Gå till innehåll

Mjölkigt vatten


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Jag fyllde upp ca 225 liter osmosvatten till i mitt kar igår, så nu är det snart uppfyllt.

men vattnet blev väldigt mjölkigt, som en dimma i karet.

Jag tänkte att det blir ju så syresatt av att man håller på att skvalpa omkring vattnet i karet, så det är därför det ser mjölkigt ut.

Men nu är det ju snart 24 timmar sen och vattnet är fortfarande mjölkigt.

Ser knappt från en kortsida till nästa.

Börjar få panik. är det nått som är fel? har det råkat komma nått i vattnet?

nått som låg i nån dunk, nått som har fällt ut från silikontet som jag provade limma fast liggunderlaget med som släppte? nått annat.

Är det bara att suga ut 350 liter osmosvatten och göra om allt?

Eller tror ni det går till sig om ytterligare ett dygn?

hjälp...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm tråkigt att höra men låter som om det är något som avgetts ifrån vattnet. Något som ligger kvar sedan tidigare eller så är det liggunderlaget som gjort det

Hmm låter märkligt att det skulle varit liggunderlaget då det fvlöt upp på ett par sekunder så lyfte jag bort det direkt, så det han knappt komma i kontakt med vattnet, och det var första vattenhämtningen och då såg vattenet ycket klarare ut, detta blev igår...

Men man får hoppas på att det klarnar.. om det inte har klarnat innan tisdag då jag skall hämta sista lasset så vetefan hur man skulle ha gjort, det känns ju halvrdrygt att göra om allting igen, men samtidigt vill man ju inte ha nått problem med vattnet :/

Kanske som tidigare sagts att det klarnar med levande sten och filtrering och skummning och så.. men samtidigt vågar man riskera.. hmmmmmm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det fler folk som har lyckats få mjölkigt osmosvatten, och vad kan det bero på? kommer det lägga sig osv?

för som sagt kommer jag ihåg förut när jag hade söt så blev vattnet oftast mjölkigt första dan av att det var så syrerikt antar jag, men det la sig ju under natten har jag för mig.. detta är ju som sagt 24 timmar sen :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte har någon syretillförsel har jag ingen anning om vad det kan vara. Men är det inte värt att börja om så att du inte konstaterar om ett par månader att detta var ett tecken på att något ämne var med i vattnet. Skulle ju kunna vara rester kvar från rengöring av glaset eller nått!

Om du inte kommer på vad det är chansa inte!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte har någon syretillförsel har jag ingen anning om vad det kan vara. Men är det inte värt att börja om så att du inte konstaterar om ett par månader att detta var ett tecken på att något ämne var med i vattnet. Skulle ju kunna vara rester kvar från rengöring av glaset eller nått!

Om du inte kommer på vad det är chansa inte!

Ja jag syresätter det ju genom att ha cirkulationspumparna ikopplat, varan en riktad mot yran.och cirkpumparna jag kopplat in hostar fortfarande ut luftbubblor ibland, så om jag har tud är det bara massa syre... men som sagt får se hur det ser ut imorn.. får ju göra om det om det inte lagt som som sagt.. kanske man kan få rlåna Lagunens eller nån akvarists Osmos så slipper man köra som en jävla idiot

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är helt normal och absolut inget att skämmas för. Det kan ta 4-5 dagar innan det klarnar helt, så det är bara att vänta och se.

Altså även om det bara är osmosvatten? jag har ju inget sallt i än?

tack gud för det isåfall. kändes som halvjobbigt att måsta börja om igen.

Fler som är av samma uppfattning att detta är helt normalt? att det är bara att vänta och de glad ut? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som gaser i vattnet. Kallt vatten kan lösa mer mängd gas än varmt vatten. När man värmer vattnet så bildas gasbubblor. Om du kör skummaren kan du använda den för att snabbt lufta ur gaserna. Varför skaffar du inte en egen osmosanläggning?

Oki.. skummaren får jag om 1.5 vecka.

Likadant med min osmos, får den om ett par veckor.. tills dess måste jag hämta i holmsund.

Finns det annat sätt att lufta ur gaserna? och vad kommer dom från?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det annat sätt att lufta ur gaserna? och vad kommer dom från?
För att skynda på processen kan du, om du har en luftpump, pumpa luft i karet genom en syresten för att driva ut gaserna och köra cirkulationspumpar för att få fart på vattnet. Gaserna är dock inget farligt och försvinner upp i luften av sig själv med tiden. Gaser från luften löser sig i vattnet när vattnet är kallt. Kallt kranvatten har också lösta gaser som friges när vattentempen höjs och/eller trycket minskar.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att skynda på processen kan du, om du har en luftpump, pumpa luft i karet genom en syresten för att driva ut gaserna och köra cirkulationspumpar för att få fart på vattnet. Gaserna är dock inget farligt och försvinner upp i luften av sig själv med tiden. Gaser från luften löser sig i vattnet när vattnet är kallt. Kallt kranvatten har också lösta gaser som friges när vattentempen höjs och/eller trycket minskar.

Oki en syrepump har jag på vinden.. får köpa en sten imorn då..

Skall jag plugga in alla cirkpumpar jag har altså för att skynda på?

och det är altså ingen som helst fara, utan även om jag inte skyndar på det hela så går tdet till sig altså? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall jag plugga in alla cirkpumpar jag har altså för att skynda på? och det är altså ingen som helst fara, utan även om jag inte skyndar på det hela så går tdet till sig altså? =)
Jepp, gaserna är inget farligt. Om man använder sig av filter och annat som de pyttesmå gasbubblorna kan fästa vid så går processen med att lösa ut gaserna ännu snabbare och vattnet klarnar.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp, gaserna är inget farligt. Om man använder sig av filter och annat som de pyttesmå gasbubblorna kan fästa vid så går processen med att lösa ut gaserna ännu snabbare och vattnet klarnar.

oki jag antar att strumpan jag slägde ner med kol i hjälper föga?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några frågor

Kom mjölkigheten direkt eller efter ett tag?

Vilket silikon använde du - luktar det ättiksyra?

Använde du samma transportkärl och tog från samma ställe?

Några funderingar

Har svårt att tro att det är gas som lösts ut. Det är riktigt att gas kan "ligga" löst i vatten som tappas upp men då rör det sig ofta om ettdera gaser i djupborrade brunnar eller luft som sugs in en läcka på sugsidan av en "torrmonterad" pump. Eftersom trycket är högre på trycksidan kan mer gas lösas (i verklig mening) för att sedan "komma ut" som finfina bubblor i vattnet när det blir trycklöst (eg när det kommer ut i akvariet). Om du har torrmonterade pumpar - kolla så ingen luft sugs in via någon läcka på sugsidan - dra alla förbindelser.

Vatten som värms upp kan snabbt kan också få en del gaser att "lösa" ut men jag tycker det låter lite långsökt att det skulle ske i ett läge då vatten har gått igenom ett RO och transporterats i en dunk för att sedan värmas till rumstemperatur. Men jag kan ha fel - det har hänt förr.

Det kanske låter konstigt men prova med att lösa upp något kilo av ditt salt i akvariet och avvakta någon dag.

När du hämtar mer vatten - använd samma transportkärl - men tappa upp tre prover i tre olika glasburkar där du i den ena lagt en bit av liggunderlaget - i nummer två limmar du dit en bit av ditt silikon och nummer tre gör du inget med.

Avvakta - om det är en och en halv vecka till du får resten av grejerna - använd ditt norrländska lugn och avvakta och försök inte att jäkta som någon av oss sörlänningar med hetsen i blodet så ofta gör:ler:

Simma lugnt och metodiskt och tänk igenom problematiken. Ettdera fanns inget problem eller så hittar du det.

Jag är mest orolig för silikonet och om det fanns något i tunnorna. Kan du utesluta detta så är det nog ingen större fara om det inte finns med någon parameter som vi inte känner till.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Silkonet heter "Tremco akvariesilocone" - det luktade jävligt starkt från det när jag höll på att silikona.. kan nog ha varit åt aättikshållet.. limmade dit luggunderlaget och lät det torka nästan 24 timmar innan jag hällde i vatten.. liggunderlaget släppte då direkt och jag lyfte bort det.

Allt osmos är tagen från samma ställe - akvarielagunen.

Använde samma transportkärl förutom att sista dagen så lånade jag 5 dunkar till.

på botten av akvariet så ligget det massa småbitar av vad som ser ut att vara gamla kalkavlagringar, som antingen kommer fårn nån tunna eller från kärlet där omsosen är tillverkad.

en annan sak jag märkte är att det känns som en tunn "halkig" film på cirkpumnparna när jag kände på dom?

oki jag skall prova lösa i lite salt i vatnnet.. skall jag dunka i hela 20 kg salt eller skall jag bara ta en del av det?

Ja jag får skummare om 1.5 vecka och förmodligen får jag sten därikring.. så ett allternativ är ju att fylla upp resten av akvariet på tisdag och blanda sallt och allt. och har det inte lagt sig när jag får skumamre och det, så får jag göra om alltging då istället... så detta stället lite prov på mina sk "norrländska nerver" :P

Tack för tankarna =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä ta bara ett kilo ungefär - jag har några gånger fått den effekten med salt att det "fällt" grumlighet. Silikonet kan du utesluta - vad jag var orolig för var att du fått tag på byggsilikon med mögelmedel.

Ta upp "kalkavlagringarna" - tunn halkig film? - du har inte fått in något fett ( läs olja) som emulgerat? Har du någon torrmonterad pump?

MVH lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki då slänger jag i ett kilo och ser =)

Oki jag får suga upp dom med en slang då =)

hmm olja/fett kan jag inte tänka mig att jag fått i. förstår inte vad den skulle komma ifrån isf?

torrmonterad? en extern eller? har bara interna cirkpumpar.

Det är som en tunn slemmig film som sagt, bara att dra med fingret så förvinner den...

likadant just vid vattennivån kan man se ett streck av denna film runt karet..

Använde min returpump när jag fyllde akvariet.. stoppade den i en sirapshink och hälde vattenet i sirapshinken och pumpade upp det.

då passerar vattnet först min Aquabee returpump sen grön vanlig slang köpt på lagunen, och sen mitt uvfilter som är avslaget, och sen slang igen och ner i akvariet.

sirapshinken är diskad och sköjd noga.

slangarna skall väl vara säkra då dom är avsett för akvariebruk. returpumpen likaså.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde svara på din fråga om det kom på en gång.. svar nej.. det såg helt klart ut direkv si toppade ner det.. det kom efter ett par timmar.. om jag inte drabbades av plötslig förblidning efter påfyllnaden.. jag reflekterade då inte över någon mjölkighet iaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...