Gå till innehåll

Hjälp en stackars ofrälste om T5


acuario

Rekommenderade inlägg

Lässer använder 6st ATI Aquablue Spezial och 6st ATI Blue plus vilket PAr han får med det vet jag inte men det första röret är det höga spikar i grönt och gult så antagligen är det bra och så ger han korallerna en bra dos av det blåa spektrumet

aquablue-01.jpgblueplus.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 173
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag har lärt mig massor de senaste dagarna om T5 och jag känner mig inte mogen att börja med T5 just nu, nackdelen är den att rören bör bytas var 6.e månad och jag känner att det är för dåligt att rören inte håller sin spektrala del längre än så och då blir T5 ett dyrare belysningsalternativ än MH. Jag har beslutat mig för att börja förbättra min nuvarande belysning och jag kommer att ta det i etapper, först så byter jag reflektorer sen byter jag ballaster till 250 wattare och ev så kommer jag att byta T8 stödbelysningen till T5. Jag har 2 reflektorer som jag har kollat på och det är Lumen arc och diamond reflektor.

fig6-reflector-in-rig.jpg

Diamond-new-ref-2.jpg

DSC07172.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är att de tappar mycket lyskraft och lite av spektrat den första tiden (typ veckorna) men att de sedan håller sig nästan hur länge som helst. Var har du läst att man ska byta efter 6 månader? En del vet jag byter de blåa rören var 6:e månad men inte de vita rören.

Jag har lärt mig massor de senaste dagarna om T5 och jag känner mig inte mogen att börja med T5 just nu, nackdelen är den att rören bör bytas var 6.e månad och jag känner att det är för dåligt att rören inte håller sin spektrala del längre än så och då blir T5 ett dyrare belysningsalternativ än MH. Jag har beslutat mig för att börja förbättra min nuvarande belysning och jag kommer att ta det i etapper, först så byter jag reflektorer sen byter jag ballaster till 250 wattare och ev så kommer jag att byta T8 stödbelysningen till T5. Jag har 2 reflektorer som jag har kollat på och det är Lumen arc och diamond reflektor.

fig6-reflector-in-rig.jpg

Diamond-new-ref-2.jpg

DSC07172.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo den är fin men den andra sprider bättre åt sidan och håller ner värmestrålningen, lumen arc ger en kvadratisk spridning och har bäst ljusutbyte http://www.advancedaquarist.com/issues/mar2003/feature.htm

Jag vågar allt men jag tycker att nackdelen med rörens tapp i spektrat som gör att man bör byta ofta gör att det inte blir ekonomiskt försvarbart om man har en massa rör typ 12-16st. Kanske det är bättre att invänta ledarmaturern som har börjat säljas over there. tänk att kunna ställa in vilken kelvin du vill ha på ljuset 6500-22000k är man inte nöjd med ex 15000 är det bara att skruva upp lite och ljusutbytet per watt är ju tydligen fantastiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så sant du har ju ett långt kar så då är väll dimond bättre för dig.

Hur många 250watts har du tänkt dig

satt ljus(t) och letade mer om dessa reflektorer, tack för länken

Ja diodljusen är intressant men är väll ej aktuellt för än om några år men skall visst vara grymt ljus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En lumen arc ger nog bättre ljus på alla punkter och ytor över mitt kar än de jag har nu. Jag tror också att nedgången till 250w ger lika mycket ljus som mina 400w med de reflektorerna jag har nu eftersom att lumen arc får ner mer ljus i karet. Jag kommer väl att försöka köpa dessa reflektorer i höst och sen till vårkanten byta till elektroniska drosslar på 250w.

Länk till solaris shopen, bara att beställa http://www.pfolighting.com/Solaris-Buy-Now.aspx

Mer info

http://www.advancedaquarist.com/2006/8/review2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har ej fattat vad som gäller om man utgår från mitt kar som är 90cm brett

Length Width Height LED Wattage # of Power Supplies # of Fans

14” 8.7” 3.65” 75W 1 4

24” 8.7” 3.65” 150W 1 4

36” 8.7” 3.65” 225W 2 4

48” 8.7” 3.65” 300W 2 4

60” 8.7” 3.65” 375W 3 4

72” 8.7” 3.65” 450W 3 4

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo det är klart men reflektorerna vill jag byta till det bästa som finns. Jag tjänar in 1250kr per år i ström om jag går ner till 250w så det tar 3 år innan elektroniska drosslarna är avskrivna och det talar för att behålla 400wattarna men bytet är för att värmen blir ett problem på sommaren, jag får se hur det blir men reflektorer blir det i alla fall

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...