acuario Postat 2 september 2006 Dela Postat 2 september 2006 Jag börjar faktiskt fundera på T5 över 600L karet och flytta korallerna dit och fiskarna till 828L karet för det vore mest logiskt att ha det största karet som fish only. 2 st 6x39w och ev ett 80w borde räcka gott över 600L karet. Värmeproblemen är den största orsaken till att jag kan tänka mig lysrör men jag är helt okunnig när det gäller T5 och vilka rör det finns + var man kan få tag i mera märken än deltec, Aqua light och arcadia här i Sverige för utom vanliga Osram och philips? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 2 september 2006 Dela Postat 2 september 2006 Hejsan. Kul att du haft tanken med detta. Ända andra märket jag vet är Fauna Marin JR skall visst ha deras hela system hemma.Har ej fått tummen ur att skiffta till mitt T5 bygge men har testat det och tycker det blir bra med ljus kör med 2st Aqualight 10000K1st Osram 674st AQUA Science Special 15.000 K1st Powerchrome Aquablue2st Deltec Aqtanic +Det är dessa märken jag testat som man kan få tag här i sverige men har även testat JBL´s T5 på ett annat kar Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Capote Postat 2 september 2006 Dela Postat 2 september 2006 Jag har kompletterat mina MH med 4 st 54W T5. Inte riktigt din tänkta uppsättning men jag måste säga att det blivit riktigt bra i min burk för färgerna på korallerna. Jag har relativt låga kelvintal på mina MH så därför låter jag T5-orna stå för 400 nm-spektrat.Jag kör med 2 st Actinic+ och 2 st pure actinic från Giesmann. De två senare har en blålila ton och det var de som gav den där extra studsen. Men det behövs någon form av dagljus som komplement annars ser det nog konstigt ut. Men det finns ju utmärkta T5 t.ex. Actinic Aquablue som trots namnet har ett vitt sken eller midday som är på 6000 KJag har köpt mina Giesmann här på Korallfisken i Linköping.Du kan kika på spektrum på http://www.giesemann.de/de/home/index.php Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 2 september 2006 Författare Dela Postat 2 september 2006 Skickar Jr rör? de är väl rätt så bräckliga. Jag får väl komma hem till dig christian och kolla när du har rören på plats över karet, Jag kommer inte att göra något för än senast till senvåren. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 2 september 2006 Dela Postat 2 september 2006 Ja skickar det bara i en pappersrör/bombin så håller det. Fick mina från tyskland inpackat så här innan jag visste att de hadde samma rör här i sverige Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Magnus Postat 3 september 2006 Dela Postat 3 september 2006 Kanske är AQUA Science Duo som är blandning mellan de vita och blå rören intressanta också... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 3 september 2006 Dela Postat 3 september 2006 det hänger dubbla uppsättningar 6x54w över en av korallburkarna hos JR - dom 6 FM rören har betydligt högre verkningsgrad än dom andra 6 aquamedic/giesemanrören på andra halvan - det syns en klar skillnad, trots att det är samma kelvintal. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 3 september 2006 Författare Dela Postat 3 september 2006 Om karet är 200cm långt så är det första man tänker på 2st 39 w ramper med minst 6 rör i varje men i mitten av karet, blir det inte en lite mindre ljus där? eller syns det inte för ljuset blandar sig så pass bra ändå. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 3 september 2006 Dela Postat 3 september 2006 jag tror det överlappar ganska bra, det blir inte nån knivskarp "kant" Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 3 september 2006 Dela Postat 3 september 2006 Jag har ungefär 5 cm mellan lysrören i skarven och ser inget av det i karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 3 september 2006 Författare Dela Postat 3 september 2006 Eller ska man välja 2st 4x80w och hänga dem så här istället? problemet blir väl att ena sida får mer ljus i framkant. Knepigt med lysrör för en MH nisse som jag, eller kanske man ska köra som första skissen och lägga till 1 eller 2 x 80w framför. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 3 september 2006 Dela Postat 3 september 2006 jag röstar på första förslaget! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 3 september 2006 Författare Dela Postat 3 september 2006 Det gör jag nog också men ev lägga till 2 x 80w så här. Eller tror ni att enbart 39 wattarna räcker det blir ju ändå modiga 234w per sida och ytan blir 0,6kvm så det borde vara nästan lika bra som en 250w MH. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 3 september 2006 Dela Postat 3 september 2006 tror det räcker utan 2x80, men du kan väl spara det esset i rockärmen om det behövs Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 3 september 2006 Dela Postat 3 september 2006 Det är ju litet grann en prisfråga också. 6 80 wattare kostar ju obetydligt mer än 6 39 watt och de skall ju bytas en gång om året ungefär. 80 wattarna lyser litet mer än 2 39w också. Jag skulle nog köra med 6 80 watt + kanske 2 24w på tvären i varje ände. Det kan man ju prova ut i efterhand om man vill ha. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 3 september 2006 Författare Dela Postat 3 september 2006 Jo och karet är bara 50cm högt så det borde räcka med 12st 39 rör, nu gäller det bara att börja spara för det blir inte så himla billigt direkt. Jag kollade på ATI sunmaster på aqua pro 2000 för 230€ st så det blir ca 4300:- + rör. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 3 september 2006 Dela Postat 3 september 2006 Det är ju litet grann en prisfråga också. 6 80 wattare kostar ju obetydligt mer än 6 39 watt och de skall ju bytas en gång om året ungefär. 80 wattarna lyser litet mer än 2 39w också. Jag skulle nog köra med 6 80 watt + kanske 2 24w på tvären i varje ände. Det kan man ju prova ut i efterhand om man vill ha.Det är ju ett ännu bättre förslag, blir ju några tusingar billigare! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 3 september 2006 Författare Dela Postat 3 september 2006 En 6x39w kostar 230€ och en 4x80w kostar samma så 2st 6x39w eller 2st 4x80 wattare det är frågan men om man ska lägga till 2st 2x24w på sidorna så blir det ytterligare 2 ramper som kostar 84€ st (Aqua light) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 3 september 2006 Dela Postat 3 september 2006 8 x 80 + 4 x 24 = 736w12 x 39w = 468w men det räcker säkert för korallerna. Jag använder ju 4 x 54w för mina fraggar.Fast man kan säkert ha kortare belysningstid med det starkare ljuset.En fördel med 39w ramperna är förstås att det blir lättare att hissa när man skall göra något i karet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 3 september 2006 Dela Postat 3 september 2006 FaunaMarin´s 6x80 kostar typ 4500-4900 med rör, reflektorer och fläkt - skulle tro att du klarar dej med en sån Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ingvar Hellmalm Postat 3 september 2006 Dela Postat 3 september 2006 Varför inte tag 3st 2x54W. Om du inte har bråttom och karet är inbyggt i väggen d.vs insynsskyddat så kommer jag att ha dessa tillsalu. Armaturen är dessutom mycket enkelt reglerbar på höjden då de hänger i trådar.Jag har dessutum en mängd rör i olika färger från 22000K till 13500K. Armaturen hänger f.n. som komplement över mitt 3000l under avveckling Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 3 september 2006 Författare Dela Postat 3 september 2006 Så här kanske? Kostnaden blir ungerfär 664€ med reflektorer men utan rör. hua! jag tror inte att det blir denna variant men i mitten av karet kommer det att bli mycket ljus Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 3 september 2006 Författare Dela Postat 3 september 2006 Ja det finns massor av möjligheter men totalt 6st 54w blir på tok för lite, min koraller är vana vid mycket ljus så jag vill nog ha mer än 324w på 1,2kvm Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 3 september 2006 Dela Postat 3 september 2006 en begagnad solariehimmel kanske är svaret på dina böner, Svärd :- Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 3 september 2006 Författare Dela Postat 3 september 2006 FaunaMarin´s 6x80 kostar typ 4500-4900 med rör, reflektorer och fläkt - skulle tro att du klarar dej med en sånJag tror att det var ATI som skrev att ljuskällan skulle hänga 20cm ovanför vattenytan så om jag fläskar på med 8 x 80w som i förslag 2 då blir det nog bra spridning ändå men i kanterna så blir det klart mindre men där kan man ju ha lite euphyllior och sådant som inte behöver så himla mycket ljus som vissa acroporor. Jag hinner som tur med att experimentera med mina 4 st 58w T8 och hänga upp dem lite högre för att se hur det se ut i kanterna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.