x58T8___________

Ytterligare förslag (748W inkl 2 st T8):

____________1x58T8___________

=====2x39===== =====2x39=====

===========4x80===========

=====2x39===== =====2x39=====

____________1x58T8___________

Ytterligare förslag (588W inkl 2 st T8):

____________1x58T8___________

=====2x39===== =====2x39=====

===========2x80===========

=====2x39===== =====2x39=====

____________1x58T8___________

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

900w är för mycket för det är ju meningen att jag ska försöka halvera watten mot jag har nu på 828L karet. Jag uppskattar verkligen att du tar dig tid och ger mig förslag Max. Jag har ännu inte bestämmt mig för vilket förslag jag ska köra på.

samladekopiapr1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svärd, ditt alternativ med en 2x80W fram och en 2x80W bak samt 2 st 4x39W bredvid varandra i mitten, totalt 632W, tror jag kan vara ett hyfsat alternativ om man vill hålla det enkelt och undvika de värsta centralt placerade skuggor framtill och baktill i karet.

Exempelvis 12x39W lösningen ger en skugga i hela mitten av akvariet om man inte placerat raderna av rör omlott eller närmare varandra på något sätt. Det finns 180 cm långa 8x39W ramper som har rören pacerat hyfsat nära varandra i två rader med fyra rör per rad. Köper man två sådana ramper och släcker hälften av rören i ena rampen får man 12x39W med möjlighet att öka till 16x39W för t.ex. fotografering eller framtida behov. Kombinera gärna med en 1x58W t8 för kvälls och morgonbelysning.

____________1x58T8____________

[============8x39============]

[============8x39============]

Med 2x80W rör placerade centralt fram och bak undviker man att lysa upp hörnen på akvariet, vilket kan en viss fördel då det kan hjälpa till med helhetsintrycket och höljer silikonfogarna i dunkel.

===========2x80===========

=====4x39===== =====4x39=====

===========2x80===========

Om man istället för 2st 4x39W armaturer väljer 4 st 2x39W armaturer:

===========2x80===========

=====2x39===== =====2x39=====

=====2x39===== =====2x39=====

===========2x80===========

Alternativet ovan gör att man senare kan komplettera med en 2x80W armatur i mitten om man tycker det blev för svagt ljus, eller skugga i mitten, eller när man ska fota karet och vill ha extra ljus av den orsaken.

===========2x80===========

=====2x39===== =====2x39=====

===========2x80===========

=====2x39===== =====2x39=====

===========2x80===========

Ytterligare att tänka på kan dock vara vad man har för planer gällande utrustning som skall få plats att sticka upp ur akvariet, samt om man vill undvika belysning över utrustning nere i karet för att visuellt tona ned pumpar, ytavrinning etc samt hur man vill komma åt att lyfta undan/höja/vika belysningen när man ska i och fixa i karet eller utrustningen... Det är nog lämpligt att tänka på det, samt även om man tänkt sig att följa gyllene snittet för att göra ett aquascape kan det hända att man vill ha punktbelysning just vid en eller två av gyllene snittets punkter (t.ex. en revpelare eller korall som man vill belysa kraftigare) och därför lämna "hål" mellan t5 armaturerna för att få plats med MH lampa som riktad spotlight.

Exempel med en 70W eller 150W MH placerad på tvären så den får plats i det 20 cm utrymmet mellan T5 armaturerna placerade ända ut till kanterna av akvariet:

===========2x80===========

======4x54====== MH ==4x24W==

===========2x80===========

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saxat:

How is growth under the new tubes?

The growth of our korallen under T5 did not differ recognizably from that one under HQI. Exceptions as at the beginning of intensified growth of A. echinata are single observations, which we would not like to generalize.

gesamt-koralle.jpg

To left side 400 Watts of HQI light, right side T of 5 tubes 3 x Blue and 3 x Sun of ATI

Is the care of kleinpolypiger Steinkorallen how successful in larger basin depths?

Here the first differences showed up, because our korallen in soil basic proximity grew under T5 of tubes clearly better than under HQI.

How does color pigmentation of kleinpolypiger Steinkorallen develop? The color development under the T 5 was amazing. Many korallen, which apply concerning pigmentation as rather more difficult Pfleglinge, showed an enormous color increase opposite HQI. However there were also exceptions, because our A. horrida better under HQI light pleases us, because it shows its whole splendour only here.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jämförelser har ju en tendens till att bli lätt haltande men jag kan inte låta bli att göra en själv. Hans kar är 190x80x65 och T5 belyser med 320w en area på 0,96kvm och karet är 65 högt, i mitt fall om det blir 7x39 w på halva karet så ska dessa rör (273w) belysa en area på 0,6kvm och höjden är endast 50cm. Man kan ju nu när man ändå håller på säga att på hans kar så blir det 0,33333w per kvcm och på mitt 0,455w per kvcm vattenyta så jag har mer ljus än han. Thore må vara min mentor och jag vet inte vad han menar med "Hur många mymol/m2/sek/w blir din settup?" så jag tröstar mig med att det vet inte korallerna heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mymol/m2/sek/w är dessvärre inget mått jag heller kan hjälpa med. Men helt klart är att watt inte är hela lösningen. En lampa på 250W och 6500K ger 2-3 ggr mer energi än en lampa på 250W och 20 000K.

Men allt handlar inte om energi heller. Olika koraller lever på olika djup och har därmed troligen olika preferenser angående ljus. Det gäller att hitta ett ljus man själv trivs med och som de koraller man själv håller att trivas. Det optimala ljuset som allt trivs i finns inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bara att titta på Iwan Lässers akvarium och se att T5 är ett minst lika bra alternativ som MH men glittret får man aldrig om man inte som i artikeln tidigare lägger in ett par halogenspotar.

För en del så är detta akvarium inte snyggt men jag älska det och Iwan själv pratar om att starta ett nytt och vilken belysning ska ha ha då? jo T5 igen utan tvekan

DSC01930.JPG

+ för T5: är att man kan komponera ett ljus och blanda olika kelvintal så att man täcker upp behov hos de flest korallerna och värmen är inte lika djävlig prismässigt så är det på samma nivå som MH. Ljusspridningen runt korallerna är enorm fördel för T5 och det kan vara en av förklaringen till att koraller växer snabbare under T5. Jag ska ha T5 för värme och energiminskningen det första och sen ser jag en massa möjligheter.

- för T5: är att man inte får glittret men man kan inte få allt

- MH: Ja inga direkta nackdelar egentligen förutom värmen som också minskar effektiviteten på ljuskällan.

+ Mh: Ja glittret är det ingen som kan konkurrera med

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...